• daqwert

Gifta sig med muslim, råd och tips :)

Hej allihopa! Är en Svensk kille som bestämt mig för att leva mitt liv med en muslimsk tjej. 

Min tjejs familj har efter mycket om och men accepterat mig som icke muslim och vill nu att vi gifter oss,  då som om jag vore muslim inför släkten i Afghanistan, för att inte familjen här i Sverige ska förlora respekt och allt som hör till den del av kulturen.

Dom vill såklart också att vi gifter oss borgerligt här i Sverige så vi är lagligt man och hustru innan vi flyttar ihop och lever med varandra. 

Min tjej och jag har funderat på att ha ett kyrkligt bröllop om ett år, för min familjs skull, finns det möjlighet att gifta sig borgerligt nu ganska snabbt så vi kan flytta ihop för att sedan ha en vigsel i kyrkan senare när vi sparat ihop pengar och planerat för ett riktigt bröllop ? Alternativet att vänta är alltså inte okey eftersom tjejen bor hemma och vi vill flytta ihop så snart som möjligt.

Min nästa fundering gäller presenten till hennes mamma, vanligtvis betalar jag pengar till henne, ett belopp som hon sätter godtyckligt, önskar få lite input här av muslimska kvinnor vad man kan tänkas ge i present samt hur mycket pengar det kan röra sig om samt om det finns "svenska presenter" som är direkt opassande att ge vid ett första möte, så man inte gör bort sig helt enkelt.

• Svar på tråden Gifta sig med muslim, råd och tips :)
  • Anonym (lyckligt gift)
    kvinna 34 skrev 2013-03-26 22:58:34 följande:

Nej jag omvärderar till enstaka fall inget mer.
    Okej, synd att det finns människor som du.
  • kvinna 34
    Anonym (lyckligt gift) skrev 2013-03-26 23:03:27 följande:
    Okej, synd att det finns människor som du.
    För min egen del är det bra , slipper bli lurad och torterad igen dessutom lär man se individ till individ för det skiljer därför säger jag enskilda  individer.
  • kvinna 34
    Anonym skrev 2013-03-26 23:01:01 följande:
    har inte tid eller lust att diskutera med dig, men mitt råd till dig är att söka hjälp för dina problem, du verkar gravt störd

förstår att du tycker det jag kan inte rå för mina känslor .
  • daqwert

Jag hoppar över alla kommentarer ang om mitt val är rätt eller fel men tackar för alla varningar.

Nu är det iaf så att jag ska träffa familjen för första gången på Fredag och jag är lite orolig att jag ska behöva ge en bra bit över 20tkr till familjen för att få gifta mig med henne, antar att det inte är läge att pruta utan se det som att jag gör någonting bra för familjen och hoppas att vi får tillbaka en del pengar senare. Hur mycket generellt brukar man ge ? Jag vet att hennes systers man fick betala runt 16tkr, han är afghan och min tjej tror att mamman kommer vilja ha bra mycket mer eftersom jag är svensk.

När det kommer till present så är de troende och ett svenskt hantverk är en väldigt bra idé, ska se om jag kan komma över något fint. Mer tips på PRESENT önskas!  

• Madicken 71
    kvinna 34 skrev 2013-03-26 22:49:29 följande:
    Snackar inte skit utan den största sanningen , tom muslimska män själv vill inte va med muslimsk kvinna tex undra varför???

kvinna 34 skrev 2013-03-26 22:49:29 följande:
    Snackar inte skit utan den största sanningen , tom muslimska män själv vill inte va med muslimsk kvinna tex undra varför???

Du verkar ju bara va en hatisk och elak människa! Tycker inte du ska spy galla här över andra människor med tanke på vilket sätt du har själv. Snacka om att kasta sten i sitt glashus! I
  • Zayco
    daqwert skrev 2013-03-27 00:56:38 följande:
    Jag hoppar över alla kommentarer ang om mitt val är rätt eller fel men tackar för alla varningar.

Nu är det iaf så att jag ska träffa familjen för första gången på Fredag och jag är lite orolig att jag ska behöva ge en bra bit över 20tkr till familjen för att få gifta mig med henne, antar att det inte är läge att pruta utan se det som att jag gör någonting bra för familjen och hoppas att vi får tillbaka en del pengar senare. Hur mycket generellt brukar man ge ? Jag vet att hennes systers man fick betala runt 16tkr, han är afghan och min tjej tror att mamman kommer vilja ha bra mycket mer eftersom jag är svensk.

När det kommer till present så är de troende och ett svenskt hantverk är en väldigt bra idé, ska se om jag kan komma över något fint. Mer tips på PRESENT önskas!  
    Varför i hela fridens namn ska ni ge pengar till familjen? Ska du köpa deras dotter eller vadå? 
  • Lilia

För det första så är det NI som bestämmer om ni ska flytta ihop innan ni gifter er eller inte, inte hennes familj. Sedan skulle jag diskutera uppfostran av eventuella framtida barn, omskärelse, griskött och såvidare. Själv har jag varken problem med att omskära pojkar eller att låta dem undvika griskött, men det kan vara bra att ta diskussionen redan nu. Samt om de ska uppfostras som muslimer.

• Anonym (Jaha..)

Alla är visst människor men efter att ha levt i ett förhållande med en muslimsk man i 11 år så har jag kommit fram till att det inte är någon bra ide alls,likaså har andra omkring mig i blandade förhållande kommit fram till samma sak.skulle inte göra om det för allt i världen men det känns som att du redan gjort ditt val så man får väl gratulera.men du ska vara väl medveten om att du även gifter dig med hennes familj som oftast aldrig har några gränser..man får aldrig vara ifred,aldrig.men detta är sånt du kommer inse om ett par år..lycka till i alla fall och hoppas du är en av dom få som kanske kan få det att fungera...

• Lilia

Sedan är det klart att du inte ska köpa din fru. Är det brukligt att ge pengar så gör det. Men ge en summa som du tycker är lämplig. Ni måste inte ge tiotusentals kronor om ni inte vill.

• cheese

ååh man kan köpa muslimska kvinnor? 16-20tkr är ju inte så farligt. Ingår det några garantier är väll den stora frågan eller kostar det extra?

Svar på tråden Gifta sig med muslim, råd och tips :)