• Tik Tak

Treenigheten

En helt ologisk och hednisk lära som inte har stöd av bibeln.

• Svar på tråden Treenigheten
  • chewielusen
    Rikard skrev 2013-03-29 22:19:27 följande:
    Det finns inget som tyder på att världen är skapad, därför är det inte heller rimligt att anta att det funnits en skapare.
    Det finns över huvud taget inte ett enda bevis för att de religiösa påståendena är sanna och med tanke på att man har haft ganska många tusen år på sig att finna bevis och världens genom tiderna mest inflytelserika organisation till sin hjälp är detta högst anmärkningsvärt.
    Återigen detta med bevis som du vill ha. I årtusenden har folk funnit bevis för Gud. Alla har inte det. Tydligen är du en av dem. Det är väl därför du envisas med att inte ett enda bevis finns eller har funnits.
  • themia
    Lampstället skrev 2013-03-29 22:56:46 följande:
    En sanning är att vi fördärvar naturen.
    Försök inte smita från frågan. Du skrev "sanningen" i bestämd form och jag frågar vilken denna sanning är?

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Lampstället
    themia skrev 2013-03-29 23:40:39 följande:
    Försök inte smita från frågan. Du skrev "sanningen" i bestämd form och jag frågar vilken denna sanning är?

Jag smiter inte ifrån, sanningen är att vi arbetar frenetiskt hårt på vårt kollektiva själv mord, och det är vi människor som ställt till med det, finns det dö inget högre intellekt som kan styra det rätt, då är det kört.
  • themia
    Lampstället skrev 2013-03-30 10:58:19 följande:
    Jag smiter inte ifrån, sanningen är att vi arbetar frenetiskt hårt på vårt kollektiva själv mord, och det är vi människor som ställt till med det, finns det dö inget högre intellekt som kan styra det rätt, då är det kört.
    För en gångs skull är vi överens. Det betyder att vi måste ta itu med problemen själva, och inte overksamt vänta på att någon från hinsides världar plötsligt ska dyka upp och fixa allt åt oss, eftersom det med största sannolikhet inte kommer att hända.
  • Lampstället
    themia skrev 2013-03-30 11:05:21 följande:
    För en gångs skull är vi överens. Det betyder att vi måste ta itu med problemen själva, och inte overksamt vänta på att någon från hinsides världar plötsligt ska dyka upp och fixa allt åt oss, eftersom det med största sannolikhet inte kommer att hända.
    Var börjar vi ?
  • Haskel

Med tanke på vem som startat denna tråd, tror jag inte att det är den typen av treenighet (fadern, sonen och den helige ande) som avses. Det jag tror TS försöker att säga, är att den som är otrogen, är ett "otroget svin". Treenigheten som avses i TS är troligtvis Man, Kvinna och Älskare/Älskarinna.

Glad Påsk på erGlad 

• themia
    Lampstället skrev 2013-03-30 11:14:40 följande:
    Var börjar vi ?
    Det spelar ingen roll var du börjar så länge du gör någon nytta.
    Själv jobbar jag hårt med att driva Miljöpartiets politik för ett hållbart levnadssätt. En person kan göra något, många kan göra storverk.

• Lampstället
    themia skrev 2013-03-30 11:27:05 följande:
    Det spelar ingen roll var du börjar så länge du gör någon nytta.
    Själv jobbar jag hårt med att driva Miljöpartiets politik för ett hållbart levnadssätt. En person kan göra något, många kan göra storverk.

Vi kan göra storverk om alla förstod hur illa det är ställt, men träden blir ju gröna än.
  • themia
    Lampstället skrev 2013-03-30 11:43:36 följande:
    Vi kan göra storverk om alla förstod hur illa det är ställt, men träden blir ju gröna än.
    Ja, om alla insåg att det är vi själva som måste göra det, och inte vänta på att någon messias ska komma.

• Lampstället
    themia skrev 2013-03-30 15:24:49 följande:
    Ja, om alla insåg att det är vi själva som måste göra det, och inte vänta på att någon messias ska komma.

Ja du, hade inte om funnits, nu får vi vara beredda på att det kommer svårigeter som tack för att vi våldför oss på naturen, vi kan alltid göra vårt bästa, men de är fler som inte bryr sig tyvärr.
  • Rikard
    chewielusen skrev 2013-03-29 20:15:59 följande:
    Menar du att du är allsvetande? Du måste i alla fall känna till allt som finns och funnits eftersom du så bestämt vet vad som inte finns och aldrig funnits.
    Jag har aldrig sagt att jag är allvetande.
    Men jag vet att Jehova inte finns med samma säkerhet som jag vet att varken Zeus eller Näcken finns.
    Ty alla dessa sagofigurer har precis lika stark bevisning.
  • Rikard
    chewielusen skrev 2013-03-29 23:10:20 följande:
    Återigen detta med bevis som du vill ha. I årtusenden har folk funnit bevis för Gud. Alla har inte det. Tydligen är du en av dem. Det är väl därför du envisas med att inte ett enda bevis finns eller har funnits.
    Inte ett enda bevis som håller får granskning för att det finns några gudar har man lyckats skaka fram på flera tusen år.
    Om det hade funnits ett enda bevis är jag säker på att vi hade fått höra talas om det.
    Att ingen har berättat vad det skulle vara talar sitt tydliga språk.
  • Lampstället
    Rikard skrev 2013-04-01 21:22:58 följande:
    Inte ett enda bevis som håller får granskning för att det finns några gudar har man lyckats skaka fram på flera tusen år.
    Om det hade funnits ett enda bevis är jag säker på att vi hade fått höra talas om det.
    Att ingen har berättat vad det skulle vara talar sitt tydliga språk.
    Jo. men du vill eller kan inte se.
  • Rikard
    Lampstället skrev 2013-04-01 21:25:24 följande:
    Jo. men du vill eller kan inte se.
    Ingen har visat mig något som ens i mycket dåligt ljus ser ut som ett bevis, så det finns liksom inte ens något att blunda för.
  • Lampstället
    Rikard skrev 2013-04-02 07:07:22 följande:
    Ingen har visat mig något som ens i mycket dåligt ljus ser ut som ett bevis, så det finns liksom inte ens något att blunda för.
    Det blir ju dina sak, du får leva med att när dit liv är slut är det inget mer att hämta.
  • Rikard

Önsketänkande är inte tillräckligt för att skapa ett liv efter döden. Ingen kan välja hur verkligheten ser ut. Den ser ut som den gör oavsett våra önskningar.

• Lampstället
    Rikard skrev 2013-04-02 10:44:40 följande:
    Önsketänkande är inte tillräckligt för att skapa ett liv efter döden. Ingen kan välja hur verkligheten ser ut. Den ser ut som den gör oavsett våra önskningar.
    Jag önskar dig liv må du tro, men vill man inte ha, kan inget tvinga.
  • Orbiter
    Lampstället skrev 2013-03-24 16:00:45 följande:

Är Gud treenig?

Vad är ursprunget till myten?
     "Man kan få intrycket att treenighetsdogmen när allt kommer omkring är ett påfund från slutef av 300-talet. I viss mening är detta sant ...
     Formuleringen 'en Gud i tre personer' blev inte helt fastslagen och förvisso inte helt upptagen i kristet liv och kristen trosbekännelse förrän mot slutet av 300-talet."
    (New Catholic Encyclopedia, 1967, band 14, sidan 299)

"Kyrkomötet i Nicaea hölls den 20 maj år 325. Konstantin själv presiderade, ledde aktivt diskussionerna och föreslog personligen ... den slutgiltiga formulering som redogjorde för Kristi förhållande till Gud i den av kyrkomötet utfärdade trosbekännelsen: 'av samma väsen som Fadern'.... Därtill skrämda av kejsaren undertecknade biskoparna, med undantag av endast två, trosbekännelsen, många av dem tvärtemot sin övertygelse." (Encyclopcedia Britannica, 1970, band 6, sidan 386)

Vad säger Bibeln?
     "Fylld av helig ande riktade ... [Stefanus] blicken mot himlen och såg Guds härlighet och Jesus som stod på Guds högra sida, och han sade: 'Jag ser himlen öppen och Människosonen stå I Guds högra sida."' (Apostlagärningarna 55, 56, Bibel2000)

Vad framgår av den här synen?
    Fylld Guds verksamma kraft fick Stefanus se Jesi stå "på Guds högra sida".
    Det är alltså tydligt att Jesus inte blev Gud efter sin uppståndse till himlen, utan i stället en andevarel med egen identitet.
    Det sägs ingenting o en tredje person intill Gud i den här bergättelsen.
    Man har försökt finna bibelställen som stöder treenighetsläran.
    Men domir kanerprästen Marie-Emile Boismard skriv i en bok om kristendomens början: "Inge stans i Nya testamentet kan man läsa någ uttalande om att det är en Gud i tre personer."
    (A l'aube du christianisme-La na sance des dogmes)

Tanken var att den lära som Konstant förfäktade skulle göra slut på stridigheters inom kyrkan på 300-talet. Men i stället väc te den en ny fråga: Var Maria, den kvim som födde Jesus, "Guds moder"?

Jämför följande bibelställen: Matteus 26:39; Johannes 14:28; 1 Korinthierna 15: 27, 28;

• Orbiter
    Angående det Niceanska kyrkomötet på 300 e.Kr. När man läser om detta b.la. i detta forum så slås man av en tanke: Beslutet av att anamma treenigh.läran i den kristna tron var faktiskt ett POLITISKT beslut istället för först och främst religiöst dito, där en politisk ledare för dåtida supermakten Romarriket skrämde biskoparna till detta beslut.

Detta för att främja kejsarens politiska ambitioner, för att undanröja oro och splittring (b.la. religiösa stridigheter) i hans välde. Att detta samtidigt förorenade den ursprungliga kristna tron verkade inte bekymra inte kejsaren.

Att detta mänskliga påfund ännu idag kallas som "den grund som den kristna tron vilar på" gör mig paff.
    Så den gamla kejsarens politik verkar fortfarande...
Svar på tråden Treenigheten