Treenigheten
En helt ologisk och hednisk lära som inte har stöd av bibeln.
En helt ologisk och hednisk lära som inte har stöd av bibeln.
Detta tycker jag är intressant så till vida att detta utgör vad trots allt många anser Krisen tro och är idag dvs. först den Nicenska trosbekännelsen 325 följt av det Första konciliet 381 i Konstantinopel som egentligen heter Nicaeno-konstantinopolitanska trosbekännelsen då man helt bröt med många av de tidiga (kristna) lärorna t ex Arianinsm m fl.
Observera att ordet kristen eller kristendom kommer ifrån det grekiska ordet för Kristus. Så om man därmed inte vill tro att Jesus var Kristus. Så kan man enligt trosbekännelsen inte heller kalla sig för kristen.
Detta tycker jag är intressant så till vida att detta utgör vad trots allt många anser Krisen tro och är idag dvs. först den Nicenska trosbekännelsen 325 följt av det Första konciliet 381 i Konstantinopel som egentligen heter Nicaeno-konstantinopolitanska trosbekännelsen då man helt bröt med många av de tidiga (kristna) lärorna t ex Arianinsm m fl.
Observera att ordet kristen eller kristendom kommer ifrån det grekiska ordet för Kristus. Så om man därmed inte vill tro att Jesus var Kristus. Så kan man enligt trosbekännelsen inte heller kalla sig för kristen.
Är Gud treenig?
Vad är ursprunget till myten?
"Man kan få intrycket att treenighetsdogmen när allt kommer omkring är ett påfund från slutef av 300-talet. I viss mening är detta sant ...
Formuleringen 'en Gud i tre personer' blev inte helt fastslagen och förvisso inte helt upptagen i kristet liv och kristen trosbekännelse förrän mot slutet av 300-talet."
(New Catholic Encyclopedia, 1967, band 14, sidan 299)
"Kyrkomötet i Nicaea hölls den 20 maj år 325. Konstantin själv presiderade, ledde aktivt diskussionerna och föreslog personligen ... den slutgiltiga formulering som redogjorde för Kristi förhållande till Gud i den av kyrkomötet utfärdade trosbekännelsen: 'av samma väsen som Fadern'.... Därtill skrämda av kejsaren undertecknade biskoparna, med undantag av endast två, trosbekännelsen, många av dem tvärtemot sin övertygelse." (Encyclopcedia Britannica, 1970, band 6, sidan 386)
Vad säger Bibeln?
"Fylld av helig ande riktade ... [Stefanus] blicken mot himlen och såg Guds härlighet och Jesus som stod på Guds högra sida, och han sade: 'Jag ser himlen öppen och Människosonen stå I Guds högra sida."' (Apostlagärningarna 55, 56, Bibel2000)
Vad framgår av den här synen?
Fylld Guds verksamma kraft fick Stefanus se Jesi stå "på Guds högra sida".
Det är alltså tydligt att Jesus inte blev Gud efter sin uppståndse till himlen, utan i stället en andevarel med egen identitet.
Det sägs ingenting o en tredje person intill Gud i den här bergättelsen.
Man har försökt finna bibelställen som stöder treenighetsläran.
Men domir kanerprästen Marie-Emile Boismard skriv i en bok om kristendomens början: "Inge stans i Nya testamentet kan man läsa någ uttalande om att det är en Gud i tre personer."
(A l'aube du christianisme-La na sance des dogmes)
Tanken var att den lära som Konstant förfäktade skulle göra slut på stridigheters inom kyrkan på 300-talet. Men i stället väc te den en ny fråga: Var Maria, den kvim som födde Jesus, "Guds moder"?
Jämför följande bibelställen: Matteus 26:39; Johannes 14:28; 1 Korinthierna 15: 27, 28;
Kan treenighetstanken vara ett försök att hävda att man var monoteister fast man tillbad Jesus?
Helt rätt. Att jag skrev som jag gjorde var dock för att jag hade trohetsbekännelsen i tankarna dvs. den man svär vid än idag vid jämna mellanrum. I alla fall då man besöker de stora mest etablerade kristna kyrkorna i världen idag.
Den nyaste på svenska låter följande:
Vi tror på en enda Gud
allsmäktig Fader,
skapare av himmel och jord,
av allt synligt och osynligt.
Vi tror på en enda Herre, Jesus Kristus,
Guds ende Son,
född av Fadern före all tid,
ljus av ljus,
sann Gud av sann Gud,
född, inte skapad,
av samma väsen som Fadern,
på honom genom vilken allt blev till;
som för oss människor
och vår frälsning
steg ner från himlen,
blev människa av kött och blod
genom den helige Anden
och jungfru Maria,
korsfästes för vår skull
under Pontius Pilatus,
led döden och begravdes,
uppstod på tredje dagen
i enlighet med skrifterna,
steg upp till himlen,
sitter på Faderns högra sida
och skall återvända i härlighet
för att döma levande och döda,
och vars välde aldrig ska ta slut.
Vi tror på den helige Anden,
som är Herre och ger liv,
som utgår från Fadern,
som tillbeds och äras
med Fadern och Sonen
och som talade genom profeterna.
Vi tror på en enda, helig,
universell/katolsk och apostolisk kyrka.
Vi erkänner ett dop
till syndernas förlåtelse.
Vi väntar på de dödas uppståndelse
och den tillkommande världens liv.
Amen.
Är Gud treenig?
Vad är ursprunget till myten?
"Man kan få intrycket att treenighetsdogmen när allt kommer omkring är ett påfund från slutef av 300-talet. I viss mening är detta sant ...
Formuleringen 'en Gud i tre personer' blev inte helt fastslagen och förvisso inte helt upptagen i kristet liv och kristen trosbekännelse förrän mot slutet av 300-talet."
(New Catholic Encyclopedia, 1967, band 14, sidan 299)
"Kyrkomötet i Nicaea hölls den 20 maj år 325. Konstantin själv presiderade, ledde aktivt diskussionerna och föreslog personligen ... den slutgiltiga formulering som redogjorde för Kristi förhållande till Gud i den av kyrkomötet utfärdade trosbekännelsen: 'av samma väsen som Fadern'.... Därtill skrämda av kejsaren undertecknade biskoparna, med undantag av endast två, trosbekännelsen, många av dem tvärtemot sin övertygelse." (Encyclopcedia Britannica, 1970, band 6, sidan 386)
Vad säger Bibeln?
"Fylld av helig ande riktade ... [Stefanus] blicken mot himlen och såg Guds härlighet och Jesus som stod på Guds högra sida, och han sade: 'Jag ser himlen öppen och Människosonen stå I Guds högra sida."' (Apostlagärningarna 55, 56, Bibel2000)
Vad framgår av den här synen?
Fylld Guds verksamma kraft fick Stefanus se Jesi stå "på Guds högra sida".
Det är alltså tydligt att Jesus inte blev Gud efter sin uppståndse till himlen, utan i stället en andevarel med egen identitet.
Det sägs ingenting o en tredje person intill Gud i den här bergättelsen.
Man har försökt finna bibelställen som stöder treenighetsläran.
Men domir kanerprästen Marie-Emile Boismard skriv i en bok om kristendomens början: "Inge stans i Nya testamentet kan man läsa någ uttalande om att det är en Gud i tre personer."
(A l'aube du christianisme-La na sance des dogmes)
Tanken var att den lära som Konstant förfäktade skulle göra slut på stridigheters inom kyrkan på 300-talet. Men i stället väc te den en ny fråga: Var Maria, den kvim som födde Jesus, "Guds moder"?
Jämför följande bibelställen: Matteus 26:39; Johannes 14:28; 1 Korinthierna 15: 27, 28;
Du har rätt på ditt vis. För du kan detta med bibeln bättre än mig. Så jag varken vill eller kan säga emot dig. Allt sedan vi på sätt och vis kommit till samma slutsatts. Själv kan jag dock bara konstatera vad många tycks anse ifrån kristet håll. Och det medan jag ärligt och uppriktigt erkänner att jag själv inte riktigt vet vad jag ska tro.
Du har rätt på ditt vis. För du kan detta med bibeln bättre än mig. Så jag varken vill eller kan säga emot dig. Allt sedan vi på sätt och vis kommit till samma slutsatts. Själv kan jag dock bara konstatera vad många tycks anse ifrån kristet håll. Och det medan jag ärligt och uppriktigt erkänner att jag själv inte riktigt vet vad jag ska tro.
Definition: "Tro är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr. 11:1)
Sann tro är inte detsamma som godtrogenhet, dvs. att man är snar till att tro på något som man inte har välgrundade bevis för eller bara därför att man vill att det skall vara på det sättet.
Sann tro kräver att man har en grundläggande kunskap, att man både är förtrogen med bevisen och av hjärtat uppskattar det som dessa bevis vittnar om.
Därför säger Bibeln att även om det är omöjligt att ha verklig tro utan exakt kunskap, är det "med hjärtat" man utövar tro. - Rom. 10:10 - Joh 17:3
Gud är en enda. Fadern, sonen och den helige anden omnämns i Bibeln. Det är olika personer av Gud. Som är en enda.
I hebreiskan används på liknande sätt feminina pronomen om visheten personifierad. (Ordspråken 1:20-33; 8:1-36)
Vidare blev den heliga anden "utgjuten", vilket en person inte kan bli. - Apostlagärningarna 2:33.