• Anonym

5-åring simulerar värk i benen?

Håller med första inlägget, kan vara växtvärk.

Du kan prova att ge henne magnesium, finns på apoteket, det kan lindra ev. kramper och andra problem barn har medan de växer.

• Anonym

Jag har haft en "simulant" som i perioder ansåg att hon hade väldigt ont lite överallt, hon kunde vara väldigt övertygande och ihärdig nån gång hade hon också på riktigt en inflammation i lederna. Detta gick dock ganska lätt att se igenom efter ett tag och sen gick det över (hon hade kanske också växtvärk ibland).

Sen har jag en liten nu med autism som nog beskriver smärta lite annorlunda än vad min a andra barn har gjort. Hon kan säga att hon har ont i benen och verkligen halta länge och väl men sen vips så går det över. Hon är rädd för smärta också och jag vet inte om det kan ha med det att göra att hon liksom verkligen vidhåller att det gör jätteont. Jag tror att hon har ont ibland, kanske växtvärk? men att hon liksom fastnar i detta (av rädsla eller annat?)

Sen har jag en son som är stor nu och han besvärades väldigt av växtvärk när han var liten.

Svårt att veta, mitt råd är att avvakta men ändå ta det på allvar och vid behov göra nya tester för att utesluta att det är ngt allvarligt.

• Anonym

Om ni inte skulle uppmärksamma det då? Utan bara kort och torrt konstatera "ok" och inte göra mer av det - vad händer då?

• Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 10:47:46 följande:

Då får jag hämta henne i rullstol från förskolan..
    Det blir alltså snabbt värre om ni inte uppmärksammar? Ja, då har ni ju en liten simulant.
    I botten handlar det väl om ett uppmärksamhetsbehov. Planera ofta roliga aktiviteter och säg att ni inte kan göra dessa om hon har ont, och håll på det ganska hårt.
  • Anonym

Hur följer hon utvecklingen för sin ålder i övrigt? Språk, socialt etc?

• Anonym
    Den vita staden skrev 2013-04-07 10:54:07 följande:
    Låter först som växtvärk även enl. mig och ja det gör ont, kan göra jätteont tom.

Växte själv upp med vad de kallade "växtvärk" bara det att det inte gått över ens nu när jag vuxit klart o. är vuxen sedan länge.. Som vuxen nu har jag fått RA konstaterad.

Så snälla ignorera inte sådan smärta, det hjälper inte.
    Fast det kommer ju och går på beställning. Hon kan halta och sedan vara helt symptomfri när det passar. Och om hon inte får uppmärksamheten hon är ute efter så blir hon rullstolskrävande.
    Det är nog ganska lätt att se när det är genuint och konsekvent - och när det är uppmärksamhetsfiskeri.
    Men att vilja ha mer uppmärksamhet har också också orsaker som behöver tas itu med! Barnet behöver kanske gå till en psykolog hos BUP som kan fiska fram vad det egentligen är som skaver.
  • Anonym

Har hon fått ett lillasyskon nyligen?

• Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:08:45 följande:

När hon var 3. Han fyller 2 i juni och jag är gravid med tredje barnet nu.
    När började problemen med benen och viljan att få extra mycket uppmärksamhet?
  • Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:15:58 följande:

I början av hösten 2012. När vi höll på att planera flytt och hon samtidigt hade problem med tjejgänget på förskolan.
    Det verkar ju som att hon mår dåligt och inte riktigt vet hur hon ska ropa på hjälp. I längden drabbar det ju bara henne själv när folk ser henne som simulant, gnällig och uppmärksamhetstörstande. Ta kontakt med BUP! De kan vara jättebra och ge er verktygen för att hantera det här på ett bra sätt. Ni har ingenting att förlora på det.
  • Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:15:58 följande:

I början av hösten 2012. När vi höll på att planera flytt och hon samtidigt hade problem med tjejgänget på förskolan.
    Allt ont gör mer ont när allt annat är besvärligt. Det betyder inte att hon inte har ont annars bara att det inte märks på samma sätt.
    Dessutom ska man ta värk på allvar eftersom det inte tillför något positivt. Försvinner värken finns kraft att ägna energin åt annat som är mer konstruktivt.
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?