• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Parksandrec

Intressant diskussion. Vi fick inte se kön och vill inte heller. Har väldigt lika tankar som Repan om d där men faktiskt också mina egna mönster. Tror att jag omedvetet skulle tänka på ett visst sätt om jag visste kön och det är skönt att kunna ägna tanken helt åt personen utan kön. Det kommer ju sen ändå :D

• mamma till oliver

Pyysen: ok tack för tipsen:) får se hur jag gör min kropp klarar inte fet mat för länge:(... Ska hålla mig så gott det går , vi har inte heller frukost på hotellet så vi kommer handla hem o äta frukost på balkongen :) Första gången på Rhodos för oss vi har varit på andra öar i Grekland :) ska bli jätte skönt :) o jag älskar ju värme och bad :) vi bor alldeles vid stranden så det är ju bra , tack för tipsen det ska vi absolut besöka :)

• cupcakekiller

För oss spelar inte könet någon roll, jag tar reda på det för att kunna ta till mig barnet bättre.
    Hann precis komma ur en extremt jobbig förlossningsdepression innan jag blev gravid igen och de gamla tankarna som jag hade med sonen kommer upp vissa dagar nu med. Jag tror att det kommer bli mycket lättare när jag får reda på vem som ligger i magen, så jag kan tänka på bebisen som en person att fixa inför osv.
    Jag har inget emot rosa klänningar om det nu blir en tjej men kommer även klä henne i star wars/metallica-bodys. Skulle aldrig i livet sätta på henne hello kitty, lika lite som jag skulle klä min son i mumin. Våra familjer vet vad vi gillar och inte gillar i klädväg så jag hoppas att de respekterar det även den här gången. 

• Plopps80
    MissKaos skrev 2013-07-22 09:35:16 följande:
    Vi har berättat. Det är en snopp, ingen statshemlighet. Och barnet har ju ett kön hur man än gör. Det kommer födas som pojk. Blå eller rosa sockor känns skitsamma. Min son håller på att upptäcka skillnader mellan pojk och flicka. Ganska spännande. Vo pratar mkt om att människor är olika, att man ska vara sig själv och att alla har samma värde etc. Stolt blev jag när han tog dagis bråkstake som ingen gillar och alla är lite rädda för i försvar. Ett barn skällde på honom och skylde ifrån sig. Inte ok enl min son. Likså pratade han nef sin kompis förra veckan nör en leksak välte. Nu blev jag ledsen, och mamma blir kanske arg. Nej sa kompisen eet var ju inte meningen och den höll osv. Mycket viktigare för mig att han kan relatera till sina känslor har respekt för olikheter än om andra tycker han är otuff eller tuff eller söt. Alla ska följa sin känsla såklart. För oss är pojk ngt man är precis som blond eller mörkhyad eller lång kort osv. Känns då ok att han får vara pojk.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Fan vad bra sagt!
  • Plopps80

För mig är det självklart att berätta könet. Barnet är pojke och har en snopp. För mig är det otänkbart att barnet inte ska få vara det kön det är. Miss k säger allt som behöver sägas är lite orolig. Tycker bebisen rört sig så lite det sista. Känner honom varje dag och i natt var det små fötter som smattrade mot magen. Men på hela dagen hade jag inte känt honom Behöver man vara orolig?

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-22 13:24:40 följande:
    För mig är det självklart att berätta könet. Barnet är pojke och har en snopp. För mig är det otänkbart att barnet inte ska få vara det kön det är. Miss k säger allt som behöver sägas är lite orolig. Tycker bebisen rört sig så lite det sista. Känner honom varje dag och i natt var det små fötter som smattrade mot magen. Men på hela dagen hade jag inte känt honom Behöver man vara orolig?
    Måste väl bara säga det uppenbara då att vi andra inte hindrar barnet från att ha ett kön ;)

Har läst någonstans att det är först senare man behöver känna bebisen varje dag, om du googlar kanske du kan hitta exakt vecka från vilken man måste känna varje dag? Är nu själv i v.19 och känner inte varje dag, men ibland så är bebisen aktiv nästan hela dagen :)
    Bebis BF 21 december 2013
  • Plopps80

Repan skrev 2013-07-22 13:26:53 följande:
    Måste väl bara säga det uppenbara då att vi andra inte hindrar barnet från att ha ett kön ;) Har läst någonstans att det är först senare man behöver känna bebisen varje dag, om du googlar kanske du kan hitta exakt vecka från vilken man måste känna varje dag? Är nu själv i v.19 och känner inte varje dag, men ibland så är bebisen aktiv nästan hela dagen :)
    Bebis BF 21 december 2013

Nä klart ni inte hindrar barnet från att ha ett kön. Fel uttryckt av mig. Men barnet har ju ett kön och kommer alltid att ha. Oavsett vad omgivningen tycker och gör har barnet sitt kön och kommer bli som det blir oavsett. Tror man föds till den man är och en viss påverkan från omgivningen blir det ju men i grund och botten är man den man är. Det känns som i dagens samhälle att man ska vara könslös. Menar inte någon personligen! Men könet är viktigt! Har för mig att jag googlat och läst från vecka 26 att man ska känna barnet varje dag. Känner redan varje dag men ibland mer och ibland mindre.
  • Plopps80

Hatar också hello Kitty men dottern älskade det en period och vad gör man? Köper kläder som ungen tar på sig nu är den perioden tack och liv över. Nu kan hon tom acceptera andra färger på kläder än lila och rosa. Hon har varit stenhård med villa kläder hon tagit på sig.

• MissKaos

Såg en unge i volang bikini på stranden igår. Varför? Kanske tre år. Min brukar ha antingen uvdress eller ngt om rumpan sand i snoppen och rumpan är obekvämt. Idag har vi haft nakna barn i trädgården. Härligt för dom!

Barn ska ha barnkläder. Leggings och tunika kan nog vara rätt bra när dom blir större om man vill ha ngt flickigt det går ju röra sig i.

Vi har haft mkt pantslonger och tröjja perfekt under overaller pä vintern.

Jag låtet folk köpa det dom vill. Sen använder jag det jag vill..

Repan skrev 2013-07-22 12:02:03 följande:
    Precis, men om mormor då köper ett par flick-jeans är de både kortare och smalare än motsvarande pojk-jeans i samma storlek - och mormor skulle aaaaldrig köpa pojk-jeans vilket vi då självklart hade gjort för att barnet ska kunna röra sig. Medan mormor då både lyssnar på rådande samhällsideal och mode och ger flickan tighta "slim fit" jeans och en top till, istället för jeans och t-shirt som vi kanske hade köpt. 

Nu är lyckligtvis de allra minsta kläderna ofta myskläder.

Det är kombinationen trånga/sexualiserade kläder med färgen rosa jag har lite ont av. En rosa t-shirt kan ju vara fint, en rosa trekantsbikini till en bebis är inte fullt så sött ;)

Nåt sånt plagg får vi väl stå ut med men de hinner inte köpa lika mkt sånt om de inte vet något före barnet är fött ;)  

Och angående något helt annat: Har hittat den spjälsäng vi vill ha på blocket! Är så glad, sparar drygt 500 kronor :) 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Uff. HK min son gillade med hk ett tag pch vart omåttligt stolt över sina hk sockar. Rosa asfula. Men men han var glad just nu är det spiderman..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013