• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • sarak

Trött!! Konfirmation för Rasmus storasyster igår, huset fullt med folk. Kul tyckte Rasmus, inte tid för att äta. Ammade kl 9,14,20!! Sen har han ammat inatt, konstant mellan 24-06. Försökte lägga honom i sin säng några gånger, men han vaknade ganska snabbt och ville ha mer mat. Inte så konstigt. Går trögt med smakisar med. Tyckte det gick bättre för någon vecka sen, nu är det totalt ointressant. 

Idag är det bara jag och han hemma och han har ammat ganska bra, så förhoppningsvis blir denna natt bättre.

Annars är det full fart, tut tut i gåstolen mest hela dagarna

• sarak
    corky skrev 2014-05-10 20:18:41 följande:
    Nu har det gått några dagar som vi provat med mjölkfri ersättning, och man märker en tydlig skillnad! Från att vakna 5-15ggr natt, så har det varit 2 gånger per natt sen vi bytte ersättning.
    Vi fick en burk ersättning på bvc i onsdags som vi skulle prova med över helgen, så skulle vi höras på måndag. Jag har doserat efter anvisning och Alfred har ätit den ca mängd de rekomenderar, men ändå tog burken slut under fredagen. Jag hörde av mig till bvc, men de ringde aldrig upp. Så jag skickade sambon till apoteket för att köpa en burk. Men nej, de fanns inget sånt hemma på något av våra tre apotek. Tillslut reserverades en burk på ett apotek 5 mil härifrån vi skulle kunna hämta i morse.
    Så kl 10 när de öppnade hängde vi på låset.
    Till min fasa så kostar en burk 220:- . EN burk som räcker tre dagar!!
    Bvc har nämt att man får ersättningen på recept om det visar sig vara mjölkallergi, men apoteket hävdar att det fortfarande samma pris med recept!
    Men jag kommer alltså få lägga tusentals kronor på mat åt grabben!
    Ursäkta mitt långa och kanske röriga inlägg,men känner mig lite smått förtvivlad över att lägga sånna pengar på mat.
    Min kompis höll på att bli ruinerad på den mjölkfria ersättningen INNAN hon fick på recept, så jag antar att det blev billigare då! Håller tummarna att det är så för dig med.
  • moruri

Äntligen var vi på Bvc besök imorse. Dogge är nu en stor kille, 69,5 cm och 8.7kg :D
    Nu skiljer det bara ca 2 kg mellan mina pojkar och knappt en dm i längden, så kan nästan börja förstå att folk frågar om de är tvillingar nu...

• MissKaos

Får du det som hjälpmedel eller medicin? Högkostnadsskydd på bägge väl? Priset är ju samma men inte för dig. Mycket pengar jue.

Sjuk bebis här genomförkyld. Slemhosta jättetäppt. Bara hon slipper följdsjukor. Huu. Jag o stora killen har haft samma. Han hadr feber hoppas hon inte får det.

corky skrev 2014-05-10 20:18:41 följande:
    Nu har det gått några dagar som vi provat med mjölkfri ersättning, och man märker en tydlig skillnad! Från att vakna 5-15ggr natt, så har det varit 2 gånger per natt sen vi bytte ersättning.

Vi fick en burk ersättning på bvc i onsdags som vi skulle prova med över helgen, så skulle vi höras på måndag. Jag har doserat efter anvisning och Alfred har ätit den ca mängd de rekomenderar, men ändå tog burken slut under fredagen. Jag hörde av mig till bvc, men de ringde aldrig upp. Så jag skickade sambon till apoteket för att köpa en burk. Men nej, de fanns inget sånt hemma på något av våra tre apotek. Tillslut reserverades en burk på ett apotek 5 mil härifrån vi skulle kunna hämta i morse.

Så kl 10 när de öppnade hängde vi på låset.

Till min fasa så kostar en burk 220:- . EN burk som räcker tre dagar!!

Bvc har nämt att man får ersättningen på recept om det visar sig vara mjölkallergi, men apoteket hävdar att det fortfarande samma pris med recept!

Men jag kommer alltså få lägga tusentals kronor på mat åt grabben!

Ursäkta mitt långa och kanske röriga inlägg,men känner mig lite smått förtvivlad över att lägga sånna pengar på mat.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Boel

Idag är det precis 1 år sedan jag fick reda på att jag var gravid.
    Det var en häftig upplevelse!

Tänk att man har en liten välskapt pojke i sin famn nu <3

Dagen till ära var vi på BVC.
    Han väger nu ca 8600 g och är 64,5 cm.
    Han har gått upp i vikt relativt snabbt hittills, men verkar nu ha lugnat ner sig och nått den berömda "amningspuckeln" Är det någon mer som har börjat se den trenden i den här åldern?

• MissKaos

Testat östras barnakut. Trevlig personal..

lillan hostade o kräktes så hon blev blå om läpparna iigår.slem men all mat kom ju upp. Har även jättetät näsa. Har spolat näsan på henne o gett nezeril från 2 år (på inrådan av en kompis som jobbar på biva deras öl tycker det är ok att ge vuxendroppar..) sedan dagen innab då hon inte kunde äta o slutade kissa..

tydligen spydde hon upp allt hon hade i lungorna så slapp inhalera. Käbde man sig lite dum.. lagom vi kom dit slutade hon spy o blev glad o fin i andningen. Hysteriska föräldrar lixom.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Idag är Douglas 5 månader! Tänk verkligen som tiden går.

Hur känner alla nu att eran förlisning var när det gått en tid? Vad minns man :p?
    Själv har jag inte glömt smärtan av förlossningen på samma sätt som efter Ferdinand. Nu känner jag mig mer öppen för mer smärtlindring nästa förlossning.

• Irlais
    Boel skrev 2014-05-14 22:50:34 följande:

Idag är det precis 1 år sedan jag fick reda på att jag var gravid.
    Det var en häftig upplevelse!

Tänk att man har en liten välskapt pojke i sin famn nu <3

Dagen till ära var vi på BVC.
    Han väger nu ca 8600 g och är 64,5 cm.
    Han har gått upp i vikt relativt snabbt hittills, men verkar nu ha lugnat ner sig och nått den berömda "amningspuckeln" Är det någon mer som har börjat se den trenden i den här åldern?

Min bebis har också ökat snabbt i vikt men började plana ut vid 5 månader (vägde 9710g då). Har 6mån koll nästa vecka så ska bli intressant att se hur kurvan ser ut nu!
  • Boel
    Irlais skrev 2014-05-16 08:04:20 följande:
    Min bebis har också ökat snabbt i vikt men började plana ut vid 5 månader (vägde 9710g då). Har 6mån koll nästa vecka så ska bli intressant att se hur kurvan ser ut nu!
    Spännande!
    Ja, det verkar vara i den här åldern det börjar plana ut.
    Min barnmorska var nästan lättad över att vikten börjar plana ut nu

Moruri: Framförallt har jag i princip glömt smärtan!
    Förlossningen känns som en så kortvarig händelse (även om det sammanlagt tog 3 dagar).
    Jag kan utan tvekan tänka mig gå igenom samma sak igen, men vi vet inte om vi ska ha fler barn ännu och isåfall dröjer det några år.