• KlasJan

Tjänat för mycket CSN

Jag fick nyligen brev från CSN om att jag tjänat för mycket 2011. Det satte sig som en sten i bröstet och förstörde min helg nu lite eftersom jag vet att det innebär att betala tillbaka ganska stora summor.

Såhär står det i brevet,

Jag har tjänat 207 000 kr och har fribelopp på 68 480 kr första halvåret och fribelopp på 90 736 kr andra halvåret.
    Jag får alltså lov att ha tjänat 159 216 kr och det innebär att jag tjänat 47 784 kr för mycket om jag förstått det hela rätt.

Vet någon om hur mycket jag kommer få betala tillbaka?

• Svar på tråden Tjänat för mycket CSN
  • stegen

Oj det är ganska mycket för mycket! Vet inte hur mycket man får betala tillbaka, kan du inte googla det?

• MajaVira

www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp

Vad händer om du får en högre inkomst?

Om din inkomst under ett kalenderhalvår är högre än fribeloppet, får du mindre studiemedel. Studiemedlen minskar med högst 61 procent av den del av inkomsten som går över fribeloppet. Både bidraget och lånet minskar proportionellt.

--------

Så kan som mest bli ca 29 000 kr som du måste betala tillbaka.

• nuharjagbytt

Om du har en e-legitimation kan du logga in och kolla alla uppgifter där. Det går att logga in med koder också men tror men ser mer med e-legitimation.

När det gäller hur mycket du ska betala tillbaks så får du kolla de olika gränserna. Det borde vara så att det dels finns ett fribelopp och dels max gräns för vad du får tjäna och en skala där emellan.

• KlasJan

Tyvärr så ligger "mina sidor" på CSN nere tills imorgon.

Det är en hel del ja och det känns väldigt surt att jag inte hade bättre koll på min ekonomi.
    Är bara att bita i det sura äpplet och lägga upp någon vettig avbetalningsplan.

För de kan väl inte kräva att man ska betala tillbaka hela beloppet på en gång?

• Skopan

Min man fick betala tillbaka 64000 kr förra året för han tjänat för mycket o det var mindre än di tjänat , han försökte få en avbetalning men dom vägrade så det var bara att betala

• arkeologitjejen
    KlasJan skrev 2013-04-06 18:23:55 följande:
    Tyvärr så ligger "mina sidor" på CSN nere tills imorgon.

Det är en hel del ja och det känns väldigt surt att jag inte hade bättre koll på min ekonomi.
    Är bara att bita i det sura äpplet och lägga upp någon vettig avbetalningsplan.

För de kan väl inte kräva att man ska betala tillbaka hela beloppet på en gång?
    Du ska betala allt på en gång, men kan om du har särskilda skäl få lägga upp en avbetalningsplan. Räntan är inte särskilt fördelaktig och det tillkommer någon form av avgift (mindre summa). Mitt råd är att ta ett banklån med lägre ränta eller ett extra lån på bostaden om du har möjlighet till det. Har varit i din sits och det är inte kul.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • KlasJan

64 000? Det låter ju helt galet, skräm mig inte sådär!

Vem sitter med det på kontot och kan betala tillbaka det sådär?

• Skopan

Vi hade sparade pengar men dom var ju inte riktig meningen till detta utan till husets renovering ! Inte meningen att skrämma dig , men verkligheten är att dom ska ha in hela summan annars skickar dom det till kf !

• Skopan

Nu var det både var min man tjänat för mycket o att han avbröt studier dom gjorde denna summa men jag tror det är ca hälften av det man tjänat för mycket man får betala tillbaka plus räntor o avg

Svar på tråden Tjänat för mycket CSN