lennartsdotter skrev 2013-04-13 17:29:18 följande:
Jo, för kattbett söker man vård. Inte nödvändigtvis akut men man ser till att en läkare tittar på det snabbt eftersom kattbett ofta leder till infektion och det är vida bättre att komma iväg till en läkare och få RÄTT råd om sårvård och eventuell antibiotika (jag har alltid fått antibiotika när jag blivit kattbiten).
Jag åkte till akuten pga. ett kattbett eftersom det var vad sjukvårdsupplysningen sade åt mig att göra. Läkaren jag träffade gav dem rätt.
Penetrerande kattbett söker man hjälp för pga. kattens elaka bakterieflora.
Nej man överkonsumerar inte vård och söker i preventivt syfte. En infektion går inte sekundsnabbt utan man söker när man märker att det är infekterat.
Det är tur att alla inte överkonsumerar på det sätt du tycker är rätt och riktigt därför att vi har inte råd med det.'
Knappast att 1177 säger åt dig att åka till akuten bara för att du blivit biten, det säger de inte ens om du blir biten av giftiga djur utan du håller koll och återkommer när /om det blir värre.
lennartsdotter skrev 2013-04-13 17:30:05 följande:
Kan tillägga att jag har bekanta som har permanenta besvär i sina händer (i lederna) efter att de har nonchalerat kattbett.
I min värld finns det mellanläge mellan att söka preventivt och att nonchalera. Utgå inte från att alla tänker lika svartvitt som du. Läs det
jag skriver.