• BlueGuy

För lite månadspeng? av Tonåring

Hej jag har fyllt 15år och har fått mitt AM-kort och en scooter, jag har ca 250kr i månadspeng, Mina föräldrar betalar oftast för mina kläder men om jag tex. vill köpa en nya modern jacka när jag redan har en bra/fin så får jag betala 80% av den oftast, Jag är tyvärr alldeles för märkeskläder nörd så att det blir ingen super billiga kläder då jag har fått för mig att det är så viktigt. Jag vill börja gymma till sommarn då jag kan köra till gymmet själv men 6-månaders gymkort går jo ändå på 1000kr och de är mina päron inte intresserad av att betala jag är också sugen på att köpa en Crossmoped (geganad) så det är ca 9000kr, och med 250kr i månaden som ska gå till bensin, gym, kanske kläder, och fortfarande spara till något jag vill ha och om vi tänker jag inte köper något och får 250kr och sparar de så är det 36månader innan jag får de 9000kr för att köpa den mopeden och då är jag 18år och har väll bil... och det är inte så att vi lever svårt vi har det bra och så men de tycker det är en rimlig månadspeng och det gör inte jag vad ska jag göra vad tycker ni?

• Svar på tråden För lite månadspeng? av Tonåring
  • LillGris
    Elin 885 skrev 2013-03-17 21:31:40 följande:
    du verkar extremt bortskämd och ändå ska du ha mer, ouppfostrad och girig liten skitunge.

Tur att du som vuxen då är så trevlig. Roligt att du kallar ts ouppfostrad skitunge. Tyder ju inte direkt på att du är särskilt väluppfostrad själv, eftersom i med lite uppfostran i ryggen inte kallar folk för skitungar hur som helst.

Särskilt inte när ts faktiskt verkar vara helt öppen för att jobba för pengarna.
  • BlueGuy
    Elin 885 skrev 2013-03-17 21:49:02 följande:
    du är bortskämd för att du hela tiden ska ha och ha och ha inte nöjjer dig med det du får.
    herregud du har ju fått en scoter, och du tror att alla 18 åringar har bil.
    du behöver en reality- check.
    ja tror du att du ska få någon höjdarlön när du är 16? *ASG*
    Så du påstår du aldrig vill ha mer än vad du har? Va bra för dig då! Om jag är super intresserad av mopeder är det då något fel med att jag HAR ETT MÅL att spara ihop och köpa den mopeden än att köpa lite små skit var vecka, i en normal familj är det normalt att deras barn får samla och ha mål.... Sa jag att alla 18 har bil? jag sa: ''då har jag väll bil'' när jag är 18 år tvivlar jag på att jag vill köra moped så om du inte förstod det så förklarar jag det nu: om det skulle ta 3år för mig att samla till den mopeden tvivlar jag på att jag hade köpt den och inte en skrot bil för då hade jag jo varit 18år, läs noggrannare och fundera efter, jag sa inte att alla har bil när man är 18. Jag sa det som man skulle berättat om sig själv som hela infon i början var. 16 och höjdar lön vart fick du det ifrån? Jag är 15.. + Om du läser runt lite så brukar folk ha minst 80kr+ i timmen du har jo ingen aning om vad jag hade så ta det lugnt. Och om du nu tycker jag är så himla bortskämd och ouppfostrad kan du bara vara den mentalt mogna och att inte börja tjafsa om det och bara sucka och skaka på huvudet kanske? :)
  • Curlie

När jag var 15 fick jag hela barnbidraget. 1050kr/mån. Det skulle räcka till ALLT: busskort, alla kläder, jackor och skor. Nöjen, godis, saker, bio. ALLT. Min mamma stod enbart för maten och husrummet. T.om hårspray fick jag köpa själv! Det kanske vore något för TS! Det är ett bra sätt att lära sig pengars värde.

• TaSe

Elin 885: Det är måhända enkla saker, men det mesta i hemmet är enkla saker. Dessutom skrev jag vad det kan handla om för sysslor. Inte alla, utan några exempel.

Ts: Det är mycket nyttigt att ha framtidsdrömmar och mål. Även om det "bara" handlar om vad du önskar dej just nu. Att lära sig spara är bra för framtiden.

• LillGris

Ts!

Att du själv får betala för kläder utöver bas-grejer tycker jag inte är anmärkningsvärt.

Däremot tycker jag att 250:-/mån är i lägsta laget för en 15åring, å andra sidan får du ju snart studiebidrag (vet inte hur det är nu, men "på min tid" gick studiebidraget till mitt konto, till skillnad från barnbidraget som kom till mamma). Så antingen får du stå ut tills du är 16, eller så förhandlar du med dina föräldrar nu. Om du hjälper till hemma och sköter skolan borde det inte vara några bekymmer, så länge du inte missköter dina föräldrars förtroende och typ super skallen av dig (för det lär de inte vilja finansiera). Om inte dina föräldrar har det väldigt knapert vill säga, då kan du nog inte få mer.

Dela ut reklam är helt ok, minimal ansträngning och man får ju ändå lite cash. Extrajobb är bra, visst, lönen kanske är låg men om du har ett mål att spara till (som du verkar ha) är principen "många bäckar små" bra. Lycka till!

• BlueGuy
    TaSe skrev 2013-03-17 22:12:04 följande:
    Elin 885: Det är måhända enkla saker, men det mesta i hemmet är enkla saker. Dessutom skrev jag vad det kan handla om för sysslor. Inte alla, utan några exempel.

Ts: Det är mycket nyttigt att ha framtidsdrömmar och mål. Även om det "bara" handlar om vad du önskar dej just nu. Att lära sig spara är bra för framtiden.
    Tack :) någon som verkar vilja hjälpa och inte bara störa :)

Curlie: åker inte buss, jackor och skår klarar jag nog godis käkar jag inte mer, bio går jag aldrig på och jag betalr redan mitt hår wax. haha ja det skulle jag inte ha något imot att prova kanske inte hade gått så bra i början men men!
  • PinkSugar
    LillGris skrev 2013-03-17 22:14:30 följande:
    Ts!
    Att du själv får betala för kläder utöver bas-grejer tycker jag inte är anmärkningsvärt.
    Däremot tycker jag att 250:-/mån är i lägsta laget för en 15åring, å andra sidan får du ju snart studiebidrag (vet inte hur det är nu, men "på min tid" gick studiebidraget till mitt konto, till skillnad från barnbidraget som kom till mamma). Så antingen får du stå ut tills du är 16, eller så förhandlar du med dina föräldrar nu. Om du hjälper till hemma och sköter skolan borde det inte vara några bekymmer, så länge du inte missköter dina föräldrars förtroende och typ super skallen av dig (för det lär de inte vilja finansiera). Om inte dina föräldrar har det väldigt knapert vill säga, då kan du nog inte få mer.
    Dela ut reklam är helt ok, minimal ansträngning och man får ju ändå lite cash. Extrajobb är bra, visst, lönen kanske är låg men om du har ett mål att spara till (som du verkar ha) är principen "många bäckar små" bra. Lycka till!
    Studiebidraget går in automatiskt in på föräldrarnas konto fram till barnets 18 års da
  • BlueGuy
    LillGris skrev 2013-03-17 22:14:30 följande:
    Ts!
    Tack för feedbacken! borde kanske gå att förhandla då jag har skolkat 0 lektioner och har relativt bra betyg! och ingen sprit har nått mina läppar än :)

ja kanske reklam är ett bra alternativ, någon som har erfarenheter om reklam utdelning? :)
    bor dock i en liten by vet inte hur det är här med reklam utdelning.
  • LillGris
    PinkSugar skrev 2013-03-17 22:24:15 följande:
    Studiebidraget går in automatiskt in på föräldrarnas konto fram till barnets 18 års da

Aha. Då tar jag tillbaka just det då :)
  • johanna1990

Sjukt OT, men här om dagen fanns det en tråd om det var okej för en 16 åring att ha sex med en 42 åring eller något. Denna tråd märker man ju att 15-16 åringar är barn och inget annat.

Svar på tråden För lite månadspeng? av Tonåring