Inlägg från: VNmamma |Visa alla inlägg
  • VNmamma

    Är det svårare för homosexuella att adoptera, varför?

    Jag vill minnas att Sydafrika accepterar samkönade endast vid nationell adoption, inte internationell adoption.

    Det finns fler länder med liknande lagstiftning, t ex Uruguay. 

  • VNmamma
    LindaEfraim skrev 2013-03-23 23:21:38 följande:
    Sverige tillåter homosexuella att adoptera men utländska givarländer vill inte ge bort sina föräldralösa barn till homosexuella.
    Detta med att Sverige godkänner homosexuella att adoptera har gjort att givarländerna blivit mer restriktiva med att adoptera till Sverige.
    "...har gjort att givarländerna blivit mer restriktiva med att adoptera till Sverige."

    Stämmer inte. Man befarade att vissa länder skulle upphöra med/minska sina adoptioner till Sverige. Men så blev det inte. 
  • VNmamma
    en glad skrev 2013-03-23 23:16:24 följande:
    Vill bara påpeka att det inte är socialtjänsten som avgör vem som skall få adoptera ett specifikt svenskt barn som lämnas för adoption. Det gör vårdnadshavaren/arna och den dag lämnande förälder/rar vill att deras barn skall adopteras av ett samkönat par finns ingen socialstjänst som lägger hinder i vägen (om de hittar ett samkönat par med giltigt medgivande och som uppfyller de kriterier som vårdnadshavaren/arna ställer - det blir inte lätt eftersom väldigt få samkönade par ansökt om medgivande)
    Så har redan skett. Minst en gång. Ett svenskt, manligt par adopterade ett litet barn. Mamman hade önskemål om ett samkönat, manligt par som nya föräldrar.

    Men det är ju inte alltid den lämnande föräldern har särskilda önskemål om vilka som ska bli barnets nya föräldrar. Då finns inget som hindrar socialtjänsten från att föreslå såväl heterosexuella som homosexuella par (och ensamstående). 
  • VNmamma
    en glad skrev 2013-03-24 17:03:36 följande:
    Inte alls - om det sker i samråd och dialog med vårdnadshavaren/arna. Och när det gäller deras önskemål om blivande adoptivföräldrar har vi uppenbarligen olika erfarenhet ....
    Jag antar att det inte hör till vanligheterna att lämnande förälder önskar ett samkönat par som föräldrar. Men, som sagt, det har hänt - minst en gång - och det kan förstås hända igen: 

    www.qx.se/Xtra/liv/20532/de-forsta-samkonade-att-fa-adoptera 
  • VNmamma
    Dr Mupp skrev 2013-03-24 18:36:37 följande:
    Fast det där stämmer ju inte. Jag känner ett homosexuellt par (män) som adopterat en flicka från Thailand för ca 5-6 år sen.
    Vi talar om nationell adoption.

    När det gäller internationell adoption känner jag också till samkönade par med adoptivbarn. Men då har det handlat om singeladoption. Alltså en i paret har adopterat och sedan har en anhörigadoption genomförts i Sverige.

    I ett fall med barn från Thailand var det fråga om en enskild adoption, alltså den adopterade hade tidigare band till barnet som adopterades.  

    Ingen av de adoptionskontakter i Thailand som Sverige samarbetar med tillåter samkönade att adoptera. 
  • VNmamma
    Herdis skrev 2013-03-24 18:44:59 följande:

    Det kan inte stämma. Dessutom samarbetar ingen svensk adoptionsorganisation med Thailand, så vitt jag vet. (Rätta mig om jag har fel.) De ytterst få homosexuella par som har adopterat ett barn från utlandet, har kringgått landets lagstiftning genom att bo där så länge att de räknats som bofasta i landet (t.ex. Sydafrika), och kunnat adoptera på samma villkor som infödda sydafrikaner (t.ex.). Men Thailand tillåter inte homosexuella par att adoptera inom landet heller, så din historia är HELT omöjlig.
    FFIA och AC förmedlar adoptioner från Thailand.
  • VNmamma
    Herdis skrev 2013-03-24 18:49:20 följande:
    Där ser man! Är det nytt..? Har aldrig träffat på något adoptivbarn från Thailand! (Utom anhörigadoption såklart, där en svensk man gift sig med en thailändsk kvinna och upptagit hennes barn från förr som sina.)
    Tror att det förekommit adoptioner sedan slutet av 70-talet. Inget jätte"stort" adoptionsland men inget pytte heller.
  • VNmamma
    Dr Mupp skrev 2013-03-24 19:53:44 följande:
    De adopterade tillsammans, de var och är gifta. Det adopterade genom anknytning till landet eftersom den ena av dem kommer från Thailand. Den andra är född i Sverige.  
    Eskilstuna?
  • VNmamma
    MaNiMi skrev 2013-03-25 15:40:43 följande:
    Den var nog en anhörigadoption utan vetskap om hur förhållandet såg ut..sen är det ju möjligt att de fått igenom adoptionen som par här i Sverige sen..det kan kanske vara en väg att gå..Har ingen koll på hur det gick till..Bara att ena personen definitivt INTE var/någonsin kommer bli.. lämplig som förälder!
    Olämpligheten har dock inte med homosexualtitet att göra.
    Det fall vi båda verkar tänka på är så tragiskt att det gör ont.  

    Och ja, ingen "vanlig" adoption. Från början en enskild adoption till en av männen i paret och därefter har den andra pappan anhörigadopterat. 
Svar på tråden Är det svårare för homosexuella att adoptera, varför?