• Lillis

Pergotime start mars 2013.

Hejhej!

Vill gärna hänga med i denna tråd med er!

Jag sammanfattar mitt läge lite grann.

Jag slutade med ppiller augusti 2012, fick positivt ÄLtest i oktober och mens efter det. Efter det hade jag ingen mens, var hos gyn i mars och fick veta att jag har pco. Hon sa att hon såg på ultraljudet då att jag skulle ha mens om 4-6v och att jag skulle göra undersökning av äggledarna innan jag fick pergotime, min man fick lämna spermaprov och han hade bra resultat. Jag väntade och väntade men ingen mens kom och jag var inte gravid.

Fick tabletter i juni för att sätta igång den, fick pergotime på en gång då för att det var semesterstängt där man gör undersökningen av äggledarna. Åt första pergokuren (dubbelkur) och fick positivt ÄLtest på cykeldag 13.

Fick ganska sen mens efter den, på dag 38. ÄLtest visade positivt senare då än första gången, på cykeldag 22.

Har inte varit på något återbesök under tiden för ultraljud eller blodprov.

Om det inte tar sig den här gången ska jag göra en undersökning av äggledarna. Är det samma som en spolning? Har någon av er gjort den? Jag bävar mig lite inför den, men hört att man lättare blir gravid efter så det är ju positivt!

Min gynekolog har sagt att jag får prova pergotime 3 gånger och sen skickar hon mig vidare.

Oj va långt det blev, hoppas ni orkar läsa :)

• Lillis

Loppan76:

Skönt att du inte haft någon biverkning! :)

Jag hade fruktansvärd huvudvärk dom tre första dagarna på båda kurerna.

• Lillis

Fick mens idag och ringde för att boka tid för undersökningen av äggledarna. Hon sa att dom har helt fullt och att jag får vänta till nästa cykel. Jag har sån oregelbunden mens att det kan dröja över ett halvår till nästa gång...

Dom skulle ringa om dom kunde klämma in mig någonstans.

• Lillis

Mom11:

Mellan dag 9-13. Jag fick en tid till slut, skam den som ger sig :) ja, jag tror att det är samma sak som en spolning.

Om man får ägglossning sen dagarna efter kan man köra på då som vanligt eller måste man vänta till nästa?

Jag ska inte äta pergotime den här cykeln eftersom dom vill se hur det ser ut utan.

• Lillis

Lillajagmaria:

Hoppas den uteblir och att du får ett plus istället :)

• Lillis

Mom11:

Nej, jag ska till ultragyn på odenplan i Sthlm. Dit åker man när man gör ultraljud vid graviditet också om jag inte minns fel. Så det är väl för att det är en ultraljudsundersökning tror jag.. eller jag vet inte riktigt.

• Lillis
    Loppan76 skrev 2013-09-11 09:47:19 följande:
    Bara jag som tycker "måste sex" är as jobbigt?? Förstör liksom hela älska känslan.

Ok försöker tänka att det är för en bra sak, men det tar emot ibland. Tycker nästan mer synd om gubben... Han får ju prestations ångest av allt det här.

Ja, det är verkligen inte alltid kul när man känner att man måste. Har läst att det ökas chansen lite om båda kommer och då blir det ju nästan omöjligt bara för att man måste.

Usch, imorgon ska jag gärna undersökningen av äggledarna. Nervös för både undersökningen och för vad man kommer få för svar.

Sen är det en manlig gynokolog också och jag tycker det är så himla jobbigt, vill ha en tjej.

11.00 imorgon får ni hålla tummarna :)
  • Lillis

Då va undersökning gjord, skönt!

Det kändes ingenting alls faktiskt. Gjorde först ett vanligt vul för att titta på äggstockarna, det va mycket pco blåsor på båda. Vätskan som sprutades igenom äggledarna flöt på bra, så det är ju iallafall positivt! Han såg en äggblåsa på 10mm, det lät på honom som att det va ganska litet. Är på dag 9 idag, tror ni den kan växa till sig eller är det kört den här gången? Han tyckte att det va konstigt att jag inte varit på några återbesök under tiden som jag ätit pergotime.

• Lillis

Dom där äggblåsorna man har med pco, är det någon skillnad på om man har fler eller mindre antal?

Det känns ju som att det ska vara svårare att bli gravid ju mer blåsor man har eller?

Man glömmer alltid bort allt man undrar och tänkt fråga när man ska till läkaren, dom är ju inte alltid jätte tydliga heller med allt.

Hur går det för er andra? :)

Svar på tråden Pergotime start mars 2013.