• jennaA

40+ som kämpar för att få ett syskon

Jag är 41 år och har sedan 1 1/2 år tillbaka försökt få ett syskon till min son som nu är snart tre år. Jag blir gravid men de slutar med missfall, har haft tre missfall och nu börjar det kännas riktigt jobbigt. Har varit på missfallsutredning men dom hittar Inget fel på varken mig eller min sambo men nåt fel måste det ju vara känns det som? Dom kollade äggreserven och det finns många ägg kvar sade dom. Men kvaliteten vet jag dessvärre inget om. Dom tog många prover men progesteron kolla dom inte eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning men nu har menscykeln blivit längre och längre, från att vara 26 dagar i november till 30 dagar idag. Konstigt förra månaden är också att fertilitetsmonitorn visade ägglossning men inte den vanliga digitala äggltestet. Blir förvirrad av alltihopa! Har läst lite om pergotime, trombyl, borgar osv. Någon som känn ge mig tips på läkemedel / behandling som hjälpt er? Mycket tacksam för svar

• Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon
  • Fiamedbarn
    jennaA skrev 2013-09-23 21:55:25 följande:
    Hej på er och ursäkta att jag inte svarat tidigare. Jag har inte varit aktiv på ett tag i denna tråden eftersom mitt senaste ivf cörsök misslyckades totalt. Jag blir 42 år om ett halvår och nu blir det inga fler ivf försök. Men jag är ändå oerhört tacksam för jag har ett friskt barn som jag älskar mer än allt annat men självklart hade jag velat att hen skulle få ett syskon. Men det är nog försent för mina ägg är av såpass dålig kvalite att inga ägg klarade odlingen. Jag hoppas det går bättre för er andra.
    Du har inte funderat på en äggdonation? Jag är 42 och vi funderar på att söka hjälp utomlands, det är bara så svårt att välja klinik!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Feona

Hej igen Det var ett tag sedan jag var aktiv här., hur går det för er? Fiamedbarn, har ni beslutat för äggdonation? Har hört mycket positivt om de i Spanien! JennaA, känner precis som dig! Är så tacksam över vår fina tvååring:) längtar som du efter att ge syskon till honom men har ännu inte gett upp trots mina 42år fyllda. Några försök till vill jag ge det. Har fått fina ägg som utvecklat sig bra vid ivf men de verkar inte ha fäst hittills. Letar efter tips och trix för att hjälpa dem på traven efter återföring! Äter Omega3, folsyra, D-vitamin, Selen och E-vitamin. Håller en bra kost på frukt, grönsaker, fisk, nötter, keso och fiber. Vad mer kan jag göra?

• Fiamedbarn
    Feona skrev 2013-11-17 09:46:12 följande:
    Hej igen Det var ett tag sedan jag var aktiv här., hur går det för er? Fiamedbarn, har ni beslutat för äggdonation? Har hört mycket positivt om de i Spanien! JennaA, känner precis som dig! Är så tacksam över vår fina tvååring:) längtar som du efter att ge syskon till honom men har ännu inte gett upp trots mina 42år fyllda. Några försök till vill jag ge det. Har fått fina ägg som utvecklat sig bra vid ivf men de verkar inte ha fäst hittills. Letar efter tips och trix för att hjälpa dem på traven efter återföring! Äter Omega3, folsyra, D-vitamin, Selen och E-vitamin. Håller en bra kost på frukt, grönsaker, fisk, nötter, kesfo och fiber. Vad mer kan jag göra?
    Vi har kommit långt i embryodonationsplanerna utomlands, men så blev jag gravid häromdan!! Så nu får vi  hoppas att vi kan lägga pengarna på annat istället Men det känns väldigt skönt att ha en plan B om något skulle gå fel! Spanien ska vara bra men väldigt dyrt, billigare är det i Tjeckien ex.

Du kan ta DHEA som förbättrar äggkvalitén! Du kan kolla upp TSH-värdet som optimalt ska ligga kring 1,0. Du kan ta folacin (extra stark folsyra). Om du blir gravid kan du öka chanserna att behålla fostret om du tar progesteron och trombyl. Om du har för kort menscykel så kan det innebära att embryot spolas bort av mensen innan det får fästa, pergotime stimulerar ägglossningen och förlänger cykeln.

Kanske kan man ta trombyl också för att ägget ska fästa bättre? Det underlättar ju blodgenomströmningen. 
  • Fiamedbarn

Kan tillägga att det inte blev nån graviditet i september ovan...men nu så

• Fiamedbarn

Och prednisol (kortison) kan också hjälpa embryot att fästa eftersom det förtrycker det egna immunförsvaret så att kroppen inte stöter bort det!

• Piken

Hej, smygläst denna tråd ibland, då den passar mig 40+ som kämpar med syskonförsök. Vår son kom till på nionde insättningen, via ivf förstås. Och nu är jag gravid i vecka 13, efter ytterligare 11 insättningar. Läste att man ville ha tips för att förbättra oddsen, och jag har under de två senaste insättningarna rispats i livmodern för att skapa bättre förusättningar för ägget att fästa. Dvs rispa, vilket aktivera läkning, blodgenomströming och det i sin tur ska ge bättre miljö för ägget. Ätit prednisolon, tagit progesteron och sprutat fragmin vid de senaste gångerna. Lycka till alla!

• Feona

Ååhhh Grattis., så härligt att höra:) och tack för alla tips! Jag skall omgående se över och höra mig för hur jag kan ta till mig detta.

Fiamedbarn skrev 2013-11-17 11:56:02 följande:
    Vi har kommit långt i embryodonationsplanerna utomlands, men så blev jag gravid häromdan!! Så nu får vi  hoppas att vi kan lägga pengarna på annat istället Men det känns väldigt skönt att ha en plan B om något skulle gå fel! Spanien ska vara bra men väldigt dyrt, billigare är det i Tjeckien ex. Du kan ta DHEA som förbättrar äggkvalitén! Du kan kolla upp TSH-värdet som optimalt ska ligga kring 1,0. Du kan ta folacin (extra stark folsyra). Om du blir gravid kan du öka chanserna att behålla fostret om du tar progesteron och trombyl. Om du har för kort menscykel så kan det innebära att embryot spolas bort av mensen innan det får fästa, pergotime stimulerar ägglossningen och förlänger cykeln. Kanske kan man ta trombyl också för att ägget ska fästa bättre? Det underlättar ju blodgenomströmningen. 

• Feona

Oj, så många försök och så intressant med att få "rispat"! Jag upplever att jag tappar mycket hår nu efter alla försök, kan det vara hormonerna? Märkte du av detta? Stort grattis till graviditeten, håller mina tummar nu för dig och min test dag denna gången (1a advent:)

Piken skrev 2013-11-17 12:44:21 följande:
    Hej, smygläst denna tråd ibland, då den passar mig 40+ som kämpar med syskonförsök. Vår son kom till på nionde insättningen, via ivf förstås. Och nu är jag gravid i vecka 13, efter ytterligare 11 insättningar. Läste att man ville ha tips för att förbättra oddsen, och jag har under de två senaste insättningarna rispats i livmodern för att skapa bättre förusättningar för ägget att fästa. Dvs rispa, vilket aktivera läkning, blodgenomströming och det i sin tur ska ge bättre miljö för ägget. Ätit prednisolon, tagit progesteron och sprutat fragmin vid de senaste gångerna. Lycka till alla!

• Majsan69

Åh, vad jag känner igen mig! Vi har en son på 5,5 år (vilken gåva!) och har jobbat på ett syskon sedan fyra år tillbaka.. Jag är 44 och försöker att ge upp och samtidigt vill jag inte det.. För tre år sedan gjorde jag ett AH-test (hette det så? Kollade äggreserven) och fick ett resultat på 3,7 vilket tydligen var bra - även om jag hade varit i 20-årsåldern sa de, men jag har ingen aning. Efter det har vi gjort.. ..jag vet inte hur många IVF-försök, men allt såg så ljust ut; de plockade ut 21 (!!) ägg varav 16 blev befruktade och 9 utvecklade sig vidare.. Men inget av försöken - tror det blev fyra (två utvecklade sig inte vidare) blev till något. Trots regelbunden mens på dagen och äggen var enligt dem 10 poäng, högsta. Nu undrar jag; hur snabbt kan äggreserven gå ner? Och påverkas den av IVF-försöken - de plockade ju så många ägg! Nu har jag fått sömnsvårigheter och läste för första gången om progesteron-kräm som jag nu har beställt. Någon som vet mer om det? Det känns rätt hopplöst nu. Kan jag ha hamnat i för-klimakteriet trots sådan äggreserven för bara tre år sedan!? Kan hormonerna påverkas av att jag kör 5:2? Jag började få problemen för cirka två månader sedan. Cykeln är lika lång, men jag blöder mycket och länge.. Någon som känner igen sig och har tips att ge?

• livetsmitt
    Majsan69 skrev 2013-12-13 03:17:57 följande:
    Åh, vad jag känner igen mig! Vi har en son på 5,5 år (vilken gåva!) och har jobbat på ett syskon sedan fyra år tillbaka.. Jag är 44 och försöker att ge upp och samtidigt vill jag inte det.. För tre år sedan gjorde jag ett AH-test (hette det så? Kollade äggreserven) och fick ett resultat på 3,7 vilket tydligen var bra - även om jag hade varit i 20-årsåldern sa de, men jag har ingen aning. Efter det har vi gjort.. ..jag vet inte hur många IVF-försök, men allt såg så ljust ut; de plockade ut 21 (!!) ägg varav 16 blev befruktade och 9 utvecklade sig vidare.. Men inget av försöken - tror det blev fyra (två utvecklade sig inte vidare) blev till något. Trots regelbunden mens på dagen och äggen var enligt dem 10 poäng, högsta. Nu undrar jag; hur snabbt kan äggreserven gå ner? Och påverkas den av IVF-försöken - de plockade ju så många ägg! Nu har jag fått sömnsvårigheter och läste för första gången om progesteron-kräm som jag nu har beställt. Någon som vet mer om det? Det känns rätt hopplöst nu. Kan jag ha hamnat i för-klimakteriet trots sådan äggreserven för bara tre år sedan!? Kan hormonerna påverkas av att jag kör 5:2? Jag började få problemen för cirka två månader sedan. Cykeln är lika lång, men jag blöder mycket och länge.. Någon som känner igen sig och har tips att ge?

Jag är inte läkare, men jag tror att äggreserven kan sjunka snabbt runt 45. Jag fick ett barn när jag var 45 och efter det har vi i 3 års tid försökt få till ett syskon (massor av sex, ÄL-tester, akupunktur, munkpeppar, DHEA), men det går inte att bli gravid. Mitt AMH är 0,2 nu. Det måste ha varit mycket högre när jag blev gravid med vårt barn (jag mätte inte, för jag visste inget om sådant då), för jag blev gravid efter att ha kört oskyddat i ca tre månader. Och så hade jag mirakeltur förstås!
Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon