• BlueGuy

För lite månadspeng? av Tonåring

Hej jag har fyllt 15år och har fått mitt AM-kort och en scooter, jag har ca 250kr i månadspeng, Mina föräldrar betalar oftast för mina kläder men om jag tex. vill köpa en nya modern jacka när jag redan har en bra/fin så får jag betala 80% av den oftast, Jag är tyvärr alldeles för märkeskläder nörd så att det blir ingen super billiga kläder då jag har fått för mig att det är så viktigt. Jag vill börja gymma till sommarn då jag kan köra till gymmet själv men 6-månaders gymkort går jo ändå på 1000kr och de är mina päron inte intresserad av att betala jag är också sugen på att köpa en Crossmoped (geganad) så det är ca 9000kr, och med 250kr i månaden som ska gå till bensin, gym, kanske kläder, och fortfarande spara till något jag vill ha och om vi tänker jag inte köper något och får 250kr och sparar de så är det 36månader innan jag får de 9000kr för att köpa den mopeden och då är jag 18år och har väll bil... och det är inte så att vi lever svårt vi har det bra och så men de tycker det är en rimlig månadspeng och det gör inte jag vad ska jag göra vad tycker ni?

• Svar på tråden För lite månadspeng? av Tonåring
  • LillGris
    BlueGuy skrev 2013-03-17 22:24:24 följande:
    Tack för feedbacken! borde kanske gå att förhandla då jag har skolkat 0 lektioner och har relativt bra betyg! och ingen sprit har nått mina läppar än :)

ja kanske reklam är ett bra alternativ, någon som har erfarenheter om reklam utdelning? :)

bor dock i en liten by vet inte hur det är här med reklam utdelning.

Jag vet inte hur det är på mindre orter, men jag hade ett område i den förort ja växte upp. Då skulle jag dela ut lokaltidningen och så var det olika mängd reklam. Vissa veckor massa reklam (=mer pengar), andra veckor bara några få reklamblad (=sämre betalt). Nu var ju detta drygt 12 år sen, men jag skulle kolla upp det om jag var du (svensk direktreklam, googla!) och hör av dig till dem ang. hur det är på er ort. Det är egentligen ganska dåligt betalt (eller var när jag jobbade med det), men man behöver ju inte tänka särskilt, det tar bara några timmar i veckan, man kan lalla runt och lyssna på musik samtidigt så det är egentligen pengar för "inget". Kolla upp det :)

Och prata med dina föräldrar, men om jag var du skulle jag nog lägga upp det lite smidigt, inte typ "jag vill ha mer pengar! Ge mig!" Utan snarare "jag vill så gärna spara ihop till (vad du nu vill spara till), och jag tänkte jobba extra för att få ihop pengar, men jag tänkte om det fanns något sätt att höja min månadspeng också, men jag vill såklart inte bara ha pengar av er utan är beredd att jobba för dem. Är det några sysslor jag kan utföra som skulle få er att tänka er att höja månadspengen?" (Smöra smöra). Kanske inte exakt så men du fattar, mer förhandling än krav, och också en förklaring till vad du ska med pengarna till!
  • LillGris
    johanna1990 skrev 2013-03-17 22:36:59 följande:
    Sjukt OT, men här om dagen fanns det en tråd om det var okej för en 16 åring att ha sex med en 42 åring eller något. Denna tråd märker man ju att 15-16 åringar är barn och inget annat.

Ja. Alla 15-16åringar är dessutom exakt likadana så om en är omogen är givetvis alla det.

För övrigt har väl ingen påstått något annat, barn är man i lagens mening tills man är 18. Fast jag skulle nog inte kalla en 15-16åring för barn. Ungdom snarare.

Jag tycker att ts verkar rätt mogen, han tar ju till sig av vad folk säger och tar emot kritik på ett bra sätt.
  • johanna1990
    LillGris skrev 2013-03-17 22:41:02 följande:

Ja. Alla 15-16åringar är dessutom exakt likadana så om en är omogen är givetvis alla det.
    För övrigt har väl ingen påstått något annat, barn är man i lagens mening tills man är 18. Fast jag skulle nog inte kalla en 15-16åring för barn. Ungdom snarare.
    Jag tycker att ts verkar rätt mogen, han tar ju till sig av vad folk säger och tar emot kritik på ett bra sätt.
    Allt är relativt, tycker inte han heller hade direkt varit mogen nog att inleda en relation (sexuell eller förhållande) med en 42årig kvinna. 
  • BlueGuy
    johanna1990 skrev 2013-03-17 22:36:59 följande:
    Sjukt OT, men här om dagen fanns det en tråd om det var okej för en 16 åring att ha sex med en 42 åring eller något. Denna tråd märker man ju att 15-16 åringar är barn och inget annat.
    Kanske bara jag men man är väl inte särskilt mentalt mogen/stabil om man har sex med 42 åringar när man är 16år? haha får inte det till att vara vuxen eller mogen, men men alla tycker olika :)

Tror alla 15-16åringar har diskuterat sin månadspeng med sina päron haha :)

• LillGris
    johanna1990 skrev 2013-03-17 22:44:55 följande:
    Allt är relativt, tycker inte han heller hade direkt varit mogen nog att inleda en relation (sexuell eller förhållande) med en 42årig kvinna. 

Det tror jag inte någon 16åring är. Men jag förstår inte riktigt kopplingen, han vill ha högre månadspeng. Inte ligga med en 42åring (vad jag kan se). Tycker inte att det är en önskan som tyder på någon anmärkningsvärd omognad.
  • Bones91

Jag fick hela mitt barnbidrag =) min månad såg ut typ såhär
    1150 in
    200:- mobil
    200:- onlinespel
    500:- spara
    Resten gjorde jag vad jag ville med. 
    Jag fick dock mitt barnbidrag själv då jag hade skilda föräldrar och de tyckte det var bättre jag fick pengarna själv då jag inte bodde hos dem fast tider utan gick lite som jag ville emellan dem... 
    Jag var 13 när jag började få hela mitt barnbidrag, att spara pengar har hjälp mig mycket vid senare flytt och körkorts tagning. 

Ett tips är att du söker extrajobb som reklam-utdelare det ger ju iaf en 1000 kr i månaden extra, det gjorde jag en tid =) 

• ZaftMonkey

Jag tycker att TS är väldigt insiktsfull och inte verkar bortskämd alls :)
    Personligen skulle jag ge dig en hundring extra i månadspeng bara för att du inte verkar ha något intresse av att supa! (det kan du ju använda som motivering för högre månadspeng ;) "Tänk att jag sparar och köper märkeskläder istället för narkotika, alkohol och snus!"

• ZaftMonkey

Kom precis på ett annat tips som jag fick göra när jag var kring din ålder - Att fråga om man får sortera i förrådet och ev lägga ut någon gammal sak på blocket eller liknande, sälja det och behålla pengarna själv :) Tjänade bra på att sälja mina och mina syskons gamla leksaker som ändå la och dammade.

• Elin 885
    LillGris skrev 2013-03-17 22:14:30 följande:
    Ts!
    Att du själv får betala för kläder utöver bas-grejer tycker jag inte är anmärkningsvärt.
    Däremot tycker jag att 250:-/mån är i lägsta laget för en 15åring, å andra sidan får du ju snart studiebidrag (vet inte hur det är nu, men "på min tid" gick studiebidraget till mitt konto, till skillnad från barnbidraget som kom till mamma). Så antingen får du stå ut tills du är 16, eller så förhandlar du med dina föräldrar nu. Om du hjälper till hemma och sköter skolan borde det inte vara några bekymmer, så länge du inte missköter dina föräldrars förtroende och typ super skallen av dig (för det lär de inte vilja finansiera). Om inte dina föräldrar har det väldigt knapert vill säga, då kan du nog inte få mer.
    Dela ut reklam är helt ok, minimal ansträngning och man får ju ändå lite cash. Extrajobb är bra, visst, lönen kanske är låg men om du har ett mål att spara till (som du verkar ha) är principen "många bäckar små" bra. Lycka till!
    studiebidraget kommer till studentens konto så länge föräldrarna har godkänt det om studenten är minderårig eller satt under förmyndarskap.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Poison82

Tycker nog det låter snålt med 250:- i månaden ifall du dessutom är en skötsam unge.

Svar på tråden För lite månadspeng? av Tonåring