5-åring simulerar värk i benen?
Håller med första inlägget, kan vara växtvärk.
Du kan prova att ge henne magnesium, finns på apoteket, det kan lindra ev. kramper och andra problem barn har medan de växer.
Håller med första inlägget, kan vara växtvärk.
Du kan prova att ge henne magnesium, finns på apoteket, det kan lindra ev. kramper och andra problem barn har medan de växer.
Jag har haft en "simulant" som i perioder ansåg att hon hade väldigt ont lite överallt, hon kunde vara väldigt övertygande och ihärdig nån gång hade hon också på riktigt en inflammation i lederna. Detta gick dock ganska lätt att se igenom efter ett tag och sen gick det över (hon hade kanske också växtvärk ibland).
Sen har jag en liten nu med autism som nog beskriver smärta lite annorlunda än vad min a andra barn har gjort. Hon kan säga att hon har ont i benen och verkligen halta länge och väl men sen vips så går det över. Hon är rädd för smärta också och jag vet inte om det kan ha med det att göra att hon liksom verkligen vidhåller att det gör jätteont. Jag tror att hon har ont ibland, kanske växtvärk? men att hon liksom fastnar i detta (av rädsla eller annat?)
Sen har jag en son som är stor nu och han besvärades väldigt av växtvärk när han var liten.
Svårt att veta, mitt råd är att avvakta men ändå ta det på allvar och vid behov göra nya tester för att utesluta att det är ngt allvarligt.
Om ni inte skulle uppmärksamma det då? Utan bara kort och torrt konstatera "ok" och inte göra mer av det - vad händer då?
Hur följer hon utvecklingen för sin ålder i övrigt? Språk, socialt etc?
Har hon fått ett lillasyskon nyligen?