• Anonym (Nu då..)

Anmäld Hyresnämden..

Hej

I höstas så hyrde jag ut min lägenhet i andra hand och tog ut 2000 kr mer i hyra. Sen tog jag även betalt för bredband/tv/telefon och parkering, som jag då stod för.

Hyresgästen godkände hyran, men innan inflyttning så kollade dom vad jag i normalt fall betalde i hyra. Vilket dom påpekade 2 dagar innan inflyttning. Då sa jag att det var upp till dom eftersom det fanns många som ville hyra lägenheten, även betala upp mot 4000 extra.

Vilket fall så bestämde dom sig för att hyra lägenheten med hyran jag hade satt.

Nu när dom flyttade ut så får jag en stämning från hyresnämnden, att dom fått betala en sk ”ockerhyra”

Vilket är oerhört fult eftersom dom visste innan att hyran var mer än den ordinäre hyran .

Så vad kan jag i detta läge göra? Eftersom dom godkände detta när vi skrev hyreskontraktet.. 

• Svar på tråden Anmäld Hyresnämden..
  • Anonym (student)
    Anonym (Regler) skrev 2013-03-27 22:19:38 följande:
    Tror du fattar vad jag menar, om inte:

Man är i stort behov av bostad, och tar heller en för dyr än ingen. Men det är (var) inte meningen att man ska betala hur mkt som helst, därför kan man stämma i efterhand. Börjar man jiddra om priset innan kontrakt är skrivet så blir man fortsatt bostadslös.

Jag tycker att lagen var bra, synd att det togs bort. Finns ju många skräckexempel där t.ex. fattiga studenter som kommit in på nån utbildning i Lund bott sex stycken i en fuktig källare med delad toa och dusch för 5000 var i månaden. Alla tvungna att ha tak över huvudet, och husets ägare inte sen att utnyttja situationen. Jättebra att de kunde stämma i efterhand.
     oj vad spännande att du tog upp det exemplet! jag var en av just de studenterna som hyrde i just den källaren av en politiker i Lund. Det var fruktansvärt, mögligt och insektsinvasioner, dålig lukt, hemsk standard, brandfarligt, inga nödutgångar osv osv. Hyresvärden klämde in 10 pers i villan varav fem bodde i källaren. Jag bodde där i ungefär fem månader innan jag hittade någon annanstans att bo. Dock var jag en vecka sen med att försöka stämma, preskriptionstiden är nämligen inte lång ...:/
  • Anonym (C)
    Anonym (Nu då..) skrev 2013-03-27 22:21:27 följande:
    Och JA jag borde nog ha kollat upp det BÄTTRE innan jag hyrde ut.. 

Men oandra sidan så att människor då leker med och betalar för att sen stämma är bara fult, enligt min mening..

Men jag får fundera ut ngt, man får helt enkelt köra fulspel tillbaka.. Har hört av bekanta/grannar/vänner att det har tydligen varit endel fest ect där så kanske kan kolla vidare på det. 

För rättsligt verkar det ju inte som att det går.. tyvärr

btw, detta är en HR så BR lagen hjälper ju tyvärr inte..  

Ja, det är verkligen synd om folk som tar ockerhyror och sedan får betala tillbaka det...

Du menar alltså att om jag skriver på ett papper om att du får döda mig så är det inte mord?

Självklart ska de ha sina pengar tillbaka. Jag skulle kunna gjort precis samma sak bara för att illustrera principen för uthyraren. De hade nog helt enkelt ingen lust att betala båda dina hyror bara,
  • Anonym

Oavsett om de gick med på den högre hyran eller inte så har du ju gjort något olagligt?
    Och vaddå att du tog ut mer så att den hyra blev betsld för den andra lägenheten du hyrde..? Det gör väl inte saken bättre? 

• Tirem

Ser att det skrivits om det tidigare i tråden men jag kan inte se om du svarat. De 2000 kr som du tjänat på att hyra ut din lägenhet, har du informerat Skatteverket om det?

• Jättekul
    Anonym skrev 2013-03-28 09:05:18 följande:
    Oavsett om de gick med på den högre hyran eller inte så har du ju gjort något olagligt?
    Och vaddå att du tog ut mer så att den hyra blev betsld för den andra lägenheten du hyrde..? Det gör väl inte saken bättre? 
    Inte nu för tiden. Nu får man nämligen ta ut hur mycket hyra som helst.
  • Jättekul
    Tirem skrev 2013-03-28 09:31:24 följande:
    Ser att det skrivits om det tidigare i tråden men jag kan inte se om du svarat. De 2000 kr som du tjänat på att hyra ut din lägenhet, har du informerat Skatteverket om det?
     Du vet att det är schablonavdrag på uthyrning? Dessutom väldigt högt.

Eller hur menar du egentligen?

• Anonym (Regler)
    Jättekul skrev 2013-03-27 22:46:27 följande:
    En fråga? Varför tror du att de har ändrat lagen?
    För att de tycker att de som har bostad ska kunna tjäna pengar på de som inte har?

Nej men seriöst, argumentet är ju att fler ska vilja hyra ut om det går att tjäna pengar på det.

Det handlar om politik, en lag tas bort för att de som styr tror på något annat, inte för att den nödvändigtvis är dålig. I det här fallet handlar det ju om solklar högerpolitik att ta bort lagen.
  • Jättekul
    Anonym (Regler) skrev 2013-03-28 15:46:34 följande:
    För att de tycker att de som har bostad ska kunna tjäna pengar på de som inte har?

Nej men seriöst, argumentet är ju att fler ska vilja hyra ut om det går att tjäna pengar på det.

Det handlar om politik, en lag tas bort för att de som styr tror på något annat, inte för att den nödvändigtvis är dålig. I det här fallet handlar det ju om solklar högerpolitik att ta bort lagen.
    Ja man kan diskutera i oändlighet och även i politiska inriktningar.
  • Anonym (Regler)
    Jättekul skrev 2013-03-27 22:45:51 följande:
    Nu diskuterar vi här i tråden 2000 kronor i överhyra. Vi har även diskuterat möbler. Då man får lägga på 10% ca ev 15%. I vissa fall kan lägenheten innehålla väldigt fina dyra möbler liksom maskinell utrustning. Tycker du inte då att man ska få ta mer än 10% i överhyra då?

Dessutom vet jag att de allra flesta gästerna inte är rädd om möbler eller den maskinella utrustningen. 
    Men det är väl vad som stod i lagen som är det intressanta, inte om jag, random person på fl, tycker att det borde ha varit en annan procentsats eller om 10% var bra.

Dessutom har lagen tagits bort så vad är vitsen med att ifrågasätta om procentsatsen borde ändras?

Man kan tycka att lagen var skit, det är/var ändå en lag som TS skulle följa och nu bölar hon/han över att det slog tillbaka. Lika patetiskt som folk som klagar på fortkörningsböter eller tycker synd om sig själva för att då åker fast när de har skattefifflat.
  • morningsun
    Jättekul skrev 2013-03-28 09:33:39 följande:
    Inte nu för tiden. Nu får man nämligen ta ut hur mycket hyra som helst.
    Nej. Det finns en gräns, men den är relaterad till marknadsvärdet i stället för bruksvärdet.
Svar på tråden Anmäld Hyresnämden..