• Anonym (Nu då..)

Anmäld Hyresnämden..

Hej

I höstas så hyrde jag ut min lägenhet i andra hand och tog ut 2000 kr mer i hyra. Sen tog jag även betalt för bredband/tv/telefon och parkering, som jag då stod för.

Hyresgästen godkände hyran, men innan inflyttning så kollade dom vad jag i normalt fall betalde i hyra. Vilket dom påpekade 2 dagar innan inflyttning. Då sa jag att det var upp till dom eftersom det fanns många som ville hyra lägenheten, även betala upp mot 4000 extra.

Vilket fall så bestämde dom sig för att hyra lägenheten med hyran jag hade satt.

Nu när dom flyttade ut så får jag en stämning från hyresnämnden, att dom fått betala en sk ”ockerhyra”

Vilket är oerhört fult eftersom dom visste innan att hyran var mer än den ordinäre hyran .

Så vad kan jag i detta läge göra? Eftersom dom godkände detta när vi skrev hyreskontraktet.. 

• Svar på tråden Anmäld Hyresnämden..
  • LinneaJosie

Kolla på hyresnämnden under andrahandsuthyrning- bostadsrätt -hyra, eller nåt sånt :)

• Anonym

Antar att det är en hyresrätt. Då får du inte ta mer än det du själv betalar i hyra. 10% för möblerna får man ta samt att du får ta det du själv betalar i parkering och mobil/tv, men inte över. Så ja, du har dig själv att skylla.

• Anonym

Nej, Jättekul, man får fortfarande inte ta hur hög hyra man vill.

• MrsC74

Jag var med om samma sak. Jag tog ut det jag betalde till banken och brf. Ingen amortering. Sen la jag på 5 procent för att det var möblerat. När vi skrev kontrakt så ville de båda stå för dem skulle få högre bostadsbidrag tydligen. Så det behövde inte alla mycket för att bo.
    2 månader efter att det flyttat fick jag en stämning på 37000:- Då hade man jämfört med en mindre lägenhet i en sämre område.
    Jag överklagade detta. Samt meddelade att det inte både betalt hyran helt utan fått bidrag dessutom. Slutade med att de halverade beloppet. Dessutom var lägenheten helt förstör. De hade haft stora papegojor som pickat på allt och smutsat ner väggar ja allt.
    Jag är ff 7 pr senare så jäkla irriterad på dessa människor.

• Happymom

Mrs74, helt stört ju!
    Jag bidde i andra hand i en liten ette under ett år och fick betala någon tusenlapp mer varje månad. Jag tyckte inte det var något konstigt. Jag lyckades förstöra en gammal sänglampa (som nog var lite trasig från början) och en trådlös telefon (sladden lossnade av sig självt). Jag lämnade 500 kr extra för en ny lampa när jag flyttade ut, samt min egen trådlösa, som var en mycket bättre modell.

Vet att hyresrättsföreningen sa att de brukar rekommendera ungefär en extra månadshyra, utslaget på 12 mån, i högre hyra. Övriga kostnader, som t.ex el, måste hyresgästen såklart också stå för, men ett tips är ju att säga upp/frysa allt sådant, så får hyresgästen själv sköta det.

• Anonym (xxx)

Ja tänker man inte längre än näsan räcker så får man ju självklart skylla sig själv. 

Nej du får inte ta ut 2000 kr extra bara för att. Du får ta ut en 10 % ca för möblerat. Är du jätterädd om dina grejer så du inte vill ha normalt slitage så ta med dom!  

• Anonym
    Jättekul skrev 2013-03-28 09:33:39 följande:
    Inte nu för tiden. Nu får man nämligen ta ut hur mycket hyra som helst.

Är du säker på det? Vi ska hyra ut vår bostadsrätt och fick veta av styrelsen att den nya lagen bara ger rätt att lägga till 4% av lägenhetens marknadsvärde
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-30 00:31:58 följande:

Är du säker på det? Vi ska hyra ut vår bostadsrätt och fick veta av styrelsen att den nya lagen bara ger rätt att lägga till 4% av lägenhetens marknadsvärde
    Det är skillnad på reglerna för hyresrätt och bostadsrätt.

"De bostäder som omfattas av den nya lagen är villor, bostadsrätter, möblerade och omöblerade rum samt ägarlägenheter. Däremot gäller inte lagen andrahandsuthyrning av hyreslägenheter, där gäller hyreslagen precis som tidigare.Enligt det tidigare regelverket skulle nivån på hyran vara jämförbar med likvärdiga bostäder i samma område. I den nya lagen sätts hyran istället med hänsyn till kapital- och driftskostnader, där kapitalkostnaden beräknas som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Ett riktmärke för avkastningsräntan är för närvarande fyra procent. Räntor och lånekostnader har ingen betydelse. Med driftskostnader menas till exempel avgift till bostadsrättsföreningen, slitage av inventarier eller kostnader för el och bredband.

En bostadsrättslägenhet som är värd 2 miljoner kronor hyrs ut i andra hand. Månadsavgiften till föreningen är 4 500 kr.

2 000 000 x 0,04/12 + 4 500 = 11 167 kronor

Om hyresvärden bestämmer sig för att ta ut en högre hyra än den som beräknats enligt formeln ovan kan hyresgästen vända sig till hyresnämnden för att begära en sänkning. Om nämnden beslutar om en sänkning gäller den från beslutsdatumet, alltså inte retroaktivt. Som hyresgäst har man inte rätt att få tillbaka hyra som redan är betald.

Både hyresvärd och hyresgäst har rätt att när som helst säga upp det gällande hyreskontraktet. För hyresgästen gäller en månads uppsägningstid, för hyresvärden tre uppsägningsmånader."

www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2013/Nya-regler-for-uthyrning-av-bostadsratter-och-villor/

• Anonym
    Anonym (Nu då..) skrev 2013-03-27 20:11:02 följande:
    Oj vad många svar.. Tack för all input, även från er som tycker att jag har mig själv att "skylla".  Jag har hyrt ut min lgh, för att hyra på annan ort i andra hand pga av vissa omständigheter, så dessa extra pengar har då gått till min nuvarande hyra. Jag har självklart fått godkänt för att hyra ut min lgh i 2:a hand. Ang att betala mer i hyra som 2:a handsgäst, kanske inte MEN man har ju godkänt hyran och skrivit på.. Tyvärr så kollade jag inte riktigt upp detta med vad man får ta och inte ta, emn om man tittar på alla ockerpriser här i sthlm så kan jag inte tycka att min är direkt en ockerhyra.. Känns som att om att man måste ju kunna göra ngt, men annars är det väl bara att "bita i det sura äpplet" som nån sa.. Vilket fall riktigt fult av dom, känner att dom hade kunnat tackat nej till lägenheten ist. Dom gjorde sig oanträffbara tills dagen innan avflyttningsdatum, vilket gjorde att jag inte kunde hitta några nya hyresgäster så då blev det självklart dubbla hyror..  Ang nya hyreslagen, dom flyttade ut den 28:e februari, så får kika på det

Den som gjort något fult är du. Du har ju en låg hyra p.g.a. Bruksvärdessystemet det är ju inte så att du betalar "marknadsvärde" på din lägenhet. Du tycker alltså att det är ok av dig att utnyttja att det finns många utan bostad i Stockholm men inte av din hyresgäst att använda sig av de regler som finns för att få tillbaka pengarna för att du tog överhyra. Du menar att de då skulle avstått lägenheten och blivit bostadslösa så att du kunde lura någon annan att betala en hyra som är högre än vad du har rätt att ta ut. Tycker det är ganska tydligt i det här vem som är the bad guy och inte är det din hyresgäst. Sedan kan man tycka vad man vill om bruksvärdessystemet men så länge det finns så får man skylla sig själv om man tar ockerhyra eller säljer kontrakt. Om bruksvärdessystemet skulle försvunnit skulle du dessutom inte kunnat göra någon vinst eftersom din kostnad för lägenheten då hade varit högre för givetvis hade hyresvärden då tagit ut maximalt och inte lämnat vinstmarginalen till dig.
  • Jättekul
    Anonym skrev 2013-03-30 00:31:58 följande:

Vad är marknadsvärdet där du bor?
  • Jättekul
    Anonym skrev 2013-03-30 01:21:30 följande:

"De bostäder som omfattas av den nya lagen är villor, bostadsrätter, möblerade och omöblerade rum samt ägarlägenheter. Däremot gäller inte lagen andrahandsuthyrning av hyreslägenheter, där gäller hyreslagen precis som tidigare.Enligt det tidigare regelverket skulle nivån på hyran vara jämförbar med likvärdiga bostäder i samma område. I den nya lagen sätts hyran istället med hänsyn till kapital- och driftskostnader, där kapitalkostnaden beräknas som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Ett riktmärke för avkastningsräntan är för närvarande fyra procent. Räntor och lånekostnader har ingen betydelse. Med driftskostnader menas till exempel avgift till bostadsrättsföreningen, slitage av inventarier eller kostnader för el och bredband.

En bostadsrättslägenhet som är värd 2 miljoner kronor hyrs ut i andra hand. Månadsavgiften till föreningen är 4 500 kr.

Om hyresvärden bestämmer sig för att ta ut en högre hyra än den som beräknats enligt formeln ovan kan hyresgästen vända sig till hyresnämnden för att begära en sänkning. Om nämnden beslutar om en sänkning gäller den från beslutsdatumet, alltså inte retroaktivt. Som hyresgäst har man inte rätt att få tillbaka hyra som redan är betald.

Både hyresvärd och hyresgäst har rätt att när som helst säga upp det gällande hyreskontraktet. För hyresgästen gäller en månads uppsägningstid, för hyresvärden tre uppsägningsmånader."

www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Ny.../

När du skriver rum. Inkluderar det att hyra ut rum i HR då?
  • Jättekul

www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Ny.../

Tack. Mkt bra förklarat.
  • Anonym
    Det är skillnad på reglerna för hyresrätt och bostadsrätt. "De bostäder som omfattas av den nya lagen är villor, bostadsrätter, möblerade och omöblerade rum samt ägarlägenheter. Däremot gäller inte lagen andrahandsuthyrning av hyreslägenheter, där gäller hyreslagen precis som tidigare.Enligt det tidigare regelverket skulle nivån på hyran vara jämförbar med likvärdiga bostäder i samma område. I den nya lagen sätts hyran istället med hänsyn till kapital- och driftskostnader, där kapitalkostnaden beräknas som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Ett riktmärke för avkastningsräntan är för närvarande fyra procent. Räntor och lånekostnader har ingen betydelse. Med driftskostnader menas till exempel avgift till bostadsrättsföreningen, slitage av inventarier eller kostnader för el och bredband. En bostadsrättslägenhet som är värd 2 miljoner kronor hyrs ut i andra hand. Månadsavgiften till föreningen är 4 500 kr. 2 000 000 x 0,04/12 + 4 500 = 11 167 kronor Om hyresvärden bestämmer sig för att ta ut en högre hyra än den som beräknats enligt formeln ovan kan hyresgästen vända sig till hyresnämnden för att begära en sänkning. Om nämnden beslutar om en sänkning gäller den från beslutsdatumet, alltså inte retroaktivt. Som hyresgäst har man inte rätt att få tillbaka hyra som redan är betald. Både hyresvärd och hyresgäst har rätt att när som helst säga upp det gällande hyreskontraktet. För hyresgästen gäller en månads uppsägningstid, för hyresvärden tre uppsägningsmånader." www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Ny.../

Så för TS så är den nya lagen bara intressant i detta fallet om hen har en bostadsrätt eller ägarlägenhet. Påverkan på själva "normalhyran" blir liten medan den stora ändringen är att hyresgästen inte kan få tillbaka "överhyra" retroaktivtit. Det innebär alltså att man som hyresgäst hamnar i ett läge där man antingen betalar överhyran eller får vara beredd på att flytta ut inom tre månader om man klagar. Lagen innebär alltså att för köpebostäder så får man vara beredd på att betala ockerhyror i attraktiva områden och som uthyrande får man aldrig problem med att behöva betala tillbaka om någon vill ha rätt hyra enligt lagen det enda jag får då är tre månader med lägre hyresintäkter eftersom jag säger upp den klagande och tar in en annan person som vill betala ockerhyra. Undra hur de tänkte när de gjorde den lagändringen? Hade det inte varit bättre att ändra reglerna om när man har rätt att hyra ut i andra hand så att fler lägenheter faktiskt får hyras ut än att man tar bort möjligheten att förverka en olaglig vinst.
  • morningsun
    Anonym skrev 2013-03-30 10:22:30 följande:

Så för TS så är den nya lagen bara intressant i detta fallet om hen har en bostadsrätt eller ägarlägenhet. Påverkan på själva "normalhyran" blir liten medan den stora ändringen är att hyresgästen inte kan få tillbaka "överhyra" retroaktivtit. Det innebär alltså att man som hyresgäst hamnar i ett läge där man antingen betalar överhyran eller får vara beredd på att flytta ut inom tre månader om man klagar. Lagen innebär alltså att för köpebostäder så får man vara beredd på att betala ockerhyror i attraktiva områden och som uthyrande får man aldrig problem med att behöva betala tillbaka om någon vill ha rätt hyra enligt lagen det enda jag får då är tre månader med lägre hyresintäkter eftersom jag säger upp den klagande och tar in en annan person som vill betala ockerhyra. Undra hur de tänkte när de gjorde den lagändringen? Hade det inte varit bättre att ändra reglerna om när man har rätt att hyra ut i andra hand så att fler lägenheter faktiskt får hyras ut än att man tar bort möjligheten att förverka en olaglig vinst.
    Oppositionen vägrade acceptera lagförslaget om det var konstruerat så att bostadsrättsföreningear inte hade veto-rätt för andrahandsuthyrning. Därför kom bara delen om mer realistisk hyra med.

Ockerhyror är fortfarande möjliga att följa upp i domstol, om jag fattat rätt. Skillnaden nu mot förr är att den som hyr ut bostadsrätt i andra hand har större möjlighet att få täckning för sina egna kostnader för bostaden, vlket inte alltid var möjligt förr (utom för de som var i det närmaste skuldfria och därför hade låg kostnad, dvs de som många skulle kalla "rika"). Att det finns folk som tycker att den faktiska kostnaden för att ha en lägenhet (som inte har artificeillt låg hyra pga reglering) i ett attraktivt område är ockerkostnad är en annan sak.

Slutligen är jag itne äsker på om överhyra ger upphov till en olaglig vinst. Jag tror det är något konstigt monopolliknande förhållande som Hyresgästföreningen har i förhållande till hyressättning. Och det borde verkligen försvinna.
  • Anonym (Styv Hard)
    MrsC74 skrev 2013-03-29 16:13:13 följande:
    Jag var med om samma sak. Jag tog ut det jag betalde till banken och brf. Ingen amortering. Sen la jag på 5 procent för att det var möblerat. När vi skrev kontrakt så ville de båda stå för dem skulle få högre bostadsbidrag tydligen. Så det behövde inte alla mycket för att bo.
    2 månader efter att det flyttat fick jag en stämning på 37000:- Då hade man jämfört med en mindre lägenhet i en sämre område.
    Jag överklagade detta. Samt meddelade att det inte både betalt hyran helt utan fått bidrag dessutom. Slutade med att de halverade beloppet. Dessutom var lägenheten helt förstör. De hade haft stora papegojor som pickat på allt och smutsat ner väggar ja allt.
    Jag är ff 7 pr senare så jäkla irriterad på dessa människor.
    Hur gjorde du med vinsten, tog du upp den i deklarationen eller redovisade du den inte alls?
Svar på tråden Anmäld Hyresnämden..