• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Annaa1988
    siolina skrev 2013-07-19 17:41:09 följande:
    Jag minns inte om vi bytte blöjor på natten, precis i början kanske. I början bajsar de ju i princip varje gång de äter (inte alla men många). Men det var inget varaktigt iallafall. Fast det kan väl bli på ena eller andra sättet. Vi hade också ett litet badrum i början men vi använde inte skötplatsen vi hade gjort i ordning. Vi bytte blöja där vi var och tog med henne till badrummet och sköljde av henne. Vi har aldrig använt våtservetter utan sköljde av henne och torkade henne och satte på en ny blöja. Skötbord kändes överflödigt. Även spjälsängen visade sig vara överflödig. Vi använde den aldrig och det slutade att vi gav bort den oanvänd till dotterns kusin.

Är man noga med att man vill ha barnet i egen säng är det säkert bra att vänja bebisen vid det från början, annars har jag lärt mig att ta behoven efter att de kommer upp. Onödigt att köpa en massa saker som visar sig vara överflödiga eller felaktiga. Bröstpump kom vi aldrig att använda heller, men det trodde vi att vi absolut måste köpa innan. Vagn var det långt ifrån så bråttom med som vi trodde. Vi använde den i princip först från att vår dotter vår några månader. Våtservetter var en annan sådan grej som vi trodde att vi bara måste ha, vi hade köpt på oss men när det väl var dags ville vi inte använda dem.

En del kläder blev också oanvända. Bodys och sparkbyxor i storlek 74 eller större t ex.
    Ja, samma med spjälias för oss med första. Använde ALDRIG!
    Våtservetter, big no no hos oss, jag gillar dem inte alls utan kör med torra servetter och en sprayflaska med vatten+olja i :) Håller rumpor mjuka, lena och rena ;)

Skötbordet användes dock flitigt, jag gillar inte att böja mig och har gärna en bestämd yta att hålla till på. 
  • FiaFunderar

Jag ammade Leonora i 5 1/2 månad. Ville att hon skulle amma längre men så blev det inte tyvärr.
    Jag önskar att detta barn blir som L har varit :) Hon har ammat två ggr per natt de första 3 månaderna och sen sovit väldigt bra på nätterna. Sen ammade/åt hon en gång/natt till hon var 8 månader. Alltid sovit bra på nätterna... Alltid sovit till kl 6.30-8 på morgonen och det är ju skönt.

Tyvärr har hon varit lite svårare att få att sova på dagarna i perioder...

Men den här bebben kanske blir precis tvärtom :) Det återstår att se ;)

• MissKaos

Spjälsäng funkade inte. Han sov där noll nättet.Har använt våtservetter vid akutbyte i bilen. Gillst inte idén om kemikalier i underlivet på min bebis. Rapsolja är bäst i bebisrumpor! Och vatten

Är en knäpp sjalmänniska. Långtidsammade dessutom.. fårse vad mästa barn säger. Kanske inte gillar sjal och vill ha ersättning..

Annaa1988 skrev 2013-07-19 19:40:32 följande:
    Ja, samma med spjälias för oss med första. Använde ALDRIG!

Våtservetter, big no no hos oss, jag gillar dem inte alls utan kör med torra servetter och en sprayflaska med vatten+olja i :) Håller rumpor mjuka, lena och rena ;)

Skötbordet användes dock flitigt, jag gillar inte att böja mig och har gärna en bestämd yta att hålla till på. 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Annaa1988

Jag ammar länge, min äldsta ammade i 19 månader och min yngsta på 24 månader ammar ännu om kvällarna. Ser absolut inget fel i långtidsamning utan tycker det är enbart positivt!

• Annaa1988
    MissKaos skrev 2013-07-19 19:48:20 följande:
    Spjälsäng funkade inte. Han sov där noll nättet.Har använt våtservetter vid akutbyte i bilen. Gillst inte idén om kemikalier i underlivet på min bebis. Rapsolja är bäst i bebisrumpor! Och vatten
    Är en knäpp sjalmänniska. Långtidsammade dessutom.. fårse vad mästa barn säger. Kanske inte gillar sjal och vill ha ersättning..
    Nej, men en knäppis till ;) Sjalen ligger och väntar på nästa barn här, rapsolja är BÄST och amning är toppen om det funkar, vilket jag haft turen med :) Letar febrilt efter en Girasol sjal i regnbågsfärg.. Har suktat efter en länge nu!
  • MissKaos

Phu. Folk tycker ju ofta man är skum som ammar länge. Ammade 26månader. Nattammade 1år. Minst. Mer vid sjukdom. Helammade en period när han var ett pga öroninflammation. Hsn höll vikten och bvc sa då att bebisar kan leva på bröstmjölk till dom blir två. Ett vitamin behövde tillsättas.

Annaa1988 skrev 2013-07-19 19:49:27 följande:
    Jag ammar länge, min äldsta ammade i 19 månader och min yngsta på 24 månader ammar ännu om kvällarna. Ser absolut inget fel i långtidsamning utan tycker det är enbart positivt!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Ny sorts för mig måste googla! Digen på en beco.. har en tricotslen en hopediaz och en mt och en kortsjal..

Annaa1988 skrev 2013-07-19 19:51:09 följande:
    Nej, men en knäppis till ;) Sjalen ligger och väntar på nästa barn här, rapsolja är BÄST och amning är toppen om det funkar, vilket jag haft turen med :) Letar febrilt efter en Girasol sjal i regnbågsfärg.. Har suktat efter en länge nu!

• MissKaos

Lång? Tunn?

Annaa1988 skrev 2013-07-19 19:51:09 följande:

• MissKaos

Kände igen den. Nice!

• Annaa1988
    MissKaos skrev 2013-07-19 19:54:45 följande:
    Phu. Folk tycker ju ofta man är skum som ammar länge. Ammade 26månader. Nattammade 1år. Minst. Mer vid sjukdom. Helammade en period när han var ett pga öroninflammation. Hsn höll vikten och bvc sa då att bebisar kan leva på bröstmjölk till dom blir två. Ett vitamin behövde tillsättas.
    Vad skönt med någon likasinnad, man är beredd på att få en del svidande kritik för sin amning, såhär på forum. BVC och de på förlossningen och MVC tycker att det är jättepositivt med amningen och blir riktigt imponerade :)
    Amningen är ju perfekt vid sjukdom! 
Svar på tråden December bebis 2013