• jennaA

40+ som kämpar för att få ett syskon

Jag är 41 år och har sedan 1 1/2 år tillbaka försökt få ett syskon till min son som nu är snart tre år. Jag blir gravid men de slutar med missfall, har haft tre missfall och nu börjar det kännas riktigt jobbigt. Har varit på missfallsutredning men dom hittar Inget fel på varken mig eller min sambo men nåt fel måste det ju vara känns det som? Dom kollade äggreserven och det finns många ägg kvar sade dom. Men kvaliteten vet jag dessvärre inget om. Dom tog många prover men progesteron kolla dom inte eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning men nu har menscykeln blivit längre och längre, från att vara 26 dagar i november till 30 dagar idag. Konstigt förra månaden är också att fertilitetsmonitorn visade ägglossning men inte den vanliga digitala äggltestet. Blir förvirrad av alltihopa! Har läst lite om pergotime, trombyl, borgar osv. Någon som känn ge mig tips på läkemedel / behandling som hjälpt er? Mycket tacksam för svar

• Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon
  • Feona

Hej, tänkte hoppa in här och undrar lite om någon av er har råd eller rekommendation om pergotime. Vi har försökt att få ett syskon till vår son som snart fyller två år. Har förra cykeln tagit pergotime utan resultat., dvs något plus. Har vanligtvis 28 dagars cykel men första kuren blev cykeln förlängd till 39 dagar!? Undrar nu om ni skulle kört en ny omgång direkt eller skulle ni hoppat över en månad? Någon med kunskap/erfarenhet här i tråden?

• jennaA

Fick svar idag på köldkörtelproverna, tsh låg på 0, 87 och t4 på 12. Så Levaxin behöver jag inte nu. Ska på ultraljud imorgon och se om jag har någon begynnande ägglossning, isåfall ska jag få tillbaka mitt embryo från frysen. Innan återföring ska läkaren göra AHA så får vi se om embryot fäster denna gången.

• jennaA
    Feona skrev 2013-06-18 21:52:36 följande:
    Hej, tänkte hoppa in här och undrar lite om någon av er har råd eller rekommendation om pergotime. Vi har försökt att få ett syskon till vår son som snart fyller två år. Har förra cykeln tagit pergotime utan resultat., dvs något plus. Har vanligtvis 28 dagars cykel men första kuren blev cykeln förlängd till 39 dagar!? Undrar nu om ni skulle kört en ny omgång direkt eller skulle ni hoppat över en månad? Någon med kunskap/erfarenhet här i tråden?

Hej och välkommen till tråden! Tyvärr är jag inte insatt i pergotime men hoppas du snart får svar på din fråga. Kram
  • angelo1974
    jennaA skrev 2013-06-19 21:19:30 följande:
    Fick svar idag på köldkörtelproverna, tsh låg på 0, 87 och t4 på 12. Så Levaxin behöver jag inte nu. Ska på ultraljud imorgon och se om jag har någon begynnande ägglossning, isåfall ska jag få tillbaka mitt embryo från frysen. Innan återföring ska läkaren göra AHA så får vi se om embryot fäster denna gången.
    Hej! ok! men kortison var ej aktuellt?
    Håller tummarna att det går vägen denna gång !
    kram 
  • jennaA

Här kommer lite uppdatering. Var på ultraljud i torsdags, läkaren såg att jag skulle snart få ägglossning, i morse fick jag utslag på ägglossningsstickan så på fredag ska jag få tillbaka mitt embryo från frysen. Blandade känslor, är ju glad att få tillbaka ett embryo men är ju samtidigt så smärtsamt medveten att det är inte säkert att det fäster nu heller men läkaren ska göra ett AHA innan återföring. Men nu känns det som att jag kan inte göra så mycket mer, jag har börjat motionera en hel del, äter vitamintillskott, folsyra, jättenattljusolja, dricker inte kaffe, äter inte godis, har helt slutat med bröd, äter gröt och knäckebröd till frukost och kvällsmat, äter sällan kött. Vad mer kan jag göra? Får försöka vila i att jag gör så gott jag kan och försöka slappna av. Ger mig själv lite healing då och då också. Kram på er därute, skriv gärna och berätta hur det går för er.

• Feona

Hej JennaA, hur har det gått för dig? Jag avslutade pergotime och hoppade på ivf försök istället. Idag hade vi äggplock och fick ut 6 ägg. Nu håller vi tummarna att dom skall befruktas för återföring. Jag hittar inte riktigt någon tråd som stämmer in för mig men känner ibland att jag skulle vilja fråga och prata med någon annan i liknande situation. Jag har läst på vissa sidor att det kan vara bra att dricka apelsinjuice på morgonen men fick även rekommendation att inte dricka citrusjuicer!? Vet du något om detta, varför och varför inte? Med vänlig hälsning, Feona

jennaA skrev 2013-06-22 22:26:19 följande:
    Här kommer lite uppdatering. Var på ultraljud i torsdags, läkaren såg att jag skulle snart få ägglossning, i morse fick jag utslag på ägglossningsstickan så på fredag ska jag få tillbaka mitt embryo från frysen. Blandade känslor, är ju glad att få tillbaka ett embryo men är ju samtidigt så smärtsamt medveten att det är inte säkert att det fäster nu heller men läkaren ska göra ett AHA innan återföring. Men nu känns det som att jag kan inte göra så mycket mer, jag har börjat motionera en hel del, äter vitamintillskott, folsyra, jättenattljusolja, dricker inte kaffe, äter inte godis, har helt slutat med bröd, äter gröt och knäckebröd till frukost och kvällsmat, äter sällan kött. Vad mer kan jag göra? Får försöka vila i att jag gör så gott jag kan och försöka slappna av. Ger mig själv lite healing då och då också. Kram på er därute, skriv gärna och berätta hur det går för er.

• Fiamedbarn

Jag har nu försökt få barn i ett och ett halvt år. Idag har jag BIM och detta blir sista försöket. Sen ska jag göra en embryoadption utomlands och jag hoppas att första försöket kommer igång redan innan jul! Det är ca 65-80 % att lyckas vid första försöket! It aint over til it's over

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Kan tillägga att jag är 42 år. Och jag ser ett svaaaagt streck idag som lika gärna kan vara ett spökstreck. Men vi får se!

• Feona

Vad spännande., håller tummarna! Jag har aldrig hört ordet embryoadoption. Är det som ivf men med ett färdig befruktat ägg? Är det i Spanien man kan få hjälp med det?

Fiamedbarn skrev 2013-09-20 18:53:28 följande:
    Jag har nu försökt få barn i ett och ett halvt år. Idag har jag BIM och detta blir sista försöket. Sen ska jag göra en embryoadption utomlands och jag hoppas att första försöket kommer igång redan innan jul! Det är ca 65-80 % att lyckas vid första försöket! It aint over til it's over

Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon