• Yosa

Hjälp hur möblerar vi vårt "svåra" vardagsrum/TV-rum (soffa, soffbord, matbord, tvbänk) med fönstervägg

Vi ska ta över ett hus som vi redan idag har möjlighet att mäta rummen i och kolla möbleringen. Vi har dock ett bekymmer: vardagsrummet. För att ni ska förstå formen på det så ska jag försöka beskriva det nedan: Rummet är i vinkel. Tänk dig att du har ett papper framför dig. Dra då ett rakt streck nerifrån och upp. Längst upp på strecket svänger du åt vänster. Det blir alltså ett spegelvänt upp o nerpåvänt L. Så ser ytterväggen ut. Det lodräta strecket är med fönster hela vägen dvs rummet består av ca 8 meter fönster till höger i rummet. Längst till vänster om det vägräta strecket har du också ett fönster. Vi vill ha vårt matssalsbord i den delen som är till vänster kanske ca 5x4 meter. I den stora dlen som går mot fönsterväggen vill vi ha soffa och någon tv bänk. Vi kan inte ha en hörnsoffa i hörnet pga av fönstrena ( som går ut mot en altan). Vi funderar på att ha en soffa med ryggen åt hallen dvs ut från vardagsrummet ( längst ner på din ritning) och da ha tv på väggen ( dvs till höger på det vågräta strecket) Att ha soffa o tv i den lilla delen till vänster känns som att tv skulle komma för nära soffan och då skulle det större delen bli väldigt tom med bara ett matsalsbord Har ni någon ide?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 19:58
    i inlägg nummer 5 ser ni en ritning över rummet

• Svar på tråden Hjälp hur möblerar vi vårt "svåra" vardagsrum/TV-rum (soffa, soffbord, matbord, tvbänk) med fönstervägg
  • Vinterankan

Eller ungefär så som jag skrev förut. Soffa vid C, fåtöljer vid D och en tv lite snett i hörnet mot hallen på fönstersidan.

• Yosa
    Vinterankan skrev 2013-03-27 20:18:34 följande:
    Eller ungefär så som jag skrev förut. Soffa vid C, fåtöljer vid D och en tv lite snett i hörnet mot hallen på fönstersidan.

Tv nedanför D menar du? Där är en spaljé och ingen hel vägg men man skulle mycket väl kunna ha en tv där.
  • Yosa

Jag ska kolla lite på huset nu i helgen men jag tror att avståndet mellan C och D är ganska brett så soffa på varje sida skulle inte kunna dela bord, tror jag. Men en soffa kan ju ha bord medan fåtöljerna inte behöver stå nära bordet.

Sen är jag rädd att fönstrena är låga så en soffa skulle kanske inte gå att ha med ryggen mot altanen vid D. Får som sagt kolla detta i helgen.

• Vinterankan

Var inte så låst vid att ställa allt vid väggarna. När jag säger fåtöljer vid D så menar jag ju egentligen lite mer mitt i rummet och inte ända framme vid fönstret.

• SupersurasunkSara

Ni kan ha två mindre bord som dras till vardera sidan, alternativt att ni bygger ett själva, som är långsmalt, bygg två lika som står  ihop utom när ni ska använda borden för fika.

Eller så har nu soffryggen mot hallen och har låga hyllor bakom så slipper ni se ryggen, samma sak kan man göra om man har tv:n med ryggen mot  hallen.

Eller så bygger ni en halvvägg mot matbordet och har tvn där, alt att ni bygger en vägg hela vägen upp i taket, antingen med ingång på vardera sidan om väggen eller på ena sidan.

• Yosa

Vad tror ni om detta då? Två stycken 3soffor och sen TV på väggen över ena soffan?
  • SupersurasunkSara

Jag tycker det ser lite konstigt ut, men om ni får plats att se på tv där allihopa trots att ena soffan har ryggen mot så.

• Yosa
    SupersurasunkSara skrev 2013-04-01 20:49:33 följande:
    Jag tycker det ser lite konstigt ut, men om ni får plats att se på tv där allihopa trots att ena soffan har ryggen mot så.

De få gånger vi kommer att se på tv där är när jag o maken är förvissade dit när barnen kanske har kompisar och de vill sitta i vårt vanliga tv rum. Eller om jag och maken vill se olika program en kväll. Hela familjen kommer aldrig att sitta där. Då sitter vi i ett annat rum/ tv rum. Rummet ovan är mer " bästarum" eller finrummet. S primärt kommer det att vara soffor för umgänge tex när våra föräldrar är o hälsar på eller om vi har vänner hemma en lördagskväll.
  • Yosa
    SupersurasunkSara skrev 2013-04-01 20:49:54 följande:
    Kan ni bygga in tv:n? Så att den inte syns?

SupersurasunkSara skrev 2013-04-01 20:49:54 följande:
    Kan ni bygga in tv:n? Så att den inte syns?

Kanske kan göras när vi ändå tapetserar. Ska kolla detta. Vi funderar även på att slå upp en fönster på den väggen
  • hymafr

Glöm inte att kolla var ljuset kommer in och vid vilka tidpunkter.
    Om solen skiner rakt på tv:n är det svårt även om man drar för fönstret. Risken är att det blir jättesvårt att titta på tv vid vissa tidpunkter på dagen (man kanske är sjuk och vill titta hela dagen eller så tittar man på helger) 

• SupersurasunkSara
    Yosa skrev 2013-04-02 18:21:42 följande:

De få gånger vi kommer att se på tv där är när jag o maken är förvissade dit när barnen kanske har kompisar och de vill sitta i vårt vanliga tv rum. Eller om jag och maken vill se olika program en kväll. Hela familjen kommer aldrig att sitta där. Då sitter vi i ett annat rum/ tv rum. Rummet ovan är mer " bästarum" eller finrummet. S primärt kommer det att vara soffor för umgänge tex när våra föräldrar är o hälsar på eller om vi har vänner hemma en lördagskväll.
    Aha Då spelar det ingen roll, smäll upp tv:n bara Kanske med en 'kant' el  liknande runt om och en tavla hängandes utanpå som går att svänga undan.
  • SupersurasunkSara

Eller bygg en slags väggfast bänk och skaffa sån där höj och sänkbar grej så tv:n kan 'köras upp' när ni vill titta så kan ni ha nåt snyggt hängandes på väggen

• jodå

Måste ni verkligen ha bordet inne i den lilla delen? Jag skulle absolut haft ett stort bord längs med fönstrena ut mot altanen! Det är alltid härligast att sitta och äta vid fönster:)
    Den lilla delen hade jag gjort till en riktigt mysig soffhörna.

• SupersurasunkSara
    jodå skrev 2013-04-02 22:02:40 följande:
    Måste ni verkligen ha bordet inne i den lilla delen? Jag skulle absolut haft ett stort bord längs med fönstrena ut mot altanen! Det är alltid härligast att sitta och äta vid fönster:)
    Den lilla delen hade jag gjort till en riktigt mysig soffhörna.
    Ja så tänkte jag med faktiskt, men fick för mig att bordet ska vara där så...
  • Lotta 3

jag skulle ha soffhörna där du ritat matbord sen ha ett runt bord mellan A och B.. vid vägg C kan man ju ha bokhylla med böcker o göra som läshörna med en mysig fåtölj

• Yosa
    Måste ni verkligen ha bordet inne i den lilla delen? Jag skulle absolut haft ett stort bord längs med fönstrena ut mot altanen! Det är alltid härligast att sitta och äta vid fönster:) Den lilla delen hade jag gjort till en riktigt mysig soffhörna.

Måste ni verkligen ha bordet inne i den lilla delen? Jag skulle absolut haft ett stort bord längs med fönstrena ut mot altanen! Det är alltid härligast att sitta och äta vid fönster:) Den lilla delen hade jag gjort till en riktigt mysig soffhörna.

Det hörnet skulle jag gärna ha som soffdel om det inte vore för att det är för smalt där. Ett normalbrett bord får plats och lite stt dra ut storlarna på. Men inte mer. Jag annars också varit inne på det att ha tv/ soffa där. Ska kolla o mäta en extra gång. Nu har jag bara ögonmätt. Tycker också det vore trevligt med matbordet utmed fönstret då det i så fall skulle hänga ihop mer med altanen ( som är utanför de större fönstren) . I matdelen finns förövrigt också ett stort fönster men inte såsom hela väggen på andra sidan.
Svar på tråden Hjälp hur möblerar vi vårt "svåra" vardagsrum/TV-rum (soffa, soffbord, matbord, tvbänk) med fönstervägg