• Lumina77

Möbler/inredning som är mainstream

Blev inspirerad av en annan tråd där man tog upp saker som förknippas med white trash, så nu undrar jag, vad tycker ni att mainstream är? Glad

• Svar på tråden Möbler/inredning som är mainstream
  • Lumina77
    sextiotalist skrev 2013-03-31 09:21:16 följande:
    Vissa av möblerna hon gjort om där skriker hela jag NEJ, NEJ, NEJ, förstöra vackra gamla möbler. Visst, vissa gamla saker  behöver göras om, absolut, men flera möbler hon målade om, förlorade både karaktär (och även värde).

Mina föräldrar gjorde ett sådant misstag, ett väggskåp daterat 1780-tal, det var målat svart med inslag av andra färger. Mamma avskyr svarta möbler och det var under 70-talet de ärvde detta, då skulle allt vara trärent, så de lät ta bort all färg och jag misstänker att värdet på det skåpet försvann direkt. Nu är det fullt användbart i sig, hänger ner i stugan och inredningen är intakt, dvs man hängde silverskedarna i hyllorna (skårorna är kvar).  
    Visst är det hemskt? Jag ryser! Man tar ju bort hela möbelns personlighet. Skulle aldrig komma på tanken på att måla om vår schiffonje (stavning?) bara för att den har en färg som är "fel" enligt inredningsmagasinen.

• Delia

Lumina77: Jag kan inte riktigt säga att jag lägger ner så mycket energi på att fundera över vad andra har för inredning.

Om jag har något hemma som kan uppfattas som whitetrash? Inte vad jag vet. Mainstream är det alldeles säkert, jag är varken pretto eller samlar på bokhyllor från 80talet :)

• missan75

Just nu känns chabby stilen väldigt mainstream.

• Lumina77
    Delia skrev 2013-03-31 09:31:01 följande:
    Lumina77: Jag kan inte riktigt säga att jag lägger ner så mycket energi på att fundera över vad andra har för inredning.

Om jag har något hemma som kan uppfattas som whitetrash? Inte vad jag vet. Mainstream är det alldeles säkert, jag är varken pretto eller samlar på bokhyllor från 80talet :)
    Men du verkar ändå lägga ner energi på att veta vad som är vad?

Det är lite det som är syftet med tråden också, självinsikt på att just det man själv har inte behöver vara så himla bra jämfört med s k white trash osv.

Alla stilar måste få vara okej oavsett vad gemene man tycker. 
  • Lumina77
    missan75 skrev 2013-03-31 09:34:25 följande:
    Just nu känns chabby stilen väldigt mainstream.
    So true, so true
  • Harmagedon

Matsalsserier.
    Tolixpallar ( eller kopior)
    Mattor med stora stjärnor
    Vimplar i barnrummen

• netza
    sextiotalist skrev 2013-03-31 09:21:16 följande:
    Vissa av möblerna hon gjort om där skriker hela jag NEJ, NEJ, NEJ, förstöra vackra gamla möbler. Visst, vissa gamla saker  behöver göras om, absolut, men flera möbler hon målade om, förlorade både karaktär (och även värde).

Mina föräldrar gjorde ett sådant misstag, ett väggskåp daterat 1780-tal, det var målat svart med inslag av andra färger. Mamma avskyr svarta möbler och det var under 70-talet de ärvde detta, då skulle allt vara trärent, så de lät ta bort all färg och jag misstänker att värdet på det skåpet försvann direkt. Nu är det fullt användbart i sig, hänger ner i stugan och inredningen är intakt, dvs man hängde silverskedarna i hyllorna (skårorna är kvar).  
    Håller med, vill bara sitta här och svära.
  • Min finaste

Malm serien från Ikea! Svart fyrkantig soffa, högblankt kök i vitt med svarta arbetsytor och gärna allt samlat med orden: detta känns såååå personligt och så viiii....

• Nyfiken gul

För den som inte har koll på ordet mainstream så betyder det "vanlig för massorna"

så i inredningskretsar handlar det om att man helt enkelt har massproducerade möbler och allt ser likadant ut oavsett hur man sen väljer att bo för övrigt.

stereotypt kan man väl ha som synonym kanske....

Slå upp vilken IKEA-katalog som helst och gå sen på besök hos dina vänner o bekanta....  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Möbler/inredning som är mainstream