• BlueGuy

För lite månadspeng? av Tonåring

Hej jag har fyllt 15år och har fått mitt AM-kort och en scooter, jag har ca 250kr i månadspeng, Mina föräldrar betalar oftast för mina kläder men om jag tex. vill köpa en nya modern jacka när jag redan har en bra/fin så får jag betala 80% av den oftast, Jag är tyvärr alldeles för märkeskläder nörd så att det blir ingen super billiga kläder då jag har fått för mig att det är så viktigt. Jag vill börja gymma till sommarn då jag kan köra till gymmet själv men 6-månaders gymkort går jo ändå på 1000kr och de är mina päron inte intresserad av att betala jag är också sugen på att köpa en Crossmoped (geganad) så det är ca 9000kr, och med 250kr i månaden som ska gå till bensin, gym, kanske kläder, och fortfarande spara till något jag vill ha och om vi tänker jag inte köper något och får 250kr och sparar de så är det 36månader innan jag får de 9000kr för att köpa den mopeden och då är jag 18år och har väll bil... och det är inte så att vi lever svårt vi har det bra och så men de tycker det är en rimlig månadspeng och det gör inte jag vad ska jag göra vad tycker ni?

• Svar på tråden För lite månadspeng? av Tonåring
  • LillaMyn

Vill du köpa märkeskläder och massa anant onödigt tycker jag att det är rätt att du får stå för det själv. Jag hade aldrig betalat sådant för mina barn. De hade fått skaffa extrajobb och köpa det själva, eller önska sig i födelsedagspresent/julklapp. 250 kr i månaden när du inte behöver stå för nåt själv (annat än onödiga saker som du "fått för dig" är viktigt) tycker inte jag är det minsta snålt.

• Kpax

Jag delade ut reklam när jag var i din ålder, Svensk Direktreklam. Det tog kanske 3h en dag i veckan och var helt okej betalt!

Annars tycker jag du ska googla och kolla om det finns någon rekomendation för hur mycket som är rimligt att få i månaden. Då har du mer på fötterna när du ska förhandla.

• Elin 885

jag fick mitt barnbidrag när jag var 14 och sedan även studiebidraget, det skulle räcka till allt utom mat, tak över huvudet, åkkort och terminsavgiften till vår teater och min musikalskola.
    i mina ögon är du sjukt bortskämd!
    har man väl bil när man är 18??? ja det kan ju vara läge att ta ditt körkort först?.
    här hemma betalades det inga körkort, det fick man betala själv.

du vill ha märkeskläder, du vill ha moped, du vill ha scoter, du vill ha cross....ja men serru man kan inte få allt här i världen om man inte har föräldrar som är gjorda av guld.
    jag hade inga märkeskläder, det fanns inte råd till det, man dör inte utan märkeskläder.

du lilla vän, kom ned på jorden.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    TaSe skrev 2013-03-17 20:12:49 följande:
    Det finns statistik på tex Swedbanks sida om vad som är norm för månadspeng i olika åldrar. 250 är väldigt snålt för en 15-åring. Min 13-åring har 300 plus 200 till mobilen, plus ett fritidskort (busskort).
    Min 14-åring har 400 plus månadskort och fritidskort.

Kraven är att man hjälper till hemma med det som behövs. Det kan handla om återvinning, diskmaskinen, sopor eller passa brorsan en stund.
    oj det var enkla saker att göra när man är så pass gammal.
  • kamomillmilla

Tycker visserligen det är lite väl lågt, själv fick jag barnbidraget. Men däremot så är det massor du vill ha och du anser att dina föräldrar ska stå för allt. Att förhandla så du får mer verkar vara ditt första val, att skaffa ett jobb låter lite långt bort och då tycker jag de gör rätt faktiskt..

William 2011-02-08
  • LarsdotterM

Ta o börja sommarjobba och ta inte förgivet att du ska få allt betalat! Jag jobbade min första sommar när jag var 15 och tjänade ihop drygt 13.000... Visst fick jag också mkt fina grejer utav mina föräldrar, men vissa saker fick man jobba för att ha råd med.. Tro mig, efter du ha jobbat en hel sommar och fått tjäna dina egna pengar kan du nog sätta dig in i mammas o pappas ekonomiska sits lite mer... Det är inte förens man tjänar sina egna pengar och betalar för sina egna grejer som man kan sätta sig in i pengars värde..

• BlueGuy
    Elin 885 skrev 2013-03-17 21:15:31 följande:
    jag fick mitt barnbidrag när jag var 14 och sedan även studiebidraget, det skulle räcka till allt utom mat, tak över huvudet, åkkort och terminsavgiften till vår teater och min musikalskola.
    i mina ögon är du sjukt bortskämd!
    har man väl bil när man är 18??? ja det kan ju vara läge att ta ditt körkort först?.
    här hemma betalades det inga körkort, det fick man betala själv.

du vill ha märkeskläder, du vill ha moped, du vill ha scoter, du vill ha cross....ja men serru man kan inte få allt här i världen om man inte har föräldrar som är gjorda av guld.
    jag hade inga märkeskläder, det fanns inte råd till det, man dör inte utan märkeskläder.

du lilla vän, kom ned på jorden.
    Haha Körkort är väl inget problem att ha när jag är 18 då min far är en trafiklärare, och jag har inte sagt de ska betala för allt, jag har inget emot ca 800kr och sen betala för allt utom typ skor och vinterjacka ungefär, och det är väll inget fel med att ha ett mål att spara till något?... tvivlar på att du aldrig har velat ha mer än en sak, Och jag skrev själv att jag hade fått för mig att märkeskläder var viktigt jag tvivlar på att du aldrig har köpt något som du tyckte var viktigt som inte är så himla viktigt...
  • Elin 885

ts som student så får du ut 9024 kr av csn...hur ska det räcka till allt när du redan nu tagit dig vatten över huvudet.
    för även om du bor hemma så antar jag att du betalar hyra när du tagit studenten?.
    rätta munnen efter matsäcken.

du verkar extremt bortskämd och ändå ska du ha mer, ouppfostrad och girig liten skitunge.

• BlueGuy
    Elin 885 skrev 2013-03-17 21:31:40 följande:
    ts som student så får du ut 9024 kr av csn...hur ska det räcka till allt när du redan nu tagit dig vatten över huvudet.
    för även om du bor hemma så antar jag att du betalar hyra när du tagit studenten?.
    rätta munnen efter matsäcken.

du verkar extremt bortskämd och ändå ska du ha mer, ouppfostrad och girig liten skitunge.
    Jag har redan jobbat 3 av 4 senaste loven dock skit lön, bortskämd för jag bryr mig om vad jag har på mig? kläder jag har fått mest på julen, födelsedag mm, 9024kr räcker ganska långt, ta det lite lungt det är ett forum inte något ställe för att kränka någon ''ouppfostrad och girig liten skitunge.'' Så du tar vi det lite lugnt va?

För er andra som har något vettigt att säga så lyssnar jag gärna! Glad
  • Elin 885
    BlueGuy skrev 2013-03-17 21:47:11 följande:
    Jag har redan jobbat 3 av 4 senaste loven dock skit lön, bortskämd för jag bryr mig om vad jag har på mig? kläder jag har fått mest på julen, födelsedag mm, 9024kr räcker ganska långt, ta det lite lungt det är ett forum inte något ställe för att kränka någon ''ouppfostrad och girig liten skitunge.'' Så du tar vi det lite lugnt va?

För er andra som har något vettigt att säga så lyssnar jag gärna! Glad
    du är bortskämd för att du hela tiden ska ha och ha och ha inte nöjjer dig med det du får.
    herregud du har ju fått en scoter, och du tror att alla 18 åringar har bil.
    du behöver en reality- check.
    ja tror du att du ska få någon höjdarlön när du är 16? *ASG*
Svar på tråden För lite månadspeng? av Tonåring