• Anonym (Nu då..)

Anmäld Hyresnämden..

Hej

I höstas så hyrde jag ut min lägenhet i andra hand och tog ut 2000 kr mer i hyra. Sen tog jag även betalt för bredband/tv/telefon och parkering, som jag då stod för.

Hyresgästen godkände hyran, men innan inflyttning så kollade dom vad jag i normalt fall betalde i hyra. Vilket dom påpekade 2 dagar innan inflyttning. Då sa jag att det var upp till dom eftersom det fanns många som ville hyra lägenheten, även betala upp mot 4000 extra.

Vilket fall så bestämde dom sig för att hyra lägenheten med hyran jag hade satt.

Nu när dom flyttade ut så får jag en stämning från hyresnämnden, att dom fått betala en sk ”ockerhyra”

Vilket är oerhört fult eftersom dom visste innan att hyran var mer än den ordinäre hyran .

Så vad kan jag i detta läge göra? Eftersom dom godkände detta när vi skrev hyreskontraktet.. 

• Svar på tråden Anmäld Hyresnämden..
  • Anonym

Du kan inte göra något mer än att betala. Man får inte ta ut högre hyra, förutom vid möblerad lägenhet och då gäller det 10% mer om jag inte minns helt fel. 

• Jättekul

Ja, tyvärr har folk satt detta i system. För jäkligt helt enkelt. Idioter.

• Anonym

Hyrde du ut lägenheten möblerad, i så fall har du rätt att göra ett visst påslag. Annars finns en viss risk att det bedöms att du tagit ut exra för att tjäna på det. Och förutom att det inte är tillåtet att göra så, är det även en vinst som du i så fall borde deklarera och skatta för...? För telefon, TV, bredband och parkering var utöver de 2000 kr i påslag, eller? Annars låter det ju som en ganska rimlig summa i påslag.

• kewk

I värsta fall blir du vräkt. Om det inte är så att hyresvärden / bostadsrättsföreningen godkänt att du hyrt ut lägenheten.

• morningsun
    Jättekul skrev 2013-03-27 19:29:49 följande:
    Ja, tyvärr har folk satt detta i system. För jäkligt helt enkelt. Idioter.
    Nej. Det är bruksvärdeshyressystemt som är idiotiskt.
  • Anonym

Har du redovisat din vinst i deklarationen? Då det är en inkomst kan du även åka dit där om du inte har gjort det.

Utöver hyran kan du ta ut en liten summa för möblering och om det är en bostadsrätt även för slitage, men det handlar om några hundralappar vanligtvis. Annars får du inte ta ut mer och eftersom det är du som gjort fel är det bara att bita i det sura äpplet.    

• Anonym (koll?)

Varför kollade du inte upp vilka regler som gäller (eller gällde 2012 i alla fall) innan du hyrde ut? Det är väl självklart att hyresgästerna utnyttjar de rättigheter de har! Man betalar väl inte överhyra bara för att vara snäll?

• Aileen Allannah

Med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut så förstår jag att man "går med på" en alldeles för hög hyra, för att ha någonstans att bo, och sen gör det man kan göra för att slippa betala hutlöst mycket för sitt boende. Det är ju bara att bita i det sura äpplet och betala tillbaka pengarna.

• Jättekul
    morningsun skrev 2013-03-27 19:32:33 följande:
    Nej. Det är bruksvärdeshyressystemt som är idiotiskt.
    Nej, det är människor som skriver på för en viss hyra och sen stämmer den som hyrt ut den.

Idioterna har t o m fått använt dina möbler. 
Svar på tråden Anmäld Hyresnämden..