• Anonym

att leva på en lön

jag skulle vilja ha lite hjälp hur jag och min sambo ska få ihop vardagen, min sambo är arbetslös och får inte heller ut nån a-kassa, jag får ut mellan 14- 15 tusen i månaden. vi har självklart en massa utgifter som alla andra men när alla de är betalda brukar jag ha ca 1000-2000 över och då ska de räcka till mat och bensin i en hel månad och det går inte ihop. De slutar alltid med att jag får låna 1000 kr av mina föräldrar. 

Vi tycker att vi är väldigt snåla och lever sparsamt men det kanske finns något som vi inte tänkt på som vi skulle kunna göra ? 

• Svar på tråden att leva på en lön
  • Anonym

TACK till er som gett bra tips och ideér, vi ska sätta oss ner någon dag nu och titta över ekonomin rejält :) finns säkert en hel del vi kan göra för att spara in pengar :) och nu i sommar behöver vi ju inte oroa oss då sambon sommarjobbar :) till er som direkt blev arga över min rökning JAG VET ATT DET INTE ÄR BRA !  

• Anonym (snål)
    Anonym skrev 2013-03-26 13:15:18 följande:
    tack för tipsen du verkar vara vettig iaf :) blir så arg när folk som inte röker säger att det bara är att sluta för så lätt är de faktiskt inte, och man är faktiskt fullt medveten om både hälsorisker och kostnader så det är inget man behöver få höra varje gång man pratar med någon om rökning ^^ det där med maten var väldigt bra tror helt enkelt jag och min sambo får sätta oss ner och disskutera hur mycket pengar vi får lägga på vissa saker varje månad och hålla oss till det :)

Mina föräldrar har aldrig lyckats sluta röka, så jag förstår att det inte är någonting som sker över en natt i alla fall. Vi är verkligen stenhårda med vår budget nu och det funkar bra. Vi använder miniräknaren på mobilen när vi handlar för att se till att vi inte går över budgeten. Annars blir det lätt dyrare än man trodde när man väl kommer till kassan. 2000 kr per månad tycker jag är helt rimligt för två vuxna så länge du tar med dig lunch hemifrån. De här pirogerna brukar min sambo ta med sig till jobbet: bambi.alltforforaldrar.se/2012/september/kottfarspiroger.html.

Andra billiga och goda måltider: hemmagjord paj som inte kräver så mycket kött. Stekt ris med kyckling och ägg i. Nudlar med wokgrönsaker och lite kött. 

• Anonym

Säg till dina föräldrar att de inte får låna ut mer pengar till dig!! Så ser du till att klar dig på vad ni har istället :)

• Sthlmtjej24

TV-licensen tycker jag till skillnad från andra att du inte ska dra ner på eftersom det faktiskt är olagligt. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 13:10:52 följande:
    vårt lilla hus värms upp enbart på el tyvärr :/ vi försöker få vår hyresvärd att sätta in en kamin eftersom det redan är nästintill klart för att sättas in, men han tycker det är en för dyr kostnad. dock ska de bytas fönster och dörr nu till våren här så då kommer det ju bli bättre isolerat iaf :)

en kamin kostar nte myckt, cirak 3-7.000kr.
  • mrsStatham
    Anonym skrev 2013-03-27 12:03:55 följande:

Om hyresvärden har 10-20 hus där alla behöver en kamin så blir kostnaden rätt saftig.
    Tänkte du att de skulle köpa in en kamin själva så undrar jag då:
    Hur tänker du när du tipsar ett par som går 1000kr back varje månad att köpa in något för 7.000kr??? 
    Bara två saker är oändliga
  • sextiotalist
    Anonym (Fattig mamma) skrev 2013-03-26 11:45:14 följande:
    El-räkning på 2000:-/mån, låter väldigt väldigt mycket! Om du slutar röka så sparar ni ju många kronor! 
    Om man har eluppvärmt, varmvattenberedare och hushållsel, nej då är det inte dyrt. Vi kan ha elräkningar kring 4000 vintertid (och har haft ännu högre) och det är mest uppvärmning.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-03-27 12:03:55 följande:

Eftersom hyresvärden inte får något ekonomiskt tillbaka så är det endast en utgift för honom.
  • M Y L F
    Anonym skrev 2013-03-26 11:50:19 följande:
    ja och jag försöker sluta men det är inte det lättaste här i livet !
    Köp e-cigaretter och börja trappa ner. Snart är du rökfri...
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2013-03-27 12:15:54 följande:

Eftersom hyresvärden inte får något ekonomiskt tillbaka så är det endast en utgift för honom.

tänk jag trodde hyresvärdar va till för de boende..
  • Maria 434
    Sthlmtjej24 skrev 2013-03-26 16:47:13 följande:
    TV-licensen tycker jag till skillnad från andra att du inte ska dra ner på eftersom det faktiskt är olagligt. 

Radiotjänst kostar ju inte 519:-/månad, de måste ju ha massa extra kanaler också
  • mrsStatham
    Anonym skrev 2013-03-27 13:46:34 följande:

tänk jag trodde hyresvärdar va till för de boende..
    Varför ska en hyresvärd bekosta en kamin för, när hyresgästen gått med på att betala för uppvärmingen själv?
    Men visst, vill man ha en kamin så är enda alternativet en rejäl hyreshöjning. Eftersom kostnaden som hyresvärden får måste täckas.
    Även fast hyresvärdar är behjälpliga mot hyresgästerna så betyder inte det att man som hyresvärd måste hålla på med välgörenhet och ge bort relativt kostsamma och dyra saker. 
    Bara två saker är oändliga
  • Sthlmtjej24
    Maria 434 skrev 2013-03-27 14:02:45 följande:

Radiotjänst kostar ju inte 519:-/månad, de måste ju ha massa extra kanaler också
    Nä, fast 519 kr är kvartalsbetalningen och TS har ju i mångt och mycket uppgivit denna månads utgifter, därav min slutsats!
Svar på tråden att leva på en lön