För mig är livet slut!!
Hej!
Jag mår så himla dåligt, tårarna bara rinner och varje andetag gör ont!!
Min femårige son utreddes för autismspektrum och nu har de kommit fram till att han har atypisk autism, då symtomen började efter 3-års åldern. Vi hade väntat med mässlingvaccinet till 3-års åldern då vi var oroliga för eventuellt samband med autism, läkaren rådde oss att vänta ett par år. Och någon vecka efter vaccinet började han förändras!!! Han slutade prata, stirrade genom fönstret, ville inte leka med barn, började vagga.
Språket har kommit tillbaka men det är svårt att föra en dialog då han inte verkar förstå vad meningen med det är. När han känner sig pressad vaggar han fram och tillbaka och ibland upprepar han samma fras många gånger. Det gör så obeskrivligt ont, inte minst för att man blir idiotförklarad om man nämner det här med vaccin. Men jag känner ju mitt barn bäst och vet när han började förändras!!
Jag är så ledsen över bemötandet av en psykolog på habiliteringen. Första gången hon träffade mig i väntrummet började hon med att fråga "Kan du LITE svenska, eller ska jag boka tolk?" Då hade hon sett att mitt förnamn inte var svenskt och utgick från det!! Jag har bott i Sverige i 15 år och jobbar som sjuksköterska.
När hon testade min son och han vägrade samarbeta sa hon flera gånger inför honom "Jag tror inte att han kan eller förstår." Då började han gråta!!
Jag är så förtvivlad, äter inte, sover inte. Hur blir min sons framtid? Psykologen gav mig några papper där det står att detta är ett livslångt funktionshinder, inget bot finns. Jag dör snart av ångest. Hur överlever man och går vidare? Finns det hjälp att få? Skulle vara så tacksam för alla råd och om ni vill dela med er av era berättelser!
Tack på förhand! /Nina