• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-04-17 14:56:49 följande:
    Trodde det här var en bra grupp utan familjelivs vanliga jävla påhopp men oj så fel man hade. Ska nog gå ur hela familjeliv för här är blir man ju påhoppad för allt.

Varför diskuterar du detta överhuvudtaget om du inte gillar typen av resonemang? Jag tycker det är tråkigt att inte kunna prata även om känsliga saker. Jag har inte skrivit någonstans att jag inte respekterar de som gör KUB jag har till och med skrivit att jag förstår det! Jag sökte NÅGON som tänkte som jag då jag känt mig ensam i mina tankar. Jag startade denna tråd då jag önskade att vi skulle kunna prata om ALLT som rör en graviditet. Detta ska inte vara en censurerad tråd. Då finns medlemsgruppen med olika tematrådar där man kan välja vad man vill prata om. I denna tråd har ALLA rätt till en åsikt och är det något man inte vill diskutera då låter man bli och sen behöver man inte läsa de inlägget. Vi är väl alla vuxna människor och jag utgår från att vi kan respektera varandra oavsett om vi har samma åsikt eller inte. Därmed inte sagt att man inte kan reflektera kring olika vinklar av ett problem. Om vi ska "tysta ner" allt som är känsligt, och bara prata om sånt som är lättsamt, då känner i alla fall jag att jag lika gärna kan läsa föräldratidningar där allt beskrivs så skimrande. För mig är i alla fall familjeliv ett bra forum för sådant som kanske inte lika lätt går att prata om med alla "vänner och bekanta".

Påhopp är aldrig okej, men att ha en annan åsikt än vad någon annan har är inte påhopp. Det är att ge en annan bild av ett dilemma som kan nyansera ett problem. Det finns inget rätt eller fel i detta. det är pest eller kolera vad man än väljer.   
  • dlra

Plopps80, du måste ha hoppat över vissa svar jag skrivit tidigare. Jag vill inte trampa någon på tårna och jag är för abort. Jag ville endast poängtera det jag skrivit hundra ggr nu :) kanske formulerat jag mig otydligt

• Plopps80

Det är respektlöst att vädra sina åsikter och jämföra en abort med att döda ett barn. Och varför jag diskuterar? Jag blir förbannad rent ut sagt skapa en anti abort tråd om ni vill utrycka era åsikter. Tänk på att set förmodligen finns folk här som måste ta ett sådant beslut. Tycker ni gör fel som skriver sånt här i denna tråd.

• mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-04-17 15:34:43 följande:
    Det är respektlöst att vädra sina åsikter och jämföra en abort med att döda ett barn. Och varför jag diskuterar? Jag blir förbannad rent ut sagt skapa en anti abort tråd om ni vill utrycka era åsikter. Tänk på att set förmodligen finns folk här som måste ta ett sådant beslut. Tycker ni gör fel som skriver sånt här i denna tråd.

Vi har alla klart och tydligt skrivit att vi är FÖR abort. Huruvida vi själva gjort eller kanske kommer tvingas till aborter eller om andra kommer det har absolut ingenting med denna diskussion att göra överhuvudtaget. Precis som de som Gör kub får prata om det måste vi som INTE gör kub också få prata om det. Jag väljer att inte tolka ditt inlägg som att de som gör abort gör mer "rätt" då jag anser och hoppas att även du anser att det ej finns rätt eller fel utan det är upp till var och en.

Jag lämnar denna diskussion med dig. men om någon annan vill diskutera KUB:s eventuella fördelar och nackdelar i denna tråd hoppas jag att ni "vågar" göra detta. För som jag nämnde tidigare skapade jag denna tråd för att ALLT ska kunna vädras. Under förutsättning att vi respekterar att vi tänker olika.

Jag vill också förtydliga att bara för att JAG är tveksam till om jag skulle fixa en så sen abort pga av tex DS så har det absolut INGENTING att göra med min övriga inställning för aborter då jag är feminist och anser att fri abort är en rättighet.      
  • Aimish

Någon mer som är väldigt uppblåst i magen redan? När lägger det sig? v 5 för mig

• MariaOchNiklas

Jag är uppblåst i magen. Är i 4+6. Det kommer nog hålla i sig ett bra tag. Fick tid för VUL den 30 april i annat landsting utam remiss. Så skönt att de är så mötesgående.

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • JustMe00

Jag är bara 3+3 o har precis fått + men känner mig som jag vore i 6 månaden, funderar på tvillingar men det är väl bara tarmar o annat som svullnar. Ha ha.

• MissKaos
    MariaOchNiklas skrev 2013-04-17 13:45:15 följande:
    Bryter här med allt vad som handlar om abort och kub. Hur mår ni tjejer??? Ni som har barn sedan innan, när kände ni av fosterrörelser i magen??? Jag kände av vid ca v 17.

Jättetidigt, för tidigt men BM sa att det var fosterrörelser och min mamma kände det med tidigt. Strax efter v 12. Vilket man inte ska kunna. Men det var inte tarmrörelser och jag kunde beskriva det så, tja det var väl det då!
    Aimish skrev 2013-04-17 15:46:04 följande:
    Någon mer som är väldigt uppblåst i magen redan? När lägger det sig? v 5 för mig

Ja... Gasig! Tror det la sig efter förlossningen sist. Jobbigt när man mår illa av sina egna fisar..
    mammatilltvå85 skrev 2013-04-17 14:37:24 följande:

Jag förstår ditt resonemang men de 3 trisomierna man kollar KAN innebära lättare fel också, det går inte se hur allvarlig form det är. Och i v.13 kommer ju aldrig en ev abort ske då det först måste göras fpstervattensprov vilket görs tidigast i v.15+0 sen tar det tag innan resultat sedan ytterligare tid innan man får tid för att föda fram sitt barn och då är det oftast frågan om v.18 ca....det är det jag inte skulle klara. Att föda ett barn som bara några veckor senare hade kunnat leva utanför magen. Och veta att barnet kanske hade haft en väldigt lätt variant av en trisomi. Det är det som är mitt dilemma. Om det gick veta till 100% redan i v.13 att det ej var förenligt med liv vore det en annan femma men så ser inte verkligheten ut=((
    Jo, det kan man se. Efter fostervatten får du exakt besked om vilken trisomi det rör sig om. Då vet man kanske inte graden av tex downs men man vet att det ÄR downs och inte ett som medför döden efter förlossningen.
    mammatilltvå85 skrev 2013-04-17 15:43:09 följande:

Vi har alla klart och tydligt skrivit att vi är FÖR abort. Huruvida vi själva gjort eller kanske kommer tvingas till aborter eller om andra kommer det har absolut ingenting med denna diskussion att göra överhuvudtaget. Precis som de som Gör kub får prata om det måste vi som INTE gör kub också få prata om det. Jag väljer att inte tolka ditt inlägg som att de som gör abort gör mer "rätt" då jag anser och hoppas att även du anser att det ej finns rätt eller fel utan det är upp till var och en.

Jag lämnar denna diskussion med dig. men om någon annan vill diskutera KUB:s eventuella fördelar och nackdelar i denna tråd hoppas jag att ni "vågar" göra detta. För som jag nämnde tidigare skapade jag denna tråd för att ALLT ska kunna vädras. Under förutsättning att vi respekterar att vi tänker olika.

Jag vill också förtydliga att bara för att JAG är tveksam till om jag skulle fixa en så sen abort pga av tex DS så har det absolut INGENTING att göra med min övriga inställning för aborter då jag är feminist och anser att fri abort är en rättighet.      
    Ja, precis så. En fri rättighet att ta ställning till. Jag hoppas ingen i den här tråden ska hamna i läget att ens behöva tänka på det.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Dallah

Jag har kännt mig gravid länge (pga stor mage) men eftersom jag bara är i v4 kan det inte vara pga graviditeten (eftersom jag kännt så länge) utan måste nog vara all cholad jag har ätit...jaja. what ever..=)

Svar på tråden December bebis 2013