• sweetlife

Bli av med migrän?

Hej! Jag har börjat få migrän jätteofta, ibland flera gånger i veckan. Får inga neurologiska symtom, sk. aura, men blir illamående, yr och får jätteont i huvudet. Har någon nåt tips på hur man kan bli av med eller lindra migränen? Har testat olika tabletter, det hjälper ibland, men känns inte bra att ta det för ofta.

• Svar på tråden Bli av med migrän?
  • skogsvitter
    Furstinna skrev 2013-04-12 09:31:06 följande:

Det funkar inte så. Det du beskriver är typisk spänningshuvudvärk (också jobbigt) och ofta har man en kombination. Det forskas mycket på migrän och det senaste man misstänker och nu testar är om det är en form av epilepsi. Stesolid har visat sig vara effektiv mot att häva migrän.
    Många får migränliknande anfall utan att det behöver vara den biologiska formen av migrän, och precis som redan poängterats så kan det i själva verket ofta handla om spänningshuvudvärk. Migränanfall är vanliga även i det läget. Nu vet jag att väldigt, väldigt många med migrän blivit "botade" av väldigt enkla åtgärder, och i TS fall låter det ju absolut inte som någon epilepsi som behöver tung medicinering.
  • Furstinna
    skogsvitter skrev 2013-04-12 13:06:58 följande:
    Många får migränliknande anfall utan att det behöver vara den biologiska formen av migrän, och precis som redan poängterats så kan det i själva verket ofta handla om spänningshuvudvärk. Migränanfall är vanliga även i det läget. Nu vet jag att väldigt, väldigt många med migrän blivit "botade" av väldigt enkla åtgärder, och i TS fall låter det ju absolut inte som någon epilepsi som behöver tung medicinering.

skogsvitter skrev 2013-04-12 13:06:58 följande:

Spänningshuvudvärk går att bota, lindrig migrän går att bota men det finns ju en anledning att man forskar så mkt som man gör. Det finns även dem av oss som har migrän utan värk. Där synen bara försvinner, hörseln blir förvrängd och förlamning uppstår, man kräker och är helt desorienterad.
  • susa

Hej TS,
    Jag har inga tips men jag sparar tråden ifall bra tips dyker upp. Jag själv har migrän sedan många år, är utredd och har testat diverse olika mediciner/behandlingar utan att bli av med skiten. Nyligen började jag med yoga och hoppas hoppas hoppas det hjälper.

• skogsvitter
    Furstinna skrev 2013-04-12 13:23:31 följande:

Spänningshuvudvärk går att bota, lindrig migrän går att bota men det finns ju en anledning att man forskar så mkt som man gör. Det finns även dem av oss som har migrän utan värk. Där synen bara försvinner, hörseln blir förvrängd och förlamning uppstår, man kräker och är helt desorienterad.
    Ja och det är ju givetvis en helt annan sak än det TS skriver om, och de flesta som pratar om migrän brukar tala om betydligt lindrigare former (vilket ju också märks i tråden). Man måste ju skilja mellan migrän och migrän.
  • LillaJag06

Hur gården för dig TS?
    Skogskvitter- har du migrän? Hur behandlas du isf?

Jag har flera anfall i veckan med förlamning i ansikte, domningar, kraftigt synbortfall, kräkningar. Ja lite smått och gott :(

Men för första gången har jag nu varit utan i snart 3 veckor.
    Är svårbehandlad då jag inte tål en massa preparat så är väldigt tacksam för detta.

Äter andra smärtstillande ihop om det spelar någon roll för er som läser.

Ber om ursäkt om du redan skrivit det h

• LillaJag06

Kan hålla med om att många har "migrän" när det "bara" är spänningshuvudvärk.
    Det ÄR skillnad på migrän och huvudvärk.
    Många missbrukar ordet och får de som har det på riktigt att se dumma ut.

• kaffetunnan
    LillaJag06 skrev 2013-04-12 14:06:43 följande:
    Speciellt om chefen inte riktigt kan håla isär begreppen...
  • Loth

När jag började få täta anfall av migrän så gick jag faktiskt till optikern, fick titt som tätt åka till akuten för att de trodde på stroke innan det. Fick domningar i halva kroppen och synbortfall. Men jag behövde verkligen glasögon och efter det försvann de täta attackerna. Så har ni inte kollat upp synen så gör det, nu när jag får tätare migränanfall så går jag alltid till optikern och justerar styrkan och det har hjälpt oerhört :)

• susa
    LillaJag06 skrev 2013-04-12 14:06:43 följande:
    Så sant. Jag har ofta känt mig dum när jag har ont och inga tabletter hjälper över huvud taget. Andra h
  • susa

Jag har blivit trött på folk som har "migrän" och tar en alvedon och så är de bra sedan. Vill bara skrika DU HAR INTE MIGRÄN till dem...

Svar på tråden Bli av med migrän?