• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Annaa1988
    Repan skrev 2013-07-22 22:49:46 följande:
    Dessutom är det tråkigt att lära flickor att "fin" är = smink, klänningar, långt hår och traditionellt "kvinnliga" saker, medan man är "ofin" om man ser ut på något annat sätt.
    Det är det där jag försöker få fram. Att vi kvinnor(och det börjar med flickor) måste göra oss till för att vara fina och duga. Vi ska gärna ha män(pojkar) som tycker att vi är fiiiiiiina och vi gör vårat bästa för att se bra ut, och att se bra ut innefattar alltid att ha smink och fina kläder.

Jag lägger ju ingen vikt vid utsidan, jag struntar i alla människor yttre inkl mitt egna och jag kunde inte bry mig mindre om att vara "fin". Jag avskyr också uttrycken "du duger som du är".. Vem fasiken ska man duga för?

Äsch, nej jag får nog sluta prata om sånt här nu. Blir så engagerad och kan skriva i timmar!

Jag anser inte att flickor och pojkar är olika, de föds med exakt samma förutsättningar och det ligger inte i pojkar gener att vara tuffa, coola och att köra bil. Det ligger inte i flickor gener att vilja vara söta och fin, det ligger i det samhälle vi skapat och den skeva bild vi ger våra barn.
    Jag urled på vara fin kulturen, att vi kvinnor ständigt bedöms efter vårat uttseende och medan män oftast bedöms efter sina prestationer. Det är lika fel åt båda hållen!

Jag till exempel säger inte till mina barn att de är vare sig duktiga eller fina, och detta sticker i ögonen på de flesta. De tycker att jag är helt pantad, och tror att mina barn inte får någon kärlek hemma. Men det är helt tvärtom, jag väljer bara att bekräfta mina barn istället för att berömma dem! 
  • Annaa1988
    Eyeonly skrev 2013-07-23 09:33:33 följande:
    Åå dom är så sjukt fina , har oxå kollat på dom :) undra hur länge dom kommer sova lunch gör ditt barn de än ?
    Ja, hon gör det. Oftast, men jag tror hon kommer ha slutat tills i december.
    Jag tänkte köpa en billigare vagn först, men så slog det mig att Donkeyn går att göra till singelvagn och funkar väldigt bra i snö vilket gör att det ändå är ett bra köp om nu bara syrran vill åka vagn i ca 6-7 månader :)

Jag har en BUgaboo CAM sedan innan och det är den enda vagnen min dotter accepterat, och det pga den ergonomiska sitsen :) 
  • cupcakekiller

Rul om typ en kvart, kom till sjukhuset 40min tidigt, känns värre att sitta här och vänta än hemma, fy så nervös jag är!

• Repan
    cupcakekiller skrev 2013-07-23 10:15:53 följande:
    Rul om typ en kvart, kom till sjukhuset 40min tidigt, känns värre att sitta här och vänta än hemma, fy så nervös jag är!
    Det kommer gå jättebra och vara fantastiskt tror jag! :) Vårt är på torsdag, längtar.
    Stort lycka till! Visa bild sen! :D 
    Bebis BF 21 december 2013
  • MariaOchNiklas
    cupcakekiller skrev 2013-07-23 10:15:53 följande:
    Rul om typ en kvart, kom till sjukhuset 40min tidigt, känns värre att sitta här och vänta än hemma, fy så nervös!

Kommer gå så bra så vi va iväg igår och jar fått nytt bf den 19 december i stället för den 18 dec. Ni kommer gifta er dagen innan oss. Kul med ny klänning. Hoppas du är nöjd med den. På måndag ska jag iväg och sy om och sy ut min så magen får plats ♥ det mesta är fixat nu. Blir att duka och förbereda det sista dagen innan vi gifter oss.
    BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • Sokkerflikkan

Eyeonly - vart i norraste Sverige bor du? Tycker det är så olika vad folk anser vara Norrland ;) jag har bott i Jokkmokk nu i två år men nu är jag hemflyttad till Umeå :) här är det också upp mot minus tretti och mycket snö :)

• mammatilltvå85

Jag blir så glad för på mina söners fritids verkar det överlag vara väldigt lite "könsnormer" de har dagar då barnen får ta med leksaker tex och väldigt ofta tar pojkarna med gosedjur som de gett namn, de får sy saker till dessa gosedjur osv. De har också "spa" på fritids med olika stationer och de som är populärast är att få håret krusat med locktång, och att få nagellack och ha gurka på ögonen, detta alltså bland pojkarna. Okej, nu kanske detta främjar skönhetsideal rent allmänt vilket också egentligen bör ifrågasättas, men poängen är att i princip alla pojkar stolt springer runt med krusat kort hår (som står år alla håll, så sött) och glittriga naglar. I skolmiljö. Mina söner fyller ändå 7 och 8 år och "trots" att de är så stora så har de eller deras kompisar inga problem med dessa "tjejgrejor".

Nu tror jag generellt inte att samhällets största problem är att män inte törs/tillåts vara fåfänga utan att kvinnor i mångt och mycket BÖR vara fåfänga. Blir intressant att se nu när jag får en dotter hur hon kommer uppmuntras på förskola/fritids/skola. Jag hoppas att hon också uppmuntras att vara den hon vill utanför den stereotypt kvinnliga könsrollen. Kanske kommer jag ha en annan åsikt om fritids spa om 7 år...hehe.

Jag älskar barnkläder. Både könsneutrala, men även söta skjortor och klänningar. Jag anser inte att jämlikhet skapas i att förbjuda saker, tex klänningar, utan jag anser att jämlikhet skapas av att alla barn ska ha samma valmöjlighet oavsett kön och att jag som förälder aktivt väljer olika saker så att de får testa på "allt". Mina söner har varit pippi långstrump och haft klänning på dagis, de var påskkärringar med klänning senast i påskas och min dotter kommer bära rosa klänningar likväl som hon kommer ha praktiska jeans från killavdelningen.

När barnen är små och ej "leker" kommer de såklart ha sköna kläder. Men självklart kommer jag då jag gillar snygga kläder sätta på min dotter en fin klänning och kofta, eller snygga byxor och tröja om vi ska bort även om det inte är lika praktiskt eller bekvämt- nån gång ibland. Och självklart kommer min dotter, precis som sina äldre bröder att äga kläder som inte är lekvänliga och även bära dessa vid restaurangbesök osv när hon blir äldre. Allt i garderoben lämpar sig inte för att klättra i träd i. Barn ska absolut vara barn och få klättra i träd. Men vid de tillfällen då våra barn "tränas" att inte springa runt och klättra och härja (vilket självklart också ingår i barnuppforstran enligt mig) så kan de absolut få bära finare kläder. Det brukar barn tycka om, och att lära sig att anpassa beteende efter situation är viktigt, personligen vill jag kunna ha mina barn i möblerade rum och veta att de KAN sitta stilla en stund om det krävs. Och då brukar de tycka att det är ganska "stort" att få ha på fina kläder man är rädd om ifall man tex går på restaurang eller ska bort på någon annan tillställning=) vi har delat upp garderoben och 80% är just lekkläder som de får göra i princip vadsomhelst i (målar man kavlar man såklart upp ärmarna) och sedan hänger några finare plagg på galgar som de vet inte används i lekparken eller på förskolan/skolan.

• MissKaos

Mina fogsr känns nu något bättre! Gick eb kort promenad igår ca 2km..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Mina fogsr känns nu något bättre! Gick eb kort promenad igår ca 2km..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013