• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Anonym

Jag va " ung " när jag fick mina första barn 19 och 21 sen när jag fick andra " kullen " va jag 28 och 29 år. Nu är jag precis fyllda 37 år och väntar barn nr 5 känner mig inte speciellt gammal , men däremot hade jag inte velat vänta ända till nu för att få barn nr 1, de hade varit för sent. Skaffar man barn som äldre är väll ända nackdelen att man inte hinner få stor familj om det är det man vill, och sen kan de va för sent och bli gravid oxå men sånt får alla själv bestämma om de e värt risken att kanske bli barnlös .

• Anonym

Det har med IQ nivån att göra.
    Den med hög IQ förstår och den med lite mindre IQ är det ganska lönlöst att förklara för.
    Det är inte bara något som jag anser utan det är ganska globalt och vida känt. 

• Dettaejag
    Anonym skrev 2013-03-26 19:02:41 följande:
    Den med hög IQ förstår och den med lite mindre IQ är det ganska lönlöst att förklara för.
    Hi hi
  • Faile

Tycker det är lite sorgligt att du anser att livet tar slut för att man får barn.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • jashrinah
    Faile skrev 2013-03-26 19:14:30 följande:
    Tycker det är lite sorgligt att du anser att livet tar slut för att man får barn.
  • Anonym

För att:

*Ha en mogen och långvarig relation innan.

*Inte ha mina, dina , våra och era barn.

*Vill ha en god ekonomi och utbildning

*har ett värde som kvinna även om man inte ploppar ut barn hela tiden.

*vill ha sin drömbostad 

*man inte är gammal och rynkig som 30 utan fortfarande ung, glad och skitsnygg

*Man inte bor i en lägenhet och har ett städjobb utan framtidstro.

*trivs bra med sitt liv utan att behöva skaffa barn så fort man träffar en man     

*För att man anser att man ska vara vuxen och mogen innan man skaffar barn    

*För att jag lever ett fantastiskt liv med min sambo och vill vänta med graviditet tills efter vårt fina stora drömbröllop (som vi betalar kontant för att vi har råd) !!      :  D       

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 19:02:41 följande:
  • Anonym ("gammal" mamma)
    Anonym (mamma76) skrev 2013-03-26 10:24:51 följande:
    Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 
    Jag fick mitt första barn när jag precis fyllt 30. Å resten av mitt liv, liksom ditt, ligger framför mig med vare sig mina barn är små eller stora...

Du antyder i och med detta att livet med småbarn inte är det riktiga livet.
    Du som är mamma borde ju veta att livet MED småbarn är den bästa delen av livet!
  • Gspot
    Anonym skrev 2013-03-26 19:22:38 följande:
    För att: *Ha en mogen och långvarig relation innan. *Inte ha mina, dina , våra och era barn. *Vill ha en god ekonomi och utbildning *har ett värde som kvinna även om man inte ploppar ut barn hela tiden. *vill ha sin drömbostad  *man inte är gammal och rynkig som 30 utan fortfarande ung, glad och skitsnygg *Man inte bor i en lägenhet och har ett städjobb utan framtidstro. *trivs bra med sitt liv utan att behöva skaffa barn så fort man träffar en man      *För att man anser att man ska vara vuxen och mogen innan man skaffar barn     *För att jag lever ett fantastiskt liv med min sambo och vill vänta med graviditet tills efter vårt fina stora drömbröllop (som vi betalar kontant för att vi har råd) !!      :  D       

Anonym skrev 2013-03-26 19:22:38 följande:
    För att: *Ha en mogen och långvarig relation innan. *Inte ha mina, dina , våra och era barn. *Vill ha en god ekonomi och utbildning *har ett värde som kvinna även om man inte ploppar ut barn hela tiden. *vill ha sin drömbostad  *man inte är gammal och rynkig som 30 utan fortfarande ung, glad och skitsnygg *Man inte bor i en lägenhet och har ett städjobb utan framtidstro. *trivs bra med sitt liv utan att behöva skaffa barn så fort man träffar en man      *För att man anser att man ska vara vuxen och mogen innan man skaffar barn     *För att jag lever ett fantastiskt liv med min sambo och vill vänta med graviditet tills efter vårt fina stora drömbröllop (som vi betalar kontant för att vi har råd) !!      :  D       

Bra sammanfattning 😉
  • Anonym

Jag läste följande text i en rapport från Stockholms universitet: Forskning visar att barn till tonårsmammor har högre risk att börja med droger, alkohol och att få beteendesvårigheter och inlärnings- och språksvårigheter samt begå brott. 

Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?