• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Ordis

Omoget att ta åt sig av vad en kollega tycker. 

Sedan tycker jag det var bättre att skaffa barn med en man jag ville ha än ett engångsligg men alla är vi olika. Jag dömer ingen. 

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Krokimodell

Enligt svensk lag får man adoptera först när man har fyllt 25 år. Det finns ingen formell övre åldersgräns, men man brukar inte få adoptera efter att man fyllt 45 år, enligt lagen.nu/1949:381 Detta anses vara det bästa för barnet. Inte så att svensk adoptionslag är en ultimat måttstock, men den har säkert föregåtts av förarbeten som är "lite" mer vetenskapliga än anekdotiska exempel om ett enskilt par som skilde sig när de fick barn vid 30 års ålder.

Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
  • Anonym (raven crimson)

varför skaffar man barn tidigt ilivet kan jag ju då fråga? när man är ung och har hela livet framför sig. Det finns en mängd orsaker till varför man inte skaffar barn förrän senare. Det kan vara att man inte känner sig redo, man har inget jobb, man kanske pluggar och vill utbilda sig klart, man vill resa och se världen, ect. Att skaffa barn innebär en stor förändring i hela ens liv och man måste prioritera om allt. Det är inte alls samma sak att resa osv med barn som man kan göra när man är fri och inte har barn inte har det ansvaret. Alltför många har så bråttom med barn...nästan alla jag känner skaffade barn som mkt unga....och dom har haft det tufft...själv har jag fortfarande inte barn och jag blir 30i år. Och jag ångrar inte det en sekund. Mitt liv har inte vart något bra alls och att då sätta ett barn till världen skulle jag inte ens drömma om, jag vill kunna ge mitt barn en fin och trygg uppväxt där jag har en stabil ekonomi osv.

• Pillar

Jag är 20 snart väntar min andra och jag har det jätte bra ! Ska gifta mig på nyår med min kille vi bor tillsammans sen 3 år år tillbaka finns mycket bra med vara ung också ! Men man väljer när man vill skaffa barn själv :) men jag trivs bra och har det nog bättre en det flesta mammor över 30 också ;)

• La Lola
    Pillar skrev 2013-03-26 17:21:54 följande:
     men jag trivs bra och har det nog bättre en det flesta mammor över 30 också ;)
    På vilket sätt?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Madeleine de Scudéry
    Pillar skrev 2013-03-26 17:21:54 följande:
    Jag är 20 snart väntar min andra och jag har det jätte bra ! Ska gifta mig på nyår med min kille vi bor tillsammans sen 3 år år tillbaka finns mycket bra med vara ung också ! Men man väljer när man vill skaffa barn själv :) men jag trivs bra och har det nog bättre en det flesta mammor över 30 också ;)
    Menar du kvinnor som är över 30 och har barn, oavsett när de fick dem?
  • Loriyana

Det är helt ok att få barn som ung, och helt ok att få barn som lite äldre. Vi är alla olika och har alla olika förutsättningar. Det ena är inte bättre än det andra.

Sedan så är man fatiskt TVÅ om att få barn. Bara för att man själv kanske är redo i tjugoårsåldern betyder inte att ens partner är det....eller så kanske man inte har en partner överhuvudtaget! Det är inte alla som hittar sin livs kärlek när de är tjugo. Så får man också ha i åtanke att det inte är så lätt att bli gravid som många verkar tro. Känner många par som velat ha barn tidigt, men som inte lyckats bli gravida förrän efter några år.

• Anonym

Det vrkar ha blivit någon hatkärlek mellan dig och kollegan?
    Och det där att man inte går ner beror till 99% av vad man äter. Ju mindre man äter desto mer går man ner i vikt. Och varför stör du dig ts på att dom som fyllt 30 inte går ner allt?
    Det är väl inte din kropp heller?

Och vadå livet framför dig?
    Själv lever jag nu. 29 år och 2 barn en på 4 och en på 8månader.
    Mina barn ÄR mitt liv. Dom är mitt allt. Sista saknade pusselbiten, dom jag lever för.
    Jag älskar att vara med mina barn och ta med dom på resor och få uppleva saker tillsammans.
    Vad menar du ts med att livet ligger framför dig?
    Ska du gå på krogen?          

Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?