Inlägg från: hjärtemamma |Visa alla inlägg
  • hjärtemamma

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Lilla Puh skrev 2013-04-29 20:41:24 följande:
    Vägde idag lika mycket som för 2 veckor sedan. Hade ett ytterst tillfällig vikt på -0,7 eller nåt i förra veckan annars har det stått stilla (väger mig då och då emellanåt). Fattar inte, äter mindre/bättre och motionerar måttligt men betydligt mer än vanligt ändå står det stilla. Känns så ovärt eftersom jag stod still i vikt men på typ 1,5 kg mer nu innan utmaningen och ändå åt massa (!!) skit :((

Förstår precis hur du känner, har varit precis likadant för mig de sista veckorna. Allt man gör känns så meningslöst på något sätt, men jag tänker inte ge upp
  • hjärtemamma
    Lite tips skrev 2013-04-29 22:19:57 följande:
    Kära ni! Man kan inte se på vågen om man har tränat eller ej!

Ett kilo motsvarar 7000 kcl energiunderskott.

Ett normalt träningspass bränner 300-500 kcl,

En vanlig kvinna behöver ca 2000 kcl per dygn för att vara viktstabil. VIll man gå ner 1 kg i veckan måste man alltså äta 7000 kcl mindre i veckan för att gå ned detta (genomsnittligt). Att träna några gånger kanske ev. leder till att man går ner 0,5 kg men det är kosten som ger mest. Om man ska gå ned 1 kg i veckan bara på träning måste man träna hårt 1-2 timmar per dag.

Vikten pendlar +- 2 kg pga hur mycket vätska den binder tex. 

Använd något redskap som tex. www.matdagboken.se + en våg för att få koll på hur mycket energi ni får i er samt hur mycket ni förbränner. 

Vikten hamnar också på platåer och viktminskning är inte jämn. Det är inget att deppa för utan bara fortsätta.

Vissa som har enormt svårt att gå ned i vikt trots att de verkligen väger allt de stoppar i munnen kan lida av en störning i ämnesomsättningen. Allra vanligast är hypotyreos (slö underfungerande sköldkörtel) eller insulinresistens. Om man har "bokfört" ett tydligt kaloriunderskott kan man testa i fall man är insulinresisten genom att kraftigt dra ned på kolhydrater i form av pasta, ris, bröd etc. Om man börjar rasa i vikt då så vet man att har en känslighet för kolhydrater. Om det inte hjälper bör man gå till doktorn och reda ut vad som är fel.

Lycka till! 
    Jag kände det som att detta inlägg var riktat till mig och jag kan bara säga, visst jag har börjat träna 1-2 ggr om dagen, men det innebär inte att jag äter vad som helst för det. För mig är detta mitt livs resa och det handla om att lägga om min livsstil både vad det gäller mat och träning. Jag äter mindre portioner och i princip inga sötsaker längre, vilket jag gjorde jämt förut. Jag vet att jag minskar i storlek även om vågen inte visar det, men för mig är ändå de där siffrorna viktiga, de är en bekräftelse på att allt mitt slit lönar sig.
  • hjärtemamma
    santaHermosa skrev 2013-04-30 05:44:17 följande:
    Hej! Är gärna med i denna tråd, Vägde 120 för 10 månader sedan. Väger nu 91.5. Vill gå ner till 75 till sista augusti och har det som sikte nu.. Kör lchf 😊

Välkommen hit till oss :) Riktigt bra kämpat, du har kommit en bra bit på väg och du kommer klara det sista galant
  • hjärtemamma

har idag sprungit/gått för första gången. Tiden kanske inte blev den bästa, men jag är stolt över mig själv iaf. Efter det så gjorde jag ett pass på wii fit så dagens träning är gjord.

• hjärtemamma

Nu har jag kört 20km på crosstrainern och i eftermiddag blir det ett pass med wii. Får passa på nu för i morgon börjar jag jobba igen efter min föräldraledighet och då gäller det att försöka få in träningen så att det passar mitt vardagsliv. Med sötsaker går det också bra, jag har inte ätit godis på 18 dagar, däremot åt jag lite ostbågar i helgen. Mina matportioner har minskat och nu måste jag bara få till mellanmål också.

• hjärtemamma
    Fru Mamma skrev 2013-05-01 10:18:18 följande:
    Hjärtemamma: toppenbra ju! Och lycka till på jobbet, hoppas att du inte överger oss helt bara! Det kommer gå toppenbra och du är verkligen svinduktig! Jag är riktigt avundsjuk på din jävlar anammar och din självdisciplin.

Tack så mycket, det kändes skönt att få höra det även om jag själv tycker att jag inte har någon självdisciplin. Jag kommer absolut fortsätta kika in här flera gånger per dag. Ni är minastörtepelare och utan er skulle jag inte klara av den här resan
  • hjärtemamma
    Fru Mamma skrev 2013-05-01 12:07:10 följande:
    Hjärtemamma: du är alldeles för hård mot dig själv :( herregud, du tränar flera gånger i veckan (jag har inte ens kommit igång med regelbundna promenader än, vilket var mitt mål att göra från början), du har inte ätit godis på ARTON dagar (har jag tur så fuskar jag inte på veckodagarna, utan bara på helgen), du har gått ner HUR mycket som helst och du verkar alltid så positiv (bortsett från invägningsdagarna), är inte det att ha självdisciplin? Du tränade till och med när du var förkyld ju! (Det hade jag aldrig gjort, eftersom jag är så jäkla lat). Du ÄR duktig!

Ja. När du säger det, har nye tänkt på det så. Ibland kan man behöva höra det från andra för att få upp ögonen. Du kämpar på sjukt bra du också :)
  • hjärtemamma

Nu har halvlekar jobba och min träning har legat på is i ett par dagar, energin har helt enkelt inte funnits där. Dessutom åt jag lite godis. Vikten pendlar mellan 92-93kg och jag kommer inte vidare.

• hjärtemamma

Det blev ingen motion för mig igår heller och inte de kommande dagarna då jag har åkt på dotterns magsjuka. Just nu handlar det om att överleva känner

• hjärtemamma
    Fru Mamma skrev 2013-05-05 08:40:21 följande:
    Eftersom grabben fyller år idag, och det blir lite kalas och så, så kör jag invägning idag istället... Och likadant gör jag nog nästa helg eftersom jag fyller på fredag :P Idag visade vågen iallafall 82,4, vilket ger en viktnedgång på 0,7 kilo sen i måndags, och det är ju HELT okej känner jag! Men snart når jag nog en viktplatå, som gör att jag MÅSTE träna regelbundet, känner jag. Men en total viktnedgång på 6,4 kilo på dom här veckorna är jag skrämmande stolt över! :D

det är riktigt bra jobbat, du ska vara riktigt stolt över dig själv som lyckats gå ner så mycket på så kort tid...fortsätt nu bara kämpa
Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor