• Elichard

Vad tycker ni om flicknamnet Nike?

Vad tycker ni om flicknamnet Nike? Jag tycker det är jätte fint men min man är inte lika övertygad.

• Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Nike?
  • Dotse

Alltså, hon skulle bli helt söndermobbad. Så fort hon tvekar över något skulle någon tjoa "Kom igen Nike, JUST DO IT!!" :P

• Zayco

Tycker det låter som ett killnamn, men främst av allt så påminner ju det om gympadojorna Nike! Men det är ju en smaksak  

• Fanny b

Jag tycker namnet i sig är fint men det är för anknutet till märket nike för att passa som ett namn till ett barn. 

• anneliemagnusson

Jag minns en liten tjej i min grundskola förut som hette det, det beror ju på hur man uttalar det tycker jag. Hon i min skola uttalade det Nik-e, inte som sko märket. Jag tycker att det är fint om det uttalas rätt =)

• Dotse
    anneliemagnusson skrev 2013-04-02 23:15:08 följande:
    Jag minns en liten tjej i min grundskola förut som hette det, det beror ju på hur man uttalar det tycker jag. Hon i min skola uttalade det Nik-e, inte som sko märket. Jag tycker att det är fint om det uttalas rätt =)
    Blir man inte kallad Nicke i stället då?
  • Elichard

När man läser namnet kanske man direkt läser på engelska (Najk) och då förknippar man det med märket, men det ska uttalas på svenska Nike.

• anneliemagnusson
    Dotse skrev 2013-04-02 23:17:16 följande:
    Blir man inte kallad Nicke i stället då?
    Jag tänker ju lite, att eftersom Nike redan är så kort känns de ju konstigt om man ska ha ett smeknamn som är längre än ens ordinarie namn, hehe. Men man kan nog kallas Nicke också.
  • Fanny b
    Elichard skrev 2013-04-02 23:18:09 följande:
    När man läser namnet kanske man direkt läser på engelska (Najk) och då förknippar man det med märket, men det ska uttalas på svenska Nike.

Ett problem med namn som kan utalas olika är att det det finns personer som har svårt för, eller inte vill lära sig det uttal barnet föredrar, eller i för yngre barn, dess föräldrar. Om man som vuxen väljer att byta till ett sådant namn har man gjort ett eget val, men barn kan ju inte göra detta val. Risken finns också att barn som heter Nike måste förklara de personer de träffar att nej. de heter inte som märket nilke, och nej, det ska utalas som Nike, inte najk.
Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Nike?