• Liten latte

Biten av katt...

Jag kelade med en katt tidigare idag och när jag sedan skulle sätta ner den på golvet började den kämpa för att hålla sig kvar hos mig och det hela resulterade i att den bet mig över käkbenet...

Hur djupt och illa måste det vara för att man ska behöva ta stelkrampsspruta?

Tror inte det är så djupt, förmodligen drogs tanden längs huden för det är som en svullen rand på ett par centimeter. Det svider och hettar lite.
    Har aldrig blivit biten förut så jag vet inte vad man ska vara uppmärksam på..    

• Svar på tråden Biten av katt...
  • Petrol

Sålänge det beter sig som ett vanligt sår skulle jag bara låta det läka. i annat fall kolla upp det.

Se till att hålla det rent bara.

• sweetcandy
    Liten latte skrev 2013-04-03 15:02:06 följande:

Usch...Nu blir jag orolig och nervös... Är inte hemma nu utan på "påsklov"....Så jag vet inte vad det finns för vårdcentraler här...Tror inte ens jag får gå till läkare här när jag inte bor här...
    Men visst får man väl gå till vilken VC som helst i Sverige? Jag har varit på olika VC landet över, trots att jag bott många många mil ifrån.

Min katt bet mig en gång (vart lite för vilt busande) men jag höll det rent bara, sen vart det bra. Men skulle det bli ömt och svullet/varigt skulle jag nog söka vård.
    Hoppas det går bra för dig!
  • lyckeliten22

Jag har blivit biten i handen av en katt, riktigt ordentligt då hon var rädd. Fick åka in till läkaren, hela handen svullna upp och fick en stödskena och bandage. Skulle ha det så någon vecka.

Tvätta ditt sår som du fått, och håll koll så att det inte svullnar och blir rött. Då ska du uppsöka läkare!

• lennartsdotter

Om en katt biter så att huden penetreras bör du åka till vårdcentralen (eller akuten om vc är stängd). Kattbett blir oerhört lätt infekterade. Det är inte främst stelkramp du ska vara rädd för utan en lokal men jävligt smärtsam infektion (som såklart kan orsaka blodförgiftning om man inte söker hjälp).

Jag har blivit kattbiten några gånger och då brukar jag tvätta med tvål och vatten. Man ska helst inte tvätta sår med klorhexidin då det är alldeles för starkt och dödar även de goda bakterierna som behövs för god sårläkning. Alsoslösning funkar att tvätta med, men som sagt vid kattbett är det läkare som gäller oavsett.

Jag blev biten på natten en gång och då lade jag alsolomslag och så pallrade jag mig iväg till akuten direkt på morgonen när jag hade vaknat. 

• nemo1

Alsolsprit är mycket bra att ha på direkt efter bettet. Och ett akutenbesök behöver ni inte besvär personalen med på en akutmottagning. Utan blir såret rött och värmeökat så boka tid till vc. 

• Regnig måndag
    lennartsdotter skrev 2013-04-13 00:27:33 följande:
    Om en katt biter så att huden penetreras bör du åka till vårdcentralen (eller akuten om vc är stängd). Kattbett blir oerhört lätt infekterade. Det är inte främst stelkramp du ska vara rädd för utan en lokal men jävligt smärtsam infektion (som såklart kan orsaka blodförgiftning om man inte söker hjälp).

Jag har blivit kattbiten några gånger och då brukar jag tvätta med tvål och vatten. Man ska helst inte tvätta sår med klorhexidin då det är alldeles för starkt och dödar även de goda bakterierna som behövs för god sårläkning. Alsoslösning funkar att tvätta med, men som sagt vid kattbett är det läkare som gäller oavsett.

Jag blev biten på natten en gång och då lade jag alsolomslag och så pallrade jag mig iväg till akuten direkt på morgonen när jag hade vaknat. 
    Nä, man söker inte hjälp i förebyggande syfte! Herregud, vården har inte outsinliga resurser för allt och lite till.
    Vård söker man när man behöver hjälp och ett sår kan man klara själv, de blir nästan aldrig svårt infekterade om man håller god hygien.

Jag hoppas du driver med oss när du säger att du åkte till akuten för ett kattbett bara för att det var ett kattbett.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • lennartsdotter
    Regnig måndag skrev 2013-04-13 16:54:54 följande:
    Nä, man söker inte hjälp i förebyggande syfte! Herregud, vården har inte outsinliga resurser för allt och lite till.
    Vård söker man när man behöver hjälp och ett sår kan man klara själv, de blir nästan aldrig svårt infekterade om man håller god hygien.

Jag hoppas du driver med oss när du säger att du åkte till akuten för ett kattbett bara för att det var ett kattbett.
    Jo, för kattbett söker man vård. Inte nödvändigtvis akut men man ser till att en läkare tittar på det snabbt eftersom kattbett ofta leder till infektion och det är vida bättre att komma iväg till en läkare och få RÄTT råd om sårvård och eventuell antibiotika (jag har alltid fått antibiotika när jag blivit kattbiten).

Jag åkte till akuten pga. ett kattbett eftersom det var vad sjukvårdsupplysningen sade åt mig att göra. Läkaren jag träffade gav dem rätt. 

Penetrerande kattbett söker man hjälp för pga. kattens elaka bakterieflora. 
  • lennartsdotter

Kan tillägga att jag har bekanta som har permanenta besvär i sina händer (i lederna) efter att de har nonchalerat kattbett.

• Regnig måndag
    lennartsdotter skrev 2013-04-13 17:29:18 följande:
    Jo, för kattbett söker man vård. Inte nödvändigtvis akut men man ser till att en läkare tittar på det snabbt eftersom kattbett ofta leder till infektion och det är vida bättre att komma iväg till en läkare och få RÄTT råd om sårvård och eventuell antibiotika (jag har alltid fått antibiotika när jag blivit kattbiten).

Jag åkte till akuten pga. ett kattbett eftersom det var vad sjukvårdsupplysningen sade åt mig att göra. Läkaren jag träffade gav dem rätt. 

Nej man överkonsumerar inte vård och söker i preventivt syfte. En infektion går inte sekundsnabbt utan man söker när man märker att det är infekterat.
    Det är tur att alla inte överkonsumerar på det sätt du tycker är rätt och riktigt därför att vi har inte råd med det.'
    Knappast att 1177 säger åt dig att åka till akuten bara för att du blivit biten, det säger de inte ens om du blir biten av giftiga djur utan du håller koll och återkommer när /om det blir värre.
    lennartsdotter skrev 2013-04-13 17:30:05 följande:
    Kan tillägga att jag har bekanta som har permanenta besvär i sina händer (i lederna) efter att de har nonchalerat kattbett.
    I min värld finns det mellanläge mellan att söka preventivt och att nonchalera. Utgå inte från att alla tänker lika svartvitt som du. Läs det jag skriver.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • nemo1
    lennartsdotter skrev 2013-04-13 17:29:18 följande:

Kan tala om att jag jobbar på akuten och jag lovar att vi har annat att göra än att ta hand om patienter som mycket väl kan söka vc!
Svar på tråden Biten av katt...