• Liten latte

Biten av katt...

Jag kelade med en katt tidigare idag och när jag sedan skulle sätta ner den på golvet började den kämpa för att hålla sig kvar hos mig och det hela resulterade i att den bet mig över käkbenet...

Hur djupt och illa måste det vara för att man ska behöva ta stelkrampsspruta?

Tror inte det är så djupt, förmodligen drogs tanden längs huden för det är som en svullen rand på ett par centimeter. Det svider och hettar lite.
    Har aldrig blivit biten förut så jag vet inte vad man ska vara uppmärksam på..    

• Svar på tråden Biten av katt...
  • Liten latte
    annaba skrev 2013-04-03 14:29:53 följande:
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../

Om det inte är ett djupt bett som blöder behöver du sannolikt inte göra något annat än att hålla det rent och se till att det inte blir problem under tiden det läker. På det du beskriver låter det mest som en ytlig skråma i huden och inte något som gått djupare ner i vävnaderna.

Det är inte ett stort djupt köttsår som det sprutar blod ur... Två små hål av kattänder. Svullet och gör lite ont. Lite blod, ser inte djupt ut. Men det sitter på ett sånt ställe att det är svårt att se själv hur det ser ut..
  • nozpa

Min katt rev mig som tusan för några år sedan. Han rev verkligen sönder hela armen på mig. Det blev svullet och blödde mycket. Ringde vc och fick komma dit, dom sa att det inte behövdes någon spruta om det inte blev värre.
    Så håll bara koll så att svullnaden går ner. Hade det varit ett barn hade det varit en annan sak. Men tror inte du behöver oroa dig.
    Min katt är innekatt är iofs innekatt, vet inte om det spelar någon roll iofs..  

• annaba

OK, så det har gått igenom huden och är inte bara en ytlig skråma, även om det inte är ett djupt sår.

Åk upp till vårdcentralen imorgon om de har öppen mottagning, alternativt ring och boka en tid så att läkare får titta på det i så fall. Förmodligen rengör man bara och tittar så att det inte verkar vara någon början till en infektion, möjligen får du en extra stelkrampsspruta om det var länge sen du fick den senaste och kanske antibiotika utskrivet för säkerhetsskull.

Risken är förmodligen större för en infektion än för stelkramp. Om det är infekterat blir området rött, varmt och svullet, brukar oftast göra ont vid beröring också. Att vänta till morgondagen är inga problem även om det skulle ha kommit några stelkrampsbakterier i såret då inkubationstiden är minst några dagar och ända upp till tre veckor.

• Liten latte
    annaba skrev 2013-04-03 14:48:33 följande:
    OK, så det har gått igenom huden och är inte bara en ytlig skråma, även om det inte är ett djupt sår.

Åk upp till vårdcentralen imorgon om de har öppen mottagning, alternativt ring och boka en tid så att läkare får titta på det i så fall. Förmodligen rengör man bara och tittar så att det inte verkar vara någon början till en infektion, möjligen får du en extra stelkrampsspruta om det var länge sen du fick den senaste och kanske antibiotika utskrivet för säkerhetsskull.

Risken är förmodligen större för en infektion än för stelkramp. Om det är infekterat blir området rött, varmt och svullet, brukar oftast göra ont vid beröring också. Att vänta till morgondagen är inga problem även om det skulle ha kommit några stelkrampsbakterier i såret då inkubationstiden är minst några dagar och ända upp till tre veckor.

Usch...Nu blir jag orolig och nervös... Är inte hemma nu utan på "påsklov"....Så jag vet inte vad det finns för vårdcentraler här...Tror inte ens jag får gå till läkare här när jag inte bor här...
  • Liten latte

Ska jag tvätta såret med klorhexidin (stavning?!) eller liknande eller förvärrar det läkandet?

• annaba

Google? Hitta.se? Gula Sidorna? Slå upp vilka VC som finns i närheten av där du är och ring dem under morgondagen, alternativt ring 1177 för sjukvårdsupplysningen och diskutera med dem - de brukar vara bra på att kunna hitta närmaste ställe som kan ta emot även om du befinner dig utanför hemorten.

• annaba

Tvål och vatten funkar alldeles utmärkt för att ta bort smuts och bakterier, dessutom snällare mot vävnaderna och huden. Överdriv inte tvättandet dock, tvätta, klappa torrt, lägg på ett plåster som låter huden andas och lämna det ifred - för mycket pillande och tvättande gör bara att det blir mer irriterat och läker sämre.

• nemo1

Jobbar inom vården. Katter är väldigt smutsiga i munnen men som det låter så är det ingen fara. Tvätta med sprit och var observant om det blir värre, då behöver du antibiotika.

• viseversa

Kattbett ska man hålla koll på. Att bli riven är inte lika allvarligt men har dom bitit så det gått hål ska man gå till en läkare. Min mamma fick ett liitet bett av en katt. Såret syntes knappt men hela handen svullnade upp och gjorde såå ont. 10dagar med antibiotika blev resultatet av det bettet.

Svar på tråden Biten av katt...