• Nyfiken gul

Exakt vad anser ni är könsneutrala kläder?

Läser en hel del trådar som handlar om könsneutrala kläder och man får tips och länkar om vissa sajter och bilder på fina kläder läggs ut i trådarna osv. 

Men en sak slår mig och det är att en hel del för MIN egen personliga del inte är det minsta könsneutrala utan tvärtom tycker jag känns mer utpräglat flickigt och pojkigt. 

Alla färger kan bäras av alla kön - ja - helt enig.  Men det är svårt att undvika att tex en rosa tröja med vita moln oundvikligt känns mer flicka än pojke om ni förstår....

så det där med könsneutralt tycker ju jag känns ganska inviduellt  och väldigt svårt. 

Det märktes tydligt när jag väntade mitt första barn och inte hade en aning om könet, jag köpte en del gula plagg, en del mintgröna plagg och många vita plagg.  Neutralt och bra och jag beställde dessutom ett par vita stickade sparkbyxor och fick dom med en mörkt lila rand kring knäppen och kanter.  Men när jag visade dessa kläder för lite kompisar var nästan alla eniga om att det där var ju för tjejer.  Dom skulle aldrig klä en pojke i en knallgul sparkdress!  
    Nähä?
    (jag fick en pojke by the way och han använde alla dessa kläder också)

hur går era tankar och funderingar kring detta med könsneutralt?  Är vissa färger tabu fastän det anses vara könsneutralt?   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Exakt vad anser ni är könsneutrala kläder?
  • jashrinah

alla färger passar på båda könen. 

alla modeller, mönster och  detaljer gör däremot inte det. 

• Litenbåt

Det mesta tycker jag är könsneutralt. Håller i inte alls med om att en rosa tröja med vita moln är flickig. Hade den dock varit fullt med rosetter och volanger, fine.

• lövet2

Klara basfärger på ett plagg är könsneutralt för mig - under vissa förutsättningar. Röd enkel tröja kan bli tjejig med vita byxor till och pojkig med svarta byxor. Samma sak med gul tröja. Rosa är väl egentligen den enda färg jag aldrig kan se som pojkig.

Eftersom mina barn har ärvt mycket kläder av varandra, så har jag köpt basgarderober bestående av enkla kort- eller långärmade tröjor utan tryck och jeans eller neutralt färgade mjukisbyxor. Vit t-shirt, blåjeans och rosa sockar med Hello Kitty ger ett helt annat intryck än om man tar samma plagg med svarta sockar till. Ungarna har helt enkelt fått smådetaljer som gjort klädseln mer personlig.

• Flickan och kråkan

Det är ju kulturellt betingat. För inte särskilt länge sedan var rosa en färg för små pojkar eftersom den ansåg alltför kraftfull för flickor. Små pojkar hade rosa och flickor blått.

Ingen färg är av naturlag könsbunden utan det är enbart våra egna hjärnspöken som gör att vi associerar till kön. Många idag är intresserade av att bredda och öppna upp möjligheterna för barn och ett enkelt sätt är ju då att så att säga könsneutralisera färger = enbart färg = könsneutralt (oavsett färg). 

• Vinterankan

Vad som är könsneutralt för mig har mer med formen än med färgen att göra. Puffärmar och kjolar tex känns tjejigt. Men sedan så tycker jag att det har med helheten att göra också. Om man tex har en tjej och en kille där tjejen alltid har färger som anses tjejiga (som rosa) och killen bara har kläder som anses killigt (typ bara blått) så känns det inte som att man klär barnen könsneutralt för då väljer man ju aktivt bort en massa färger pga kön. Om man däremot klär tjejen helt i rosa ibland och andra färger andra gånger och även killen i rosa och även killiga färger så klär man könsneutralt. Blev komplicerat det där Och här motsäger jag ju också mig själv eftersom att jag först anger att alla färger är könsneutrala och sedan anger att man inte är könsneutral om man klär i vissa färger. Handlar helt enkelt inte om att det är färgen barnen bär som uttrycker att man är könsneutral utan mer om färgerna barnen inte bär. Om barn inte bär vissa färger pga kön så är det inte könsneutralt. Om alla färger är ok så är det könsneutralt. Men det är ju mina åsikter. Jag klär tex mina barn könsneutralt men det betyder ju inte att min tjej aldrig hade rosa när hon var liten eller att min kille aldrig får ha blått. Det betyder bara att jag klär mina barn i alla färger. De har ganska precis lika mycket rosa och blått eftersom att killen ärvt av tjejen och det jag köpt till killen är ungefär lika delar blått, rosa och grönt (som är i princip de enda färger som finns på Lindex där jag oftast handlar). Fast tjejen klär sig numera bara i rosa och lila för det är vad hon vill ha. Och om killen bara vill ha rosa och lila eller bara spindelmannen och bilar när han blir större så får han det.

• Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2013-04-06 19:22:08 följande:
    Vad som är könsneutralt för mig har mer med formen än med färgen att göra. Puffärmar och kjolar tex känns tjejigt. Men sedan så tycker jag att det har med helheten att göra också. Om man tex har en tjej och en kille där tjejen alltid har färger som anses tjejiga (som rosa) och killen bara har kläder som anses killigt (typ bara blått) så känns det inte som att man klär barnen könsneutralt för då väljer man ju aktivt bort en massa färger pga kön. Om man däremot klär tjejen helt i rosa ibland och andra färger andra gånger och även killen i rosa och även killiga färger så klär man könsneutralt. Blev komplicerat det där Och här motsäger jag ju också mig själv eftersom att jag först anger att alla färger är könsneutrala och sedan anger att man inte är könsneutral om man klär i vissa färger. Handlar helt enkelt inte om att det är färgen barnen bär som uttrycker att man är könsneutral utan mer om färgerna barnen inte bär. Om barn inte bär vissa färger pga kön så är det inte könsneutralt. Om alla färger är ok så är det könsneutralt. Men det är ju mina åsikter. Jag klär tex mina barn könsneutralt men det betyder ju inte att min tjej aldrig hade rosa när hon var liten eller att min kille aldrig får ha blått. Det betyder bara att jag klär mina barn i alla färger. De har ganska precis lika mycket rosa och blått eftersom att killen ärvt av tjejen och det jag köpt till killen är ungefär lika delar blått, rosa och grönt (som är i princip de enda färger som finns på Lindex där jag oftast handlar). Fast tjejen klär sig numera bara i rosa och lila för det är vad hon vill ha. Och om killen bara vill ha rosa och lila eller bara spindelmannen och bilar när han blir större så får han det.
    I alla kulturer så finns det sådant som är kopplat till kön av tradition. Detta är inte statiskt utan förändras med tid och kultur, men det går ju inte i en handvändning. Idag är rosa en färg som är associerad till det kvinnliga. Därmed inte sagt att pojkar/män inte kan ha det utan att ses som flickiga/kvinnliga, men likväl finns en stark koppling till flickor/kvinnor. Puffärm, volanger etc har också stark koppling till det kvinnliga idag, men å andra sidan så var det högsta mode bland män under tidigare eror . Om vi vill bryta de könsmönster vi har i just vår egen tid så handlar det om det du säger - inte att göra pojkar till flickor eller tvärtom utan att vidga och öppna upp så att sådant som varit enbart för pojkar också är helt ok för flickor och tvärtom. Att skapa nya associationsmönster helt enkelt. En hink för sandlek är det exempelvis få som associerar till flickor eller pojkar utan man associerar leksaken till barn rätt och slätt.

Vi är ju själva bundna av gamla konventioner. Det är ju dem vi försöker göra upp med lite grand och då blir det just lite motsägelsefullt, precis som du skriver .  
  • Vinterankan

Ja min sambo gillar att vara lite besserwisser och se till hur det var förr. Han är inte mycket för genus (inte mot heller, bryr sig bara inte och tycker det är lite töntigt att orka bry sig) och när jag första gången köpte rosa till sonen trodde jag han skulle protestera. När han inte gjorde det så kom han med en lång föreläsning om hur rosa minsann var en färg för kungar och inte på något sätt en tjejfärg.

• 1005H

Vad är det i den rosa tröjan med vitt moln på som är tjejigt? Du säger själv att alla kan ha alla färger - dvs alla kan ha rosa. Och moln? Vad är det tjejiga med ett moln?

Vet att det tar ett tag att tänka om i och med allt man har inpräntat men försök så ska du se att det släpper snart! Lycka till! :) 

• enlitenbitkaka

Det som INTE är könsneutralt är för mig sånt som har en typisk flickig/pojkig skärning, ex puffärm, klockning osv. Har en tös på ett år och en hel del rosa (vart kommer allt rosa från?!) och får hon någon gång en bror kommer han få ärva allt i alla färger utom just klänningar, kjolar och saker med puff/volang/klockning osv...

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • tulip79

Sonen har en hel del rosa plagg det är inte färgen som avgör. Det är mer formen på plaggen som avgör, klär inte honom i spets och fluffärmar. Han är snart 18 mån. Får han välja själv väljer han de plagg som har bilar och traktorer, oavsett färg...

Svar på tråden Exakt vad anser ni är könsneutrala kläder?