• Anonym

att leva på en lön

jag skulle vilja ha lite hjälp hur jag och min sambo ska få ihop vardagen, min sambo är arbetslös och får inte heller ut nån a-kassa, jag får ut mellan 14- 15 tusen i månaden. vi har självklart en massa utgifter som alla andra men när alla de är betalda brukar jag ha ca 1000-2000 över och då ska de räcka till mat och bensin i en hel månad och det går inte ihop. De slutar alltid med att jag får låna 1000 kr av mina föräldrar. 

Vi tycker att vi är väldigt snåla och lever sparsamt men det kanske finns något som vi inte tänkt på som vi skulle kunna göra ? 

• Svar på tråden att leva på en lön
  • Anonym

för det första: har ni premuration, extra tv-kanaler eller något sådant?
    ring banken och fråga om ni kan binda räntan eller få amorteringsfritt?

skulle ni klara er utan bilen? en bil kostar mycket och är det första jag skulle sälja om vår ekonomi krisade. 

• Anonym

Hmm,jag har bara en lön eftersom jag är själv. Men har barn att ta hand om. Vi överlever,men inte är det med mycket.
    Men vad har ni för utgifter? Man måste kapa rejält och bara ha boendekostnad,fackavgift,försäkring kvar typ.
    Måste ni ha bil?  

• mrsStatham

Vad är en massa utgifter? Vad består dem av?

Bara två saker är oändliga
  • Anonym

Hur länge har ni haft det så? Nånstans måste väl sambon kunna få jobba iaf några pass varje månad. Annars får man väl börja plugga så han får CSN-bidrag iaf.

Du får skriva ner alla era utgifter, annars är det svårt att råda vad ni kan dra ner på :)

• Sagolina

Är alla era fasta kostnader nödvändiga?

Jag och sambon lever på 1400euro/månad. 650€ till lånet, fasta kostnader ~350€, mat,bensin &övrigt 400€. 
    Då känner vi inte att vi snålar, utan skulle nog kunna dra ner på kostnaderna lite om vi ville. 

• Anonym (en inkomst)

vi har levt på en inkomst i ca 7år.

Först arbetade min man och jag pluggade. valde att inte ta studielån. Nu har min man eget företag och han är inne på snart det 4:e året utan att ta ut lön.

Men vi har löst av varandra väldigt bra med jobb. Och när jag pluggade var han föräldraledig och jobbade lite extra,

Vi har klarat det men det har inte varit mycket över förutom räkningar och mat.         

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 11:07:05 följande:
    för det första: har ni premuration, extra tv-kanaler eller något sådant?
    ring banken och fråga om ni kan binda räntan eller få amorteringsfritt?

skulle ni klara er utan bilen? en bil kostar mycket och är det första jag skulle sälja om vår ekonomi krisade. 
    vi har inga extra kanaler eller något sådant vi hyr ett litet hus på två rum för 3200 kr i månaden och elen brukar ligga runt 2000 kr/mån vintertid och väldigt låg sommartid. Eftersom vi bor ute på landet är bil nödvändigt för att kunna ta sig någonstanns, men har inga lån på bilen utan det är bara reperation och bensin som kostar samt skatt och försäkring då såklart. 
  • Anonym

Varför har han valt bort akassa?
    Uppfyller han itne kraven för tex alfakassa?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 11:12:57 följande:
    vi har inga extra kanaler eller något sådant vi hyr ett litet hus på två rum för 3200 kr i månaden och elen brukar ligga runt 2000 kr/mån vintertid och väldigt låg sommartid. Eftersom vi bor ute på landet är bil nödvändigt för att kunna ta sig någonstanns, men har inga lån på bilen utan det är bara reperation och bensin som kostar samt skatt och försäkring då såklart. 

Men var går resten av typ 9000 ?
  • Tealhawk

Det där är fortfarande bara 5200. Vars försvinner resten? Har ni kollat om ni har rätt till bostadsbidrag förresten? Vet flera som plockar ut flera tusen i månaden på det.

These are not the droids you're looking for
Svar på tråden att leva på en lön