• sweetlife

Bli av med migrän?

Hej! Jag har börjat få migrän jätteofta, ibland flera gånger i veckan. Får inga neurologiska symtom, sk. aura, men blir illamående, yr och får jätteont i huvudet. Har någon nåt tips på hur man kan bli av med eller lindra migränen? Har testat olika tabletter, det hjälper ibland, men känns inte bra att ta det för ofta.

• Svar på tråden Bli av med migrän?
  • IDA30

Jag äter saroten för att förebygga mot migrän. Tas varje dag på kvällstid så man ska sova sig igenom de värsta biverkningarna. Medicinen är på recept. Absolut värt att pröva!

• skogsvitter

Ta reda på varför ni har migrän istället för att proppa i er en massa läkemedel!
    Ofta beror migrän på stress/oro, överstimulering eller fysisk felbelastning. En del kan också få migrän pga inaktivitet, för mycket sömn/sena mornar etc.

• LillaJag06

Tror inte det är så lätt som du verkar få det att låta.
    Iaf inte för mig. :S det är inte så att du ringer Vc och säger att du ska ha en massa medicin. Du undersöks och utreds!

• LillaJag06

Ida30- hur mycket äter du?
    Jag åt själv 50 mg till natten fast för mina nervsmärtor +Inderal då.
    Jättebra att det funkar för dig. Det är fruktansvärt gå runt" med migrän :(

• Isbit

Kolla upp nacken hos en kiropraktor typ

• såärdet

har också migrän...haft i snart 30 år.
    Min läkare sa till mig att man ska alltid göra en noggrann utredning på en person som söker för huvudvärk så jag fick genomgå balanstester, hjärnröntgen, you name it. Vilket var väldigt bra förstås.
    Så börja i den änden TS, så får du se vad läkaren säger.

• Furstinna

Är du säker på att det är migrän? Många tror dom har migrän men har egentligen spänningshuvudvärk. Hur är din syn? Du kanske har synfel. Problem med öronen? Spända muskler i nacke\rygg/bröstkorg, gnisslar tänder eller spänner käkarna? Stressad? Jag har nog testat allt och blivit utredd på smärtklinik och neurologen. Jag tar imigran injektioner nu när jag får anfall och dem hjälper. Är det inför natten så tar jag citodon, dom gör att jag somnar. Men går det för långt är det bara injektionerna som hjälper. Det första du bör göra är att bli utredd så att du vet vad för smärta det är. Har du tur så är inte migrän utan spänningshuvudvärk.

• Furstinna
    skogsvitter skrev 2013-04-11 21:41:19 följande:
    Ta reda på varför ni har migrän istället för att proppa i er en massa läkemedel! Ofta beror migrän på stress/oro, överstimulering eller fysisk felbelastning. En del kan också få migrän pga inaktivitet, för mycket sömn/sena mornar etc.

skogsvitter skrev 2013-04-11 21:41:19 följande:
    Ta reda på varför ni har migrän istället för att proppa i er en massa läkemedel! Ofta beror migrän på stress/oro, överstimulering eller fysisk felbelastning. En del kan också få migrän pga inaktivitet, för mycket sömn/sena mornar etc.

Det funkar inte så. Det du beskriver är typisk spänningshuvudvärk (också jobbigt) och ofta har man en kombination. Det forskas mycket på migrän och det senaste man misstänker och nu testar är om det är en form av epilepsi. Stesolid har visat sig vara effektiv mot att häva migrän.
  • kaffetunnan

Vid både migrän och spänningshuvudvärk blir du spänd i muskler i rygg och nacke. Medicinsk yoga kan hjälpa.

Du kanske inte blir av helt med värken men antal tillfällen kan minska. Väl värt att prova.

Vet du vad som triggar igång din migrän? Undvik och förebygg.

Har hormonell migrän  som avslutar två veckors överjävlig pms (kommer när mensen sätter igång med andra ord). De ville sätta in p-piller men eftersom jag försökte bli gravid så var det en dum ide.

Skriv en smärtdagbok. Så kanske du kommer fram till hur och varför du får migrän om du nu inte vet orsakerna.

• dessan59

Hej!

Jag har haft mifrän i hela mitt liv. Men har fått utskrivet av läkare sen ett par år tillbaka Betablockerare som heter Inderal. Det har hjälp mig så mycket så jag har inga migränattacker!

Det är så skönt! Det finns fler betablockerare, men Inderal funkar för mig. Ta kontakt med Din Vårdcentral så får du hjälp

Svar på tråden Bli av med migrän?