annaba skrev 2013-04-03 14:48:33 följande:
OK, så det har gått igenom huden och är inte bara en ytlig skråma, även om det inte är ett djupt sår.
Åk upp till vårdcentralen imorgon om de har öppen mottagning, alternativt ring och boka en tid så att läkare får titta på det i så fall. Förmodligen rengör man bara och tittar så att det inte verkar vara någon början till en infektion, möjligen får du en extra stelkrampsspruta om det var länge sen du fick den senaste och kanske antibiotika utskrivet för säkerhetsskull.
Risken är förmodligen större för en infektion än för stelkramp. Om det är infekterat blir området rött, varmt och svullet, brukar oftast göra ont vid beröring också. Att vänta till morgondagen är inga problem även om det skulle ha kommit några stelkrampsbakterier i såret då inkubationstiden är minst några dagar och ända upp till tre veckor.
Usch...Nu blir jag orolig och nervös... Är inte hemma nu utan på "påsklov"....Så jag vet inte vad det finns för vårdcentraler här...Tror inte ens jag får gå till läkare här när jag inte bor här...