• Mael

Pergotime start mars 2013.

Hej. Tänkte kolla om det är fler som precis startat eller ska starta behandling med pergotime? Jag har egen ägglossning men eftersom vi fick missfall för ett år sedan och inget har hänt ännu så fick jag pergotime utskrivet. Tog tredje tabletten idag. Två kvar med andra ord. Mådde skit första dagen, hemsk huvudvärk som sedan övergick i migrän med aura. Känns bättre idag dock. Hoppas att det hjälper. Vet inte riktigt vad det ska göra när jag har egen ägglossning men jag antar att läkaren vet vad hon gör. Varför behandlas ni med pergotime? Några biverkningar?

• Svar på tråden Pergotime start mars 2013.
  • Mael
    many87 skrev 2013-03-23 22:02:50 följande:
    Hej jag är inne på andra månaden med pergotime för denna gång (testa de innan vi fick dottern med)

Jag har pco så därför äter jag dom nu igen i hopp om att få syskon..

Jag är extremt trött när jag äter tabletterna å väldiga svettningar framförallt nattetid.

Hej, roligt med ett svar :). Jag har också svettats massor på nätterna. Det kommer i vågor. Nu är det bättre. Tog sista tabletten i torsdags så nu ska jag börja med ägglossningsstickor. Lyckades du på första pergokuren förra gången?
  • Mael
    elyse skrev 2013-03-23 23:06:00 följande:
    Förlåt, men gud vad skönt att höra från fler om svallningar, främst på natten! Det är absolut en av de värsta biverkningarna, tycker jag, eftersom det stör sömnen.  

haha. Ja visst är det skönt att man inte är ensam ;). Det är Inge roligt alls. Vaknar på natten av att jag är helt genomblöt :/. Inga andra biverkningar?
  • Mael
    elyse skrev 2013-03-23 23:23:07 följande:
    Förut var jag väldigt yr, men det har avtagit. Numera är jag mest illamående och har gått ned flera kilo som följd. Och väldigt nedstämd. Att det skulle bli såhär hade man ju inte riktigt räknat med, men nu tar jag inte alls för givet att det ska fungera att bli gravid över huvud taget. Jag börjar fjärde omgången imorgon (trippelkur), men om denna inte innebär en graviditet så tror jag att jag tar ett uppehåll ett tag. Vet inte hur många trippelkurer man "får" ta heller. Nästa steg blir sprutor och om det inte skulle fungera så blir det IVF.  

usch! Jag vet precis hur du känner. Man tar det verkligen inte för givet längre. Hur länge har ni försökt? Varför fick du pergo? Vet inte heller hur många kurer man får köra. Kan bara tänka mig hur man mår på dubbel och trippelkurer när jag har mått så här av en enkelkur :/.
  • Mael

many87: okej. Då förstår jag! Gick det på första IVF försöket? Ja sömnen är viktig. Inatt svettades jag faktiskt ingenting. Borde ha ägglossning vilken dag som helst. Lite märkligt att jag inte ska på något VUL för att se hur många ägg som mognat. Men men, är väl bara att lita på läkaren.

elyse: Nästan ett år är långt nog för att man ska hinna få panik. Jag som har egen ägglossning blir oerhört frustrerad. Det händer liksom ingenting iaf. Vi har ju blivit gravida en gång så det är väl lite lugnande iaf.

Igloo: Välkommen! Skönt med en utlandssemester innan behandlingen sätter igång. Håller tummarna för alla i tråden. 2013 blir väl ett bra år va? :)

• Mael
    many87 skrev 2013-03-24 14:54:43 följande:
    Elmsson

ja vi hade turen att de gick på första försöket... hoppas på att turen är på vår sida denna gång..

skönt att du klara dig utan svettnignar inatt, jag trodde jag skulle krivera mitt i natten... blev inte många timmars sömn inatt... men men..

jag går inte heller på vul nu när jag tar enkel dos, men när jag nästa månad ska börja med dubbeldos kommer jag få gå på vul...

igloo: vad skönt de låter med semester. hoppas ni får en härlig semester :)

funderaren: tiden känns som att de gr extra långsamt nä man väntar in äl efter tabletterna å sen väntan efter bim... hoppas de går bra när du ska på vul 

va skönt! jag håller tummarna :)

inatt svettades jag som en gris igen :/. Usch. Blir även bara stressad av ägglossningstesten. Det var starkare första dagen jag började testa och nu syns ingenting. Men jag har inte känt av någon ägglossning och om den redan hade varit när jag började testa så är den alldeles för tidig. Vet inte alls. Får väl fortsätta testa några dagar och se om det blir någon stegring.
  • Mael
    many87 skrev 2013-03-25 21:15:47 följande:
    Jobbigt :(

Förstår att du blir stressad över testen.. Jag gillar inte att testa. Vi testar inte utan kör bara de dagar vi "ska" enligt läkarens ordination.. Känns fullt tillräckligt att ha X i kalendern om sex.. Fast sambon brukar skoja om att han har de bra som vet vilka dagar vi ska mysa på..

Fast jag tycker då inte de är så kul å behöva mysa alla gånger på beställning.. Men vad e man inte för att få bebis..

nä jag gillar inte heller det. Men läkaren ville att jag skulle testa en månad nu när jag ätit pergotime. Nästa månad ska hon kolla med vul för att se när det är dags för ägglossning. Nä sex på beställning är inte det roligaste. Speciellt inte när man hållt på ett bra tag :/.
  • Mael
    Elisie skrev 2013-03-26 16:26:18 följande:
    Hej på er! 

Har gått igenom utrednings karusellen för andra gången nu. Gjorde den för ett antal år sen med min fördetta.

De behandlingarna med pergo och sprutor resulterade inte i något barn, tror nu i efterhand att de berode mycket på att vi inte hade de bra jag och mitt ex, tyvärr såg jag de inte då.

Nu är jag igång igen tillsammans med min sambo.

Avslutade första pergo kuren den 18 mars.. har med idag varit på 2 UL, äggblåsorna hde inte växt sig nå sen första UL, de var på 9 mm... :( enl min läkare kunde de inte bli något av dem då de var för små.

Så nu ska jag få ta bara provera, och börja typ nu i dagarna för att få en blödning och sen ska jag spola äggledarna den 22 april.

Kom hem så lessen och besviken att de inte ens växt sig till rätt stl, har gråtit en skvätt och skällt på ? någon här för mig själv då sambon är på jobbet. 

Tycker de är skit jobbigt, orättvist och allt, att de bara inte ska kunna bli en "oups" jag blev visst gravid som de blir för många andra.

Vet att de är många därute som har problem som jag men jo jag tycker de är jätte orättvist för mig och alla andra som kämpar. Man går ju och vet ingenting hur de kommer gå och när de kommer gå osv.

Förlåt om jag kommer in här och är deppig och tråkig men tänkte att ni kanske förstår hur jag känner!?

Efter spolningen ska jag få dubbelkur pergo.. ska köra pergo i ett halvår om de inte funkar så sa läkaren att man kunde ju ta sprutor och fortfarande testa själva hemma eller ivf, och de var ju de mest effektivaste sättet..                    

Hej. Man får vara arg och ledsen och rätt utsagt förbannad. Det är jag varje gång jag får min mens. Tycker det är orättvist och tänker att det aldrig någonsin kommer bli min tur att få uppleva det där. Jag bryter ihop men sedan efter några dagar känns det bättre igen.

Det är väl bra att ha en tråd där man får säga exakt vad man vill :)
  • Mael

MonAmie: hur går det? Enligt min ägglossningskalender skulle jag ha haft ägglossning i tisdag men idag börjar jag se en stegring på stickorna och jag har rätt så ont i magen. Brukar inte ha det annars så jag antar att det är pergotime som gjort sitt. Bara hålla tummarna.

Igloo: hoppas du får det härligt i utlandet :)

• Mael
    botha skrev 2013-04-12 15:00:34 följande:
    Hejsan! Är ny på fl men undrar om man kan hänga med i denna tråden. Har själv problem med graviditet och har börjat med pergotime idag. Har pco sedan många år tillbaka och har ingen egen menstration eller äl. Detta känns jobbigt och jag håller verkligen med Igloo om känslan man har...

Just nu kan jag inte sluta se gravida kvinnor och det känns som om alla runt omkring en ska har sitt första eller andra barn. Många frågar ska inte du ha barn snart och man vill inte blotta sig själv för att berätta hela ens historia för att alla sedan ska tycka synd om mig/oss. Håller tummarna att detta fungerar och jag ska vara beredd att det kanske inte fungerar första gången.. 

Självklart. Välkommen! Hoppas du får må bra under behandlingen. Jag har ju gått igenom en enkelkur men tyvärr så verkar det ha misslyckats för mensen är på g :/. Har ingen större lust att äta det igen. Me bryt ihop och kom igen va? Lite less på besvikelser bara. Och ja, alla är gravida överallt! :(
Svar på tråden Pergotime start mars 2013.