• Anonym

att leva på en lön

jag skulle vilja ha lite hjälp hur jag och min sambo ska få ihop vardagen, min sambo är arbetslös och får inte heller ut nån a-kassa, jag får ut mellan 14- 15 tusen i månaden. vi har självklart en massa utgifter som alla andra men när alla de är betalda brukar jag ha ca 1000-2000 över och då ska de räcka till mat och bensin i en hel månad och det går inte ihop. De slutar alltid med att jag får låna 1000 kr av mina föräldrar. 

Vi tycker att vi är väldigt snåla och lever sparsamt men det kanske finns något som vi inte tänkt på som vi skulle kunna göra ? 

• Svar på tråden att leva på en lön
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 11:14:27 följande:
    Varför har han valt bort akassa?
    Uppfyller han itne kraven för tex alfakassa?

vi är båda väldigt unga och han har precis kommit ut i "arbetslivet" han har jobbat några mån hit och dit men har inte hittat sig ett fast jobb än eller äns ett extra jobb, han gick precis med i a-kassan eftersom han nu ska sommarjobba men han kan ju som sagt inte få ut nån a-kassa än då han blir arbetslös igen efter sommaren :/

• Anonym (Elisa)

Kolla detta med bostadsbidrag, tilla på försäkringskassans hemsida. Vi lever på en lön och vi är 4 personer, men då är det en  ganska hög lön (50-60 000/mån och skatten blir då 50%) och vi har givetvis en massa omkostnader pga barnen som ni slipper, men det ni kan göra är ju kanske att flytta till ett billigare boende, men ofta lönar det sig inte om man kan få bostadsbidrag, men fundera på det. Är man två personer kan man ju lätt bo i ett enda rum om så krävs,

Se oxå över era småutgifter, strunta i dagstidning osv det borde kunan funka för er, ni kommer ju leva ungefär som två studenter gör.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 11:17:41 följande:

Men var går resten av typ 9000 ?
    hyra 3200 kr
    el 2000 kr
    fack/a-kassa för mig 350 kr ca
    försäkring 280 kr
    bensin 1000 kr
    mat 2500-3000 kr
    tv 519 kr
    bredband 320 kr

sedan kommer det ju alltid nån oförutsed kostnad varje månad så säg ca 300 kr till de också t ex denna månaden besiktning på bilen !

• Tealhawk

Den nya summan ligger ju på ca 11000. Ni borde kunna gå runt med enkelhet.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 11:25:35 följande:
    hyra 3200 kr
    el 2000 kr
    försäkring 280 kr
    bensin 1000 kr
    mat 2500-3000 kr
    tv 519 kr
    bredband 320 kr

sedan kommer det ju alltid nån oförutsed kostnad varje månad så säg ca 300 kr till de också t ex denna månaden besiktning på bilen !

elen är ju bara vinterhalvåret..så ni måste lägga undan till den varje månad,även på sommaren,så finns pengarna där när det blir dyrare. KOlla även över ert energiavtal.
    tv/bredband känns väldigt dyrt..kolla över era avtal. Jag betalar 400:- totalt. 
  • mrsStatham
    hyra 3200 kr
    el 2000 kr
    försäkring 280 kr
    bensin 1000 kr
    mat 2500-3000 kr
    tv 519 kr
    bredband 320 kr

Du sa ju precis att ni hade mycket mindre elräkning på sommaren. Slå ut årskostnaden på elen och dela det med 12, så får du en mer rättvis siffra.
    TV och bredband kan du dra ner på.
    Men det är fortfarande drygt 4000 som fattas. Vart tar de pengarna vägen? 
    Bara två saker är oändliga
  • Anonym (Elisa)
    hyra 3200 kr
    el 2000 kr
    försäkring 280 kr
    bensin 1000 kr
    mat 2500-3000 kr
    tv 519 kr
    bredband 320 kr

Har ni inte lite väl höga matkostnader för att vara två vuxna personer? När jag bodde själv åt jag för typ 1200 kr per månad, men det är klart, det var ett tag sedan och jag åt inte som en hel karl Obestämd

Sedan har man egentligen inte råd med bil om man har det jätteknapert. Det räcker ju med att ni får någon anmärkning på bilen ni måste åtgärda så blir det till att låna pengar igen, kan kosta tusenlappar. 
  • Anonym

Ja,ni måste läcka pengar ni inte har koll på. Spar alla kvitton och var försiktig med pengarna,tänk "behöver vi verkligen detta". Annars rinner det snabbt iväg.

• Anonym (Elisa)
    Anonym skrev 2013-03-26 11:28:56 följande:

elen är ju bara vinterhalvåret..så ni måste lägga undan till den varje månad,även på sommaren,så finns pengarna där när det blir dyrare. KOlla även över ert energiavtal.
    tv/bredband känns väldigt dyrt..kolla över era avtal. Jag betalar 400:- totalt. 
    Ja, men att boedet ligger på drygt 5000 per månad inklusive el för två personer låter ohemult dyrt. Då bor ni dyrare än vad vi gör TS och vi bor i en stor villa Obestämd
  • Anonym
    Tealhawk skrev 2013-03-26 11:27:38 följande:
    Den nya summan ligger ju på ca 11000. Ni borde kunna gå runt med enkelhet.
    ja men frågan är då vrf vi inte gör de, vi unnar oss verkligen ingenting knappt godis på helgen lix och ändå går de inte hop i slutet av månaden, sen kan jag väll tillägga att jag är rökare så där försvinner väl 1500 i månaden också då kanske som är väldigt onödigt jag vet! någonstanns måste de där pengarna försvunnit, min sambo har ett abonemang på 250 kr också i mån och jag fyller på min mobil varannan mån med 195 kr men det är ju inga stora summor! 

försöker tänka ekonomiskt när jag handlar och storhandlar och lägger mat i frysen osv,  
Svar på tråden att leva på en lön