Det finns möjlighet till sparande på flera punkter:
- Maten: bestäm ett maxbelopp för en månad, t ex. 2000 och handla för 500 kr per gång om ni handlar en gång i veckan. Köp kött på erbjudande/med kort utgångsdatum. Dryga ut maten med mycket grönsaker. Exempel: vi köpte 5 fina lammkotletter för 50 kr. Hälften frös vi in och hälften skar vi i små bitar och hade i en currysås vi köpte på erbjudande för 10 kr. Vi lade även till en rätt stor mängd morötter och lök. Detta blev 4 portioner, så kostnaden blev då 12,5 kr för lammet+2 kr för morötter+2 kr för lök+2 kr för ris = 18,5 kr totalt för måltiden. Ett bra tips är att dryga ut köttfärssåsen med rivna morötter. Det märks knappt och mängden kött minskar avsevärt. Vitkål är också bra och billigt. Gör gärna eget bröd. En bra och billig lunch är att göra egna piroger eller pizzabullar.
- TV: Över 500 kr låter väldigt dyrt, så där borde ni kunna få en bättre deal. Vi har valt att inte ha TV alls och istället bara titta gratis på SVT Play och liknande på våra bärbara datorer. Det går rätt snabbt att vänja sig av vid att alltid ha TV:n igång och jag antar att vi sparar el på det sättet också.
- Elen: Sänk elementen och håll dörrar stängda. Gör stor skillnad i gamla hus. Vi stänger av varmvattenberedaren varje gång vi går hemifrån, men jag har ingen koll på hur andra system ser ut, så det kanske inte går.
- Rökningen förstår du ju själv, så jag som aldrig har rökt ska inte komma och säga att det bara är att sluta, men försök i alla fall.
Det viktigaste är nog att ni sätter er ner och diskuterar er budget ordentligt. Nu när vi har full koll på vår budget får jag mindre dåligt samvete av att köpa onödiga grejer eftersom jag vet att vi sparar ändå.