• Anonym

att leva på en lön

jag skulle vilja ha lite hjälp hur jag och min sambo ska få ihop vardagen, min sambo är arbetslös och får inte heller ut nån a-kassa, jag får ut mellan 14- 15 tusen i månaden. vi har självklart en massa utgifter som alla andra men när alla de är betalda brukar jag ha ca 1000-2000 över och då ska de räcka till mat och bensin i en hel månad och det går inte ihop. De slutar alltid med att jag får låna 1000 kr av mina föräldrar. 

Vi tycker att vi är väldigt snåla och lever sparsamt men det kanske finns något som vi inte tänkt på som vi skulle kunna göra ? 

• Svar på tråden att leva på en lön
  • Anonym (greta)
    Anonym skrev 2013-03-26 11:38:54 följande:
    ne men med tanke på att vi bor på landet så är bilen nödvändig då jag har 1,6 mil till jobbet, när vår bil går sönder så blir kostnaden inte så stor dock med tanke på att min sambo är utbildad bilmekaniker och gör jobbet så det är enbart delarna som kostar då :)

Kan spara in bensinpengar nu på vår och sommar genom att ta cykeln ibland till jobbet.
  • Annettez
    Anonym (Elisa) skrev 2013-03-26 11:29:14 följande:
    Har ni inte lite väl höga matkostnader för att vara två vuxna personer? När jag bodde själv åt jag för typ 1200 kr per månad, men det är klart, det var ett tag sedan och jag åt inte som en hel karl Obestämd

Sedan har man egentligen inte råd med bil om man har det jätteknapert. Det räcker ju med att ni får någon anmärkning på bilen ni måste åtgärda så blir det till att låna pengar igen, kan kosta tusenlappar. 

3.000kr äter vi för per månad ,vi är 2vuxna.
    konsumentverkets riktlinjer ligger däromkring,runt 1.500kr/person och månad.
  • mrsStatham

Du måste alltså be dina föräldrar om pengar till cigg varje månad.
    Vet de om att det är dem som finansierar ditt rökande?
    Har de aldrig ifrågasatt dig? 

Bara två saker är oändliga
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 11:46:54 följande:

Oj,fast min boendekostnad är på 9000:-. I en storstad. SÅ det beror helt på vart man bor också.
    Anonym skrev 2013-03-26 11:47:07 följande:

Då förstår jag inte varför du ens undrar.. Eller gnäller... Du väljer ju ciggen..
    ja och jag försöker sluta men det är inte det lättaste här i livet !
  • Anonym (abc)
    Anonym skrev 2013-03-26 11:50:19 följande:
    Det är inte lätt men kostar på ett år mer än vad ni får i lön på en månad. Försök att bara röka varannan cigg.
  • Annettez

borde dt inte vara motiverande att se pengarna på sparkontot istälet för att se de pengarna förstöra din hälsa?

det fins annan stresslindring än cigg...motion ,mindfullness,massage osv....

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 11:50:19 följande:

Fast nu har du ju inte råd?
    Gnäll när du har slutat istället. 
  • Anonym (snål)

Det finns möjlighet till sparande på flera punkter:

- Maten: bestäm ett maxbelopp för en månad, t ex. 2000 och handla för 500 kr per gång om ni handlar en gång i veckan. Köp kött på erbjudande/med kort utgångsdatum. Dryga ut maten med mycket grönsaker. Exempel: vi köpte 5 fina lammkotletter för 50 kr. Hälften frös vi in och hälften skar vi i små bitar och hade i en currysås vi köpte på erbjudande för 10 kr. Vi lade även till en rätt stor mängd morötter och lök. Detta blev 4 portioner, så kostnaden blev då 12,5 kr för lammet+2 kr för morötter+2 kr för lök+2 kr för ris = 18,5 kr totalt för måltiden. Ett bra tips är att dryga ut köttfärssåsen med rivna morötter. Det märks knappt och mängden kött minskar avsevärt. Vitkål är också bra och billigt. Gör gärna eget bröd. En bra och billig lunch är att göra egna piroger eller pizzabullar.

- TV: Över 500 kr låter väldigt dyrt, så där borde ni kunna få en bättre deal. Vi har valt att inte ha TV alls och istället bara titta gratis på SVT Play och liknande på våra bärbara datorer. Det går rätt snabbt att vänja sig av vid att alltid ha TV:n igång och jag antar att vi sparar el på det sättet också.

- Elen: Sänk elementen och håll dörrar stängda. Gör stor skillnad i gamla hus. Vi stänger av varmvattenberedaren varje gång vi går hemifrån, men jag har ingen koll på hur andra system ser ut, så det kanske inte går.

- Rökningen förstår du ju själv, så jag som aldrig har rökt ska inte komma och säga att det bara är att sluta, men försök i alla fall.

Det viktigaste är nog att ni sätter er ner och diskuterar er budget ordentligt. Nu när vi har full koll på vår budget får jag mindre dåligt samvete av att köpa onödiga grejer eftersom jag vet att vi sparar ändå. 

• Anonym
    Tealhawk skrev 2013-03-26 11:48:14 följande:
    Om det är ett gammalt hus med halvkass isolering så är 2000 inte så mycket. Men måste fråga.
    TS: Hur värmer ni upp huset? Finns det någon vedpanna/bergvärme etc eller är det bara eluppvärmning samt vilken innetemperatur har ni? Min släkting säger att han betalar ca 500:- för varje grad tempen stiger inne så att bara sänka elementen kan ge mycket.
    vårt lilla hus värms upp enbart på el tyvärr :/ vi försöker få vår hyresvärd att sätta in en kamin eftersom det redan är nästintill klart för att sättas in, men han tycker det är en för dyr kostnad. dock ska de bytas fönster och dörr nu till våren här så då kommer det ju bli bättre isolerat iaf :)
  • Anonym
    Anonym (snål) skrev 2013-03-26 12:53:54 följande:

Det finns möjlighet till sparande på flera punkter:

- Maten: bestäm ett maxbelopp för en månad, t ex. 2000 och handla för 500 kr per gång om ni handlar en gång i veckan. Köp kött på erbjudande/med kort utgångsdatum. Dryga ut maten med mycket grönsaker. Exempel: vi köpte 5 fina lammkotletter för 50 kr. Hälften frös vi in och hälften skar vi i små bitar och hade i en currysås vi köpte på erbjudande för 10 kr. Vi lade även till en rätt stor mängd morötter och lök. Detta blev 4 portioner, så kostnaden blev då 12,5 kr för lammet+2 kr för morötter+2 kr för lök+2 kr för ris = 18,5 kr totalt för måltiden. Ett bra tips är att dryga ut köttfärssåsen med rivna morötter. Det märks knappt och mängden kött minskar avsevärt. Vitkål är också bra och billigt. Gör gärna eget bröd. En bra och billig lunch är att göra egna piroger eller pizzabullar.

- TV: Över 500 kr låter väldigt dyrt, så där borde ni kunna få en bättre deal. Vi har valt att inte ha TV alls och istället bara titta gratis på SVT Play och liknande på våra bärbara datorer. Det går rätt snabbt att vänja sig av vid att alltid ha TV:n igång och jag antar att vi sparar el på det sättet också.

- Elen: Sänk elementen och håll dörrar stängda. Gör stor skillnad i gamla hus. Vi stänger av varmvattenberedaren varje gång vi går hemifrån, men jag har ingen koll på hur andra system ser ut, så det kanske inte går.

- Rökningen förstår du ju själv, så jag som aldrig har rökt ska inte komma och säga att det bara är att sluta, men försök i alla fall.

Det viktigaste är nog att ni sätter er ner och diskuterar er budget ordentligt. Nu när vi har full koll på vår budget får jag mindre dåligt samvete av att köpa onödiga grejer eftersom jag vet att vi sparar ändå. 

tack för tipsen du verkar vara vettig iaf :) blir så arg när folk som inte röker säger att det bara är att sluta för så lätt är de faktiskt inte, och man är faktiskt fullt medveten om både hälsorisker och kostnader så det är inget man behöver få höra varje gång man pratar med någon om rökning ^^ det där med maten var väldigt bra tror helt enkelt jag och min sambo får sätta oss ner och disskutera hur mycket pengar vi får lägga på vissa saker varje månad och hålla oss till det :)
Svar på tråden att leva på en lön