Freja skrev 2013-04-10 13:39:31 följande:
Dom är många tjejer i klassen, 16st. Så jag tycker att det borde finnas nån som hon kan vara med förutom den här bästisen hon har haft.
Det känns lite som att eftersom vi inte är sånna fantaster av kompislek på helgerna så har den här bästisen börjat leka på helgen med en av de andra tjejerna. Och då blev väl min dotter lite ledsen över det kanske.
Men jag tycker inte att man ska behöva boka in kompislek varenda helg bara för att ens barn inte ska bli utanför.
Vi har många barn i familjen och helgerna är fulla av gemenskap inom familjen och ganska fullt hus och vi vill vila upp oss. Jag vet inte om det är dumt. Men när jag var liten hade jag inte en massa kompisar hemma på helgerna.
Man träffas ju hela dan i skolan och sen fritids.
Kan ungarna nu för tiden inte vara ensamma känns det som?
Jag pratade med fröken idag nu när jag hämtade och hon hade sett att w blivit lite ledsen för det där med dom andras lek på helgen men hon sa att hon visst lekte med andra och så och inte alls var utanför på det sättet.
Hoppas att det är så.
Det är ju inte svartvitt, så att man måste boka in kompisar varenda minut på helgen, men barn bygger också relationer på fritiden. I skolan är det ofta fullt upp och relationsbygge begränsas delvis till rasterna, men när man har kompisar på fritiden kan de relationer man påbörjar i skolan fördjupas och utvecklas. Har inte läraren frågat om hon ibland leker med kompisar på fritiden? Det kollar de här varje termin, för de vet hur viktigt det är med kompisar både på och utanför skolan.
Barn kan vara ensamma, men de vill ofta göra saker med sina kompisar på helgen, de vill leka, spela fotboll , gå och bada eller t ex gå och titta på en film. Inte överdrivet ofta så man blir utschasad av allt umgänge, men ibland.
En fråga: Var din ensamhet när du var liten självvald eller hade du velat leka med kompisar hemma ibland eller åka iväg och göra saker med dom?
Sedan hoppas jag du tar din dotter på allvar, om hon fortsätter säga att hon är utanför. Det hjälper inte din dotter om fröken inte ser eller förstår och du litar mer på fröken än på henne.