• Anonym

5-åring simulerar värk i benen?

Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:08:03 följande:

Min pappa, hennes morfar, har RA sedan 20-årsåldern så vi är väldigt medvetna om olika symptom och uppmärksamma på detta. Hon har dock inga tecken på att det skulle vara reumatiskt. Jag hade också växtvärk som liten, men oftast på kvällar/nätter och aldrig så illa att jag inte ville stödja på benen. 

Fick höra av läkaren på barnsjukhuset att barnreumatism inte är besläktat med den man får i vuxen ålder.   
    Mitt barn hade så förtvivlat ont. det var också när livet var i gungning, det var så illa att hon ofta åkte vagn fastän hon var 5.  När vi fick bort smärtan med selen, värktabletter och varma mslag så blev livet i alla fall lite lättare att tackla.
  • Anonym

Smärtan är säkert svårare att hantera när livet är besvärligt, men jag skulle som förälder inte anta att hon simulerar då barn med kronisk smärta kan vara extremt duktiga på att dölja den. Har man kollat upp allt neurologiskt så det inte tex ligger en fjättrad ryggmärg bakom smärtorna?

• Anonym
    augustisten skrev 2013-04-07 11:30:03 följande:
    Jag hade mycket värk i mina händer som barn och blev misstänkt för att simulera. Det har satt djupa spår.

Det var säkert så att jag kände efter mer vid vissa tillfällen - när jag ville ha extra uppmärksamhet eller slippa att tex städa - men smärtan fanns ju där i grunden. När jag var 14 opererades mina karpaltunnlar och det blev bättre. När jag var gravid kom värken tillbaka och det var jätteskönt för mig eftersom jag då kunde konstatera hur ont jag faktiskt hade som barn och att smärtan var på riktigt. Men visst vet jag att jag överdrev den ibland. Speciellt om jag blev misstrodd.

Att barnreumatism inte är besläktat med vuxendito är ren bs. Jag har RA idag som vuxen och troligen hade mina problem som barn delvis med det att göra. Min mor hade barnreumatism och det betraktas som att jag pga det har en ärftlighet.
    Märkligt att de inte tänkte på RA om det nu redan fanns i familjen. Om inte annat är det konstigt att de inte tog smärtan på allvar.
    Jag menar inte att skuldbelägga din mor, hon gjorde säkert så bra hon kan och jag är inte alltid världsbäst men det ser märkligt ut när man läser det. Men det är alltid lätt att vara efterklok.
  • Anonym
    augustisten skrev 2013-04-07 11:50:06 följande:

Jo, det testades jag naturligtvis för då men det var ju karpaltunnlarna som var svullna... Vilket kan ha samband men inte är samma sak. Jag hade alltså inte själv barnreumatism men andra problem som i efterhand ses som relaterade.

Nu har jag utredd och konstaterad RA men jag har inga förhöjda värden på vanligt blodprov man tar på VC. Däremot skelettförändringar och andra markörer. Det är inte en lätt sjukdom att diagnostisera - varken på barn eller vuxna.
    Nej det är inte lätt. Oavsett varför man har ont ska man ta det på allvar, speciellt hos barn.
    man kanske inte kan göra så mycket mer än att tro på för trots allt är det barnets upplevelse som är sanningen inte vad man kan mäta sig fram till.
  • Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:43:39 följande:
    Hon sörjer förlusten av sina vänner på den gamla förskolan och tog den här flytten ganska hårt trots att vi kom närmre mormor och andra vuxna som hon tycker om. Efter flytten har hennes humör och allmänna mående blivit sämre, hon har börjat slåss, kasta saker på oss och explodera i tid och otid. 
    Dessutom fick vi en förskoleplacering åt henne i en 3-årsgrupp.. Ihop med bara en annan flicka i hennes ålder. Vi köar nu för att få en bättre placering till hösten. 

Eftersom hon ändå fungerar i alla andra sammanhang än hemma så tänker jag att det kan vara svårt att få en tid på Bup, eller?   
    Stackarn, hon verkar ju inte må bra alls. Det kan ju vara jättesvårt för en 5-åring att kommunicera den maktlösheten.
    Jag vet inte hur lång kötid det är (det varierar nog i olika landsting), men ju tidigare ni kontaktar BUP desto tidigare lär ni ju få tiden. Hoppas att ni får en tid snart och att ni får bra hjälp!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 10:39:04 följande:
    Jag har haft en "simulant" som i perioder ansåg att hon hade väldigt ont lite överallt, hon kunde vara väldigt övertygande och ihärdig nån gång hade hon också på riktigt en inflammation i lederna. Detta gick dock ganska lätt att se igenom efter ett tag och sen gick det över (hon hade kanske också växtvärk ibland).

Sen har jag en liten nu med autism som nog beskriver smärta lite annorlunda än vad min a andra barn har gjort. Hon kan säga att hon har ont i benen och verkligen halta länge och väl men sen vips så går det över. Hon är rädd för smärta också och jag vet inte om det kan ha med det att göra att hon liksom verkligen vidhåller att det gör jätteont. Jag tror att hon har ont ibland, kanske växtvärk? men att hon liksom fastnar i detta (av rädsla eller annat?)

Sen har jag en son som är stor nu och han besvärades väldigt av växtvärk när han var liten.

Svårt att veta, mitt råd är att avvakta men ändå ta det på allvar och vid behov göra nya tester för att utesluta att det är ngt allvarligt.
    Tillgägg: Är verkligen ingen diagnosivrare men under min resa med vårt barn med autism har jag blivit alltmer påläst. Det är ju inte helt ovanligt att barn med tex autismspektrumstörning har både känslomässiga utbrott och är känsliga för smärta och tex hur kläder sitter. Det finns ju även ett reativt nytt begrepp som inte är en diagnos, som heter "högkänsliga personer". Kan ju helt enkelt vara så att ert barn är lite mer känslig för smärta och annat.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 11:57:54 följande:
    Tillgägg: Är verkligen ingen diagnosivrare men under min resa med vårt barn med autism har jag blivit alltmer påläst. Det är ju inte helt ovanligt att barn med tex autismspektrumstörning har både känslomässiga utbrott och är känsliga för smärta och tex hur kläder sitter. Det finns ju även ett reativt nytt begrepp som inte är en diagnos, som heter "högkänsliga personer". Kan ju helt enkelt vara så att ert barn är lite mer känslig för smärta och annat.
    Det känns som att du är hemmablind för trots allt är inte de flesta barn autistiska eller har en diagnos bara för att de gör på ett visst sätt som faller utanför FLs strikta regelverk för "normalt".
    Med andra ord blir jag rätt trött på att det i alla trådar ska ställas diagnoser för allt allt allt. Jag ber om ursäkt för att jag låter gnällig, det är inte riktat åt dig. Jag förstår vad du menar men sammanlagt blir det för mycket diagnsande.)

Jag kan inte prata för hur det är med autisktiska barn men flera här vittnar om hur det är att inte bli trodd, att det då utvecklas till simulans är inte så konstigt om det är så att det är den uppmärksamhet man får. Man kan ta det på allvar utan att ge det alltför mycket uppmärksamhet.

Grejen som folk glömmer är att det är barnets upplevelse som är det viktiga. Inte det vi tror och inte något mätbart som skulle kunna förklara smärtan. Barnet upplever smärtan alltså har den ont sen är det i den stunden skit samma om det beror på tandvärk, spik i foten eller smärta i själen, det gör ont.
    Först när man tagit hand om smärtan kan man ägna energin åt att bota, speciellt om smärtan beror på en spik i själen.

Alltså jag blir ganska upprörd över det här att inte tro på sina medmänniskor och speciellt barn bara för att man inte har en förklaring på varför. (Det gäller inte bara smärta)
    det spelar ingen roll. Det är barnets sanning som är det viktiga, inte min uppfattning om sanningen.
  • Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 13:56:07 följande:
    Hon är inte autist, det är jag helt säker på. Däremot har hon väl vissa drag som möjligen skulle kunna utvecklas till adhd om det gick utför för henne.. Är också lite trött på att alla personlighetsdrag ska få en diagnos som etikett. Visst finns det väl tendenser till sjukdomar i de flesta personligheter, som sedan kan utvecklas åt olika håll beroende på miljön. 

Jag tänker att hon reagerar på en situation där hon är maktlös. Först lämnade vi hemstaden när hon var 1år pga finanskrisen och att vi fick jobb i Sthlm. Sedan har vi haft några kämpiga år i familjen innan vi insåg att vi längtade hem och ville komma närmare vänner/familj. Jag hoppas att hon kommer må bättre när hon funnit sig tillrätta här och att det sedan kan bli lite lugnare för henne.
    Vad bra att du inte tog illa upp för det var verkligen inte illa menat.
    Det som blir så galet med all diagnostiserande är ju att svårigheter barn som ditt har de förminskas och normala beteende förstoras. Sen gör det att det är svårt att ta till sig av det som såna som du berättar.

Jag hoppas att det snart blir bättre för er alla! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 12:09:02 följande:
    Det känns som att du är hemmablind för trots allt är inte de flesta barn autistiska eller har en diagnos bara för att de gör på ett visst sätt som faller utanför FLs strikta regelverk för "normalt".
    Med andra ord blir jag rätt trött på att det i alla trådar ska ställas diagnoser för allt allt allt. Jag ber om ursäkt för att jag låter gnällig, det är inte riktat åt dig. Jag förstår vad du menar men sammanlagt blir det för mycket diagnsande.)

Jag kan inte prata för hur det är med autisktiska barn men flera här vittnar om hur det är att inte bli trodd, att det då utvecklas till simulans är inte så konstigt om det är så att det är den uppmärksamhet man får. Man kan ta det på allvar utan att ge det alltför mycket uppmärksamhet.

Grejen som folk glömmer är att det är barnets upplevelse som är det viktiga. Inte det vi tror och inte något mätbart som skulle kunna förklara smärtan. Barnet upplever smärtan alltså har den ont sen är det i den stunden skit samma om det beror på tandvärk, spik i foten eller smärta i själen, det gör ont.
    Först när man tagit hand om smärtan kan man ägna energin åt att bota, speciellt om smärtan beror på en spik i själen.

Alltså jag blir ganska upprörd över det här att inte tro på sina medmänniskor och speciellt barn bara för att man inte har en förklaring på varför. (Det gäller inte bara smärta)
    det spelar ingen roll. Det är barnets sanning som är det viktiga, inte min uppfattning om sanningen.

Jag menade att det inte behöver vara nån diagnos men att jag lärt mig genom min/vår resa att många kan vara känsliga ändå. Dvs man upplever smärta olika.
  • Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 14:05:27 följande:

Ja det är verkligen hemskt att ha orsakat den sorgen för henne genom ett beslut där man försöker se vad som blir bäst lite längre fram. 

Det kanske blir både vårdcentralen och bup om det inte ger med sig.  
    Jag har gått till vårdcentralen med ett av mina barn som hade enormt ont i hjärtat.
    jag tvivlade mycket på att det verkligen var ont utan trodde på andra saker som stressig skola osv. Grejen var att att hjärtontet nästan helt försvann efter att ha blivit lyssnad och klämd på.  Vi fick aldrig någon förklaring på vad det var, jag tror att det var någon typ av ångest. Det har aldrig återkommit.

Jag menar inte att det är samma för ditt barn men jag tror att känslan av att bli tagen på allvar kan göra att det blir bättre. Om du ringer i morgon lär ni inte få komma på studs i alla fall (hos oss är väntetiden minst 3 veckor för icke-akuta saker). Om jag vore som du skulle jag ringa och höra vad de säger och eventuellt avboka.

Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?