• Anonym

5-åring simulerar värk i benen?

molly50 skrev 2013-04-07 18:13:47 följande:

Barn kan ha livlig fantasi. Speciellt barn i den åldern. Men det tycker inte jag är riktigt samma sak som att ljuga.
    Säger ett barn att det har ont någonstans så tycker jag att man ska ta det på allvar. Oavsett vad det handlar om. 
  • Anonym
    molly50 skrev 2013-04-07 18:13:47 följande:
    Barn kan ha livlig fantasi. Speciellt barn i den åldern. Men det tycker inte jag är riktigt samma sak som att ljuga.

Säger ett barn att det har ont någonstans så tycker jag att man ska ta det på allvar. Oavsett vad det handlar om. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 18:15:30 följande:
    Det beror snarare på vad man lägger för värdering i begreppen lögn vs sanning.

Ett barn som är rädd för spöket under sängen ljuger inte. För barnet är spöket verkligt. Det finns och det är barnets sanning.

För dig är det en lögn för du kan inte se eller ta på spöket, du vet att det inte finns "på riktigt" därför säger du att det är en lögn.

Det finns inte bara en sanning utan många och alla kan vara lika riktiga. Jag tycker att mycket av det vuxna kallar för barns lögner är av karaktären spöket under sängen. Eftersom det inte går att mäta så är det lögn, vi tar ifrån dem deras upplevelse.

Ljuger den vuxna som säger att den har ont i härtat när det i själva verket består av ångest?

Nej, för personen är det riktigt och sant.

Sen kan barn hitta på och ljuga också men oftast för att skydda sig från straff men oftare tycker jag att man bortför barns sanningar som lögn bara för att man vet bäst.

• Anonym

Hmm, en tanke... Du verkar ha ett känsligt barn med ett känsligt nervsystem. Kan mycket väl vara att hon upplever någon sorts smärta som kanske inte går att förklara. Pga en allmän känslighet.

• Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 18:22:51 följande:
    Eller så kan man hitta på av ren lust! Till exempel att mamma kräks när hon egentligen är frisk. Där finns det inte olika sätt att se på saken - det är helt enkelt inte sant.

Det låter som du har bestämt dig för att hon fejkar. Eller att du tror det rättare sagt. Alla barn ljuger och fantiserar men ibland måste man ta dom på allvar. Jag hoppas för hennes skull att någon tar itu med detta. Fsk kanske?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 18:27:01 följande:

Det låter som du har bestämt dig för att hon fejkar. Eller att du tror det rättare sagt. Alla barn ljuger och fantiserar men ibland måste man ta dom på allvar. Jag hoppas för hennes skull att någon tar itu med detta. Fsk kanske?
    TS tar det på allvar! Hon har varit till läkaren med barnet. När hon har ont får hon åka vagn. TS skrev den här tråden!
    Dock är det ju inte uteslutet att hon simulerar, eller hur - så varför ska det avfärdas? Barnet har det ju bevisligen jobbigt nu med flytt och vänner. Dessutom har hon fått småsyskon och då är det ju inte helt ovanligt att ha ett extra stort uppmärksamhetsbehov.
  • Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 18:22:51 följande:
    Eller så kan man hitta på av ren lust! Till exempel att mamma kräks när hon egentligen är frisk. Där finns det inte olika sätt att se på saken - det är helt enkelt inte sant.
    Vad menar hon med kräks?
    Allt är inte så linjärt för barn som vuxna vill ha det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 18:31:21 följande:
    TS tar det på allvar! Hon har varit till läkaren med barnet. När hon har ont får hon åka vagn. TS skrev den här tråden!
    Dock är det ju inte uteslutet att hon simulerar, eller hur - så varför ska det avfärdas? Barnet har det ju bevisligen jobbigt nu med flytt och vänner. Dessutom har hon fått småsyskon och då är det ju inte helt ovanligt att ha ett extra stort uppmärksamhetsbehov.
    Det är ungefär det jag och flera med mig skriver.
    Att det kan bero på andra saker men det betyder inte att barnet simulerar, bara att det inom läkarvetenskapen inte finns någon förklaring.
    Barnet upplever smärtan. den är verklig.

Simulerar gör man om man verkligen hittar på endast för att få uppmärksamhet och att man gör det med beräkning.
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 18:29:37 följande:
    Men du Ts. . Har du gett henne en "värktablett" än ? Eller gillar du inte tanken ? 

Det bli ju jättebra när barnet går till Fsk och säger att hon fått en stark värktablett :) För det är ju klart att hon talar om att hon får det!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 18:41:26 följande:

Det bli ju jättebra när barnet går till Fsk och säger att hon fått en stark värktablett :) För det är ju klart att hon talar om att hon får det!
    Så man avstår saker bara för att man är rädd för vad omgivningen ska tycka?
    Att man blir dömd i verkligheten på samma sätt som man blir dömd på FL, genom insinuationer och det folk antar?

Ja, i så fall är man ganska ryggradslös
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?