• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • tjej89
    Otåligast skrev 2013-04-02 08:00:41 följande:
    Hej,

Vad roligt att hitta denna tråd! Plussade svaaaagt den 27 mars men nu är det starka streck. Är superglad men precis som många av er övriga skräckslagen. Hade ett mf/utomkveds för en massa år sedan och första tecknet på det var blod så jag nojar otroligt varje gång jag är på toaletten. Det tog fem månader och dubbelkur pergo för att bli gravid denna gång men jag försöker trösta mig med att det ju gick och att det troligen kommer att gå igen om det värsta skulle hända nu. Hoppas på att kunna få göra ett tidigt vul för att kolla att det sitter rätt (och att det inte är en massa befruktade ägg i och med dubbelkuren pergo...). 
    Grattis till ditt pluss!
  • tjej89
    Plopps80 skrev 2013-04-02 08:40:45 följande:
    Nu för jag en konversation med mig själv här he he.

Fick bokat vul 29 april och det kostar bara 200:- som hittat verkligen. Känns bara jobbigt att det är sååååååååå långt kvar. 4 veckor. Men som hon sa, man skall inte in och störa för tidigt om det inte är alldeles nödvändigt. Känns nästan onödigt att göra vul om 4 veckor för jag har tänkt att göra kub och nup i v.12 och sedan är det ju RUL. har ingen lust att utsätta bebisen för onödig strålning. Om allt verkar bra om 4 veckor skiter jag nog i kub och nup faktiskt.

Har ingen att prata med... Därför pratar jag här Mår lite illa idag och har halsbränna. Sjukt svårt att inte tala om för folk här på jobbet hur det står till men det vill jag inte såklart.Kanske i förtroende till min bästa kollega som tiger som muren...
    Jag har inte heller någon att prata med, ingen som vet ännu. vi har bestämt att hålla på till vecka 12.

Kanske dum fråga, med vad är NUP? och hur gör man ett KUB? är det endast för att kolla om bebben har down syndrom eller?

bokar man VUL på privata kliniker? grattis till din tid! hoppas tiden går snabbt! 
  • tjej89

Är det så att ju mer symptom man har ju bättre graviditet och ju bättre mår bebben? 

• MissKaos
    tjej89 skrev 2013-04-02 10:31:32 följande:
    Är det så att ju mer symptom man har ju bättre graviditet och ju bättre mår bebben? 

Nej, det handlar om hur väl man tål hcg.

Boka Bm besök fick tid 25 april.. Dom ville helst träffa  mellan v 5-7 sa hon förra veckan, den här kvinnan var inte alls lika trevlig och jag fick en tid i v 9...
    Nåväl.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80
    tjej89 skrev 2013-04-02 10:30:20 följande:
    Jag har inte heller någon att prata med, ingen som vet ännu. vi har bestämt att hålla på till vecka 12.

Kanske dum fråga, med vad är NUP? och hur gör man ett KUB? är det endast för att kolla om bebben har down syndrom eller?

bokar man VUL på privata kliniker? grattis till din tid! hoppas tiden går snabbt! 
    Jag har bokat vul på en privat klinik. Min barnmorska gör inte vul men läkaren på mvc gör det men då måste det finnas särskilda skäl till det. Kub och nupp test är jag inte såå insatt i men det är ju för att kolla om barnet har någon kromosomavvikelse eller andra fel, man kan ju upptäcka mkt på en sådan undersökning. De mäter ju barnets kroppsdelar och nackspalt. Jag är inte säker på att jag vill göra detta. Kostar 1500:- får se...
  • MissKaos
    Plopps80 skrev 2013-04-02 10:54:48 följande:
    Jag har bokat vul på en privat klinik. Min barnmorska gör inte vul men läkaren på mvc gör det men då måste det finnas särskilda skäl till det. Kub och nupp test är jag inte såå insatt i men det är ju för att kolla om barnet har någon kromosomavvikelse eller andra fel, man kan ju upptäcka mkt på en sådan undersökning. De mäter ju barnets kroppsdelar och nackspalt. Jag är inte säker på att jag vill göra detta. Kostar 1500:- får se...

OM man är över 35 är det faktiskt gratis. JAg kommer ju göra det pga att min aålder ger högre risker... Gjorde massor med UL med sonen. Dels dom vanliga så tidigt VUL (blödn) ett för datering inför KUB, så KUB, köns U Lett för dom trodde han låg fel RUL och sen X-tra kontroller på överburenhetskontrollerna..
    Vi gjorde det med sonen och jag var så glad för det. Skönt att veta att det såg bra ut. Och om det hade varit ngt tok så hade man ju kunnat ta ställning till det då. Dom mäter risk för kromosomfel -så de tär ju inte ett ja eller nej man får. "vår" Bm som gjorde det kollade allt annat med typ hjärta etc. Många väljer ju at inte göra för att man inte vill veta om de tär kromosomavvikelse etc. Många svåra beslut vad man ska/inte ska göra...
    Likaså könsUL, vill man eller vill man inte veta?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-04-02 10:59:52 följande:

OM man är över 35 är det faktiskt gratis. JAg kommer ju göra det pga att min aålder ger högre risker... Gjorde massor med UL med sonen. Dels dom vanliga så tidigt VUL (blödn) ett för datering inför KUB, så KUB, köns U Lett för dom trodde han låg fel RUL och sen X-tra kontroller på överburenhetskontrollerna..
    Vi gjorde det med sonen och jag var så glad för det. Skönt att veta att det såg bra ut. Och om det hade varit ngt tok så hade man ju kunnat ta ställning till det då. Dom mäter risk för kromosomfel -så de tär ju inte ett ja eller nej man får. "vår" Bm som gjorde det kollade allt annat med typ hjärta etc. Många väljer ju at inte göra för att man inte vill veta om de tär kromosomavvikelse etc. Många svåra beslut vad man ska/inte ska göra...
    Likaså könsUL, vill man eller vill man inte veta?

Ja hon sa det min bm. Jag är "bara" 33 år och får det inte gratis. Annars hade det inte varit något tvivel om saken.Hellre att jag får reda på i v12 att det är något allvarligt fel på barnet så man kan avbryta då ist för att få veta i v 18 på rul och få föda fram barnet om det är såpass skadat. Kanske låter hemsk men jag vill inte ha ett sjukt handikappat barn. Arbetar med personer som har olika typer av funktionshinder kanske är därför. 

Frågade bm om brösten och hon sa att symtomen kommer och går. Tycker det är sjukt att ena dagen ha så ont att man knappt står ut och andra dagen inte känna ett dugg i brösten. Men men... ingen ide att oroa sig heller... det som sker det sker...
  • Plopps80

Jag skall skrivas in på MVC 18/4 och så blir det VUL 29/4. Nu har man lite mål. Men inskrivningen känns inte direkt så meningsfull. Min bm är inte den bästa men hade henne sist och orkar inte byta. Hon skrämde upp mig rejält nu ang att jag hade druckit alkohol förra helgen Diklofenak var ingen fara fören organen utvecklas sa hon så... Gud varför ska man oroa sig hela tiden för?

• cupcakekiller

Hej, hoppar in här jag med :)
    Plussade imorse, BF blir den 12/12, är 20 år och bor i Linköping, har en son på 7 månader så det blir tätt mellan barnen :)

• Irlais

Grattis till de nya i tråden :)

Jag ringde precis och bokade tid för inskrivning, försökte få till ett VUL men hon i telefonen verkade väldigt ointresserad av att hjälpa till med det och jag har inte lust att boka ett privat, har redan gjort av med för mkt pengar och inte fått bra hjälp tycker jag vid mitt missfall. Får fråga BM på inskrivningen om det går att göra då kanske... 

Någon i Sthlm som har lyckats få ett VUL utan att behöva betala extra?

Svar på tråden December bebis 2013