• cosinus

orolig för att min 7 åriga dotter inte har några kompisar i skolan. Utanför.

Freja skrev 2013-04-10 13:39:31 följande:
    Dom är många tjejer i klassen, 16st. Så jag tycker att det borde finnas nån som hon kan vara med förutom den här bästisen hon har haft.
    Det känns lite som att eftersom vi inte är sånna fantaster av kompislek på helgerna så har den här bästisen börjat leka på helgen med en av de andra tjejerna. Och då blev väl min dotter lite ledsen över det kanske.
    Men jag tycker inte att man ska behöva boka in kompislek varenda helg bara för att ens barn inte ska bli utanför.

Vi har många  barn i familjen och helgerna är fulla av gemenskap inom familjen och ganska fullt hus och vi vill vila upp oss. Jag vet inte om det är dumt. Men när jag var liten hade jag inte en massa kompisar hemma på helgerna.
    Man träffas ju hela dan i skolan och sen fritids. 
    Kan ungarna nu för tiden inte vara ensamma känns det som?

Jag pratade med fröken idag nu när jag hämtade och hon hade sett att w blivit lite ledsen för det där med dom andras lek på helgen men hon sa att hon visst lekte med andra och så och inte alls var utanför på det sättet.
    Hoppas att det är så.

Men de andra tjejerna kanske bor så att inget behöver bokas? Vi planerar aldrig kompisar för våra barn men då vi bor i barntätt villaområde så fixar det sig på egen hand och ja våra leker med både klasskompisar och andra barn så gott som alla kvällar i veckan och definitivt alla helger. Skolan är en rätt liten del av kompisbiten för dem.
  • cosinus
    Freja skrev 2013-04-11 07:28:37 följande:
    Ja det fungerar väl annorlunda när man bor i ett område, det förstår jag. Vi bor ju ute på landet så det är alltid ett planerande om nån ska följa med hem. Jobbigt.
    Jag är heller inte särskilt mkt lektant och gillar inte att ha en massa ungar drällande tyvärr. Sån är jag.
    Jag tänker att har det inte blivit lite så nu på senaste tiden det här med tanke på stress. Dagens unga kan inte vara själva, de måste hela tiden leka med nån.
    Att bara vara hemma klarar ingen av snart. Fel tycker jag.
    Jag har ju medvetet inte anmält henne på dansen redan på dagis bara för att jag inte vill pracka på henne en massa aktiviteter så tidigt. Det kommer ändå tids nog. Nu är det kanske dags då...

Jag ser ingen skillnad mot hur vi själva hade det som barn. Jag är uppväxt på en stor gård inramad av ett höghus i form av ett U (miljonprogramområde) det var alltid någon ute, ville man leka sprang man ut, ville man inte leka var man själv men oftast ville man ju leka och det hade inget med stress att göra.

Sen tycker jag absolut barn kan få ha tråkigt ibland och lära sig den biten också men det kommer de gånger kompisarna inte är hemma. Jag förbjuder ju inte barnen att gå ut och leka med de andra för att det är tråk-tid på schemat och den tanken kom då tack och lov aldrig mina föräldrar på heller.

Barn vill  leka, springa runt och röra sig i flock. Det kan ju knappast vara något nytt påfund, så har det väl varit i alla tider?
  • cosinus
    Freja skrev 2013-04-11 15:36:10 följande:
    En sak kan jag säga att jag skulle aldrig acceptera lek alla dar i veckan och inte heller aktiviteter varenbda dag. Ni gör ungarna en otjänst som håller på sådär.   
    Men många av oss "håller inte på" alls. Det gör ungarna så bra själva. Du kan väl inte mena att jag ska neka mina barn att gå ut och leka med kompisarna som leker dunk utanför om de själva vill det? De kan vara inne och ta det jättelungt men så knackar det på dörren och någon frågar om de vill komma ut och leka. Varför skulle jag säga nej i ett sånt läge bara för att de lekte igår också.

Att man inte ska binda upp små barn med aktiviteter varje dag kan jag absolut hålla med om och likaså behöver man kanske inte boka lekkamrater varje dag eftersom det begränsar barnens val den dagen och möjlighet att vila om de är trötta. Men när barnen själva går ut och leker när de orkar, går till kompisar när de har lust och bara gör vad som faller dem in för stunden kan det väl ändå inte finnas någon som helst anledning att begränsa.

Tycker du resonerar mycket, mycket märkligt.
Svar på tråden orolig för att min 7 åriga dotter inte har några kompisar i skolan. Utanför.