Kjell2 skrev 2013-04-03 20:00:45 följande:
GV anses i regel som bäst om det inte finns stora samarbetsproblem. Att han bor utomlands är inget hinder i sig.
Domstolen kan mycket väl besluta att han har rätt till självständig eget umgänge var han vill och hur han vill. Dvs inte hemma hos dig. Ett fastställt umgänge gör att du kan vägra umgänge på annan tid men han har rätt att göra vad han vill med sitt barn under sin tid.
men då måste han väl vilja sammarbeta? det är det som han inte verkar vilja utan allt ska ske på hans villkor
men det är väl inte för barnets bästa i så fall? om dem inte känner varann alls menar jag?
ok bra att veta
h8him skrev 2013-04-03 20:02:36 följande:
Jag tänker som så att om du vet att han brukar vilja vila/packa första och sista dagen så kan du ju se till att inte boka in annat de andra två dagarna. Varför stannar han så kort tid?
Vad kan du behöva hans godkännande till med så kort varsel att det inte kan vänta en vecka eller två menar du?
Han lär få upptrappning på umgänget och sen ha umgänge på egen hand, hemma hos sig. Inget hindrar att du ser till barnets bästa och erbjuder mer umgänge även om ni har en dom.
Vid enskild vårdnad har du en hel del skyldigheter gällande barnets rätt till umgänge med sin pappa.
ja så har det iallafall varit de senaste 8 månaderna. han skulle bara komma hem kort en gång i april då de hade något i maj som han inte kunde avboka (får inte ihop timmarna annars)
kan inte säga något på rak arm
men om jag inte hindrar honom umgänge nu då? han får ju komma ofta bara han ringer och kollar med mej. klart han ska kunna ha barnet på egen hand, men jag tycket det är oetiskt att barnet ska tvingas vara med honom barnet inte på något sätt är tryggt med eller kan barnets rutiner eller vet något annat om barnet... eller har jag fel+
visst ska han få ha barnet själv, men först måste de väl ändå lära känna varann?
det enda han har mot mej det är ju att han kan säga att jag har nekat honom att träffa barnet, vilket jag inte alls har utan det är han som inte har visat intresse nog att ringa mej, för jag som förälder har inga skyldigheter att ringa honom och tvinga honom att komma (dubbelkollade det hos rätten idag) utan som jag sagt innan han har vara behövt ringa. Visst att jag varit osäcker vissa gånger men har man mycket att ha koll på så är det svårt att alltid veta exakt med allt (vissa veckor när han varit hemma har man haft otroligt mycket, ex bvc, föräldraträff, läkarbesök, rytmik, öppnaförskola..) men jag har ändå låtit honom träffa barnet varje gång och jag tycker att det har funkar relativt bra
Så det kommer ju bli ord mot ord i eventuell tvist, dock har jag ju papper på att han har träffat barnet och vilka tider.
vi behöver arbeta på vår komunikation, men det är svårt när han inte är hemma så ofta.