• Liten latte

Biten av katt...

Jag kelade med en katt tidigare idag och när jag sedan skulle sätta ner den på golvet började den kämpa för att hålla sig kvar hos mig och det hela resulterade i att den bet mig över käkbenet...

Hur djupt och illa måste det vara för att man ska behöva ta stelkrampsspruta?

Tror inte det är så djupt, förmodligen drogs tanden längs huden för det är som en svullen rand på ett par centimeter. Det svider och hettar lite.
    Har aldrig blivit biten förut så jag vet inte vad man ska vara uppmärksam på..    

• Svar på tråden Biten av katt...
  • Texasthecat

Jag har blivit både riven och biten av katter ett flertal gånger under alla år som vi haft katt... Aldrig fått en infektion och aldrig åkt till akuten eller VC för det. När jag var liten gjorde pappa rent såren och när jag blev större höll jag rent själv i dem...

Håll såret rent och håll koll på det bara. blir det värre kan du kontakta läkare.

Mina Älsklingar Haylie 20/9-10, Natahan 20/9-10, Lilfjutt BF 14/5-13 samt sambon Kenji...
  • Voluptuous Shalimar

Min katt bet mig i benet en gång när hon blev rädd. Vanligtvis är hon otroligt lugn och snäll, men hon blev överraskad/skrämd och tog ett rejält bett ur mitt ben. Tungan ute Vi snackar en tugga kött här.

Jag gick till doktorn när det blev infekterat och började se riktigt äckligt ut. Fick ingen antibiotika eller så, utan en sjuksköterska rengjorde och la om efter att doktorn konstaterat att det inte var någon fara.

Hade inte tagit något stelkrampsvaccin sedan 4:e klass, men såg senare till att få det åtgärdat.

• Regnig måndag
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-04-13 19:11:25 följande:
    Min katt bet mig i benet en gång när hon blev rädd. Vanligtvis är hon otroligt lugn och snäll, men hon blev överraskad/skrämd och tog ett rejält bett ur mitt ben. Tungan ute Vi snackar en tugga kött här.

Jag gick till doktorn när det blev infekterat och började se riktigt äckligt ut. Fick ingen antibiotika eller så, utan en sjuksköterska rengjorde och la om efter att doktorn konstaterat att det inte var någon fara.

Hade inte tagit något stelkrampsvaccin sedan 4:e klass, men såg senare till att få det åtgärdat.
    Aj vilken jävla smärta. 
    Vad hände som gjorde henne så rädd?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Voluptuous Shalimar
    Regnig måndag skrev 2013-04-13 19:14:26 följande:
    Aj vilken jävla smärta. 
    Vad hände som gjorde henne så rädd?
    Hrm... lång historia...

För att ta det kort: maken och jag var väldigt oense om en sak och jag tyckte att han ignorerade mig alldeles enormt. Så jag kastade mig upp från stolen jag satt på och vrålade "MEN JAG DÅ???" och då blev hon av någon anledning skitskraj och hög som en kobra.

Jag har fortfarande ärr. Ska nog tatuera över dem med en panter som klättrar uppför benet.

Har f.ö. ytterligare 3 katter. Alla är jättesnälla och skulle aldrig göra mig illa med berått mod.

//galna kattdamen
  • Voluptuous Shalimar
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-04-13 19:21:36 följande:
    Hrm... lång historia...

För att ta det kort: maken och jag var väldigt oense om en sak och jag tyckte att han ignorerade mig alldeles enormt. Så jag kastade mig upp från stolen jag satt på och vrålade "MEN JAG DÅ???" och då blev hon av någon anledning skitskraj och hög som en kobra.

Jag har fortfarande ärr. Ska nog tatuera över dem med en panter som klättrar uppför benet.

Har f.ö. ytterligare 3 katter. Alla är jättesnälla och skulle aldrig göra mig illa med berått mod.

//galna kattdamen
    högg som en kobra
  • Regnig måndag
    Hrm... lång historia...

//galna kattdamen
    Vem skulle inte bli skitskraj i det läget oavsett om man är katt eller människa?
    Stackars er allihop.

Haha, den där tatueringen lät riktigt cool.
  • Regnig måndag

//galna kattdamen
    Jag har aldrig träffat en katt som gjort illa med flit men jag har läst att det finns de som påstår att de katterna finns.
    Vad vet jag, men jag tror att det alltid finns en förklaring, ibland förstår vi det inte och då är det enkelt att dra till med att de gör det med flit...
  • Zizzy Zimsson

Äsch, skärp dig. Ingen fara

• mucklas

Efter liten sökning hittade jag detta gällande både hund- och kattbett på 1177:

Om man har fått ett djupare bett där tänderna trängt igenom huden bör man kontakta vårdcentralen med en gång eftersom det lätt blir infektion i såret. Det är särskilt viktigt att kontakta vården med en gång om man har fått djupa bett på händerna.

Så vitt jag förstår är det inte stelkramp som är största oron, utan en bakterieinfektion. Jag skulle ringa.

• Voluptuous Shalimar
    Regnig måndag skrev 2013-04-13 19:30:58 följande:
    Jag har aldrig träffat en katt som gjort illa med flit men jag har läst att det finns de som påstår att de katterna finns.
    Vad vet jag, men jag tror att det alltid finns en förklaring, ibland förstår vi det inte och då är det enkelt att dra till med att de gör det med flit...
    Jag vet. Jag vet också att den katt som betedde sig som en drake är världens snällaste katt i vanliga fall.
    Regnig måndag skrev 2013-04-13 19:28:31 följande:
    Vem skulle inte bli skitskraj i det läget oavsett om man är katt eller människa?
    Stackars er allihop.

Haha, den där tatueringen lät riktigt cool.
    Ja, jag tycker inte att det är snyggt att vara "övertatuerad" men en liten panter på mitt ben tror jag blir hur bra som helst.

Svar på tråden Biten av katt...