• Zumba12

Är skild. Kan min exman tvinga mig att byta veckor vi har barnen?

Vi är skilda. Vi har barnen varannan vecka. Allt har funkat bra med detta. Jag är tillsammans med en polis som har skiftarbete som är arrangerat utifrån att han ska ha sina barn varannan vecka och att allt ska stämma med hans ex. Jag och han har våra barn samma veckor. Han och mina barn kommet jättebra överens, jag själv älskar honom. Nu vill min exman byta veckor då han träffat en ny. Jag vill inte eftersom det inte går att byta veckor för den jag älskar. Vi skulle aldrig träffas ensamma. Det skulle innebära att vi inte skulle kunna fortsätta träffas och båda är jätteledsna då mitt ex absolut vill byta veckor, är upprörd, menar att han inte vill ha det sämsta upplägget för honom eftersom han nu träffat en ny. Min fråga är om han kan tvinga mig att byta veckor? Vi har inget skriftligt på detta.

• Svar på tråden Är skild. Kan min exman tvinga mig att byta veckor vi har barnen?
  • Victoriassecret

Kan ni kanske byta bytesdag? Då kan båda få det ni vill ha.

• Zumba12

Hur menar du? Vi byter måndagar nu. Om vi byter tex fredag hjälper inte det så mycket.

• 040kille

Värsta scenariot som kan inträffa är att ni sitter i en rättegångssal mot varandra och får dikterat för er hur ni ska ha det.

Ni har inget skriftligt avtal, men ni har ett muntligt genom hur ni har agerat. (En domstol hade lagt vikt vid hur ni har agerat). Man måste vara två för att göra ett avtal, det är ingen ensidig grej.

Nu är ni ju vuxna och har barn ihop. Ni ska ha att göra med varandra resten av livet, i bästa fall alla fyra vuxna på vänskaplig grund. Rimligt är väl att ni sätter er ner vid ett köksbord alla inblandade och kommer överens om något ni alla kan enas om. Din före detta kan inte tvinga på dig något just för att man måste vara två för att komma överens.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Kjell2

Så länge inget fastställt umgängesavtal finns är det vilda västerna som gäller. Ni kan alltså båda gör som ni vill. Dummar sig någon för mycket kan det bli surt vid en eventuell tvist.

Ett råd är att försöka lösa detta smidig och ta hjälp av familjerätten.   T ex genom att iställlet för att byta veckor flytta bytesdagen från helg till onsdag.

• Victoriassecret
    Zumba12 skrev 2013-03-20 20:48:15 följande:
    Hur menar du? Vi byter måndagar nu. Om vi byter tex fredag hjälper inte det så mycket.

Men om ni byter på tex onsdagar eller torsdagar? Eller är det bara helgerna som ni kan träffas, du och din nya?
  • Zumba12

Ok. Så just för att vi har ett muntligt avtal där vi kommit överens kan han inte tvinga mig att ändra mig?

Att sitta ner och prata hade givetvis varit det bästa men omöjligt i vårt fall.

• Kjell2
    Zumba12 skrev 2013-03-20 20:53:53 följande:
    Ok. Så just för att vi har ett muntligt avtal där vi kommit överens kan han inte tvinga mig att ändra mig?

Att sitta ner och prata hade givetvis varit det bästa men omöjligt i vårt fall.
    Han kan inte tvinga dig att byta lika lite som du kan tvinga honom att hålla kvar nuvarande vecka.

Finns inget som hindrar att han t ex behåller barnet två veckor istället för att lämna över och göra det efter två veckor har gått.Alternativt vägra ta emot.

• Zumba12

Eftersom han har skiftarbete jobbar han minst en dag eller natt varje helg och även i veckorna. Det är därför vi vill ha en vecka för att chansen att hinna träffas några gånger ökar. Jag jobbar själv bara dag under vardagar.

Jag har ett skriftligt mejl där det står att vi är överens om de veckor vi har nu. Gäller det som avtal?

• Zumba12

Kjell2: Hopplöst alltså. Ledsamt.
    Ett mejl där vi är överens om veckorna. Gäller det som skriftligt avtal?

• Victoriassecret

Men då borde det ju ändå kunna funka att ändra bytesdag?

Svar på tråden Är skild. Kan min exman tvinga mig att byta veckor vi har barnen?