Usch, det låter som en fruktansvärt klumpig förskolepedagog. Att både ta upp det inför barnet och inte ens ha ordnat ett möte med er föräldrar först. Dessutom bara kommentaren om att hon borde stannat ett extra år på förskolan är väl så dags att komma med nu! Ytterst kränkande sätt att bete sig. Frågan är om personkemin stämmer mellan ditt barn och pedagogen? Jag hade bett specialpedagogen observera henne för att få en second opinion! Vad säger fritidspedagogen som jobbar i klassen?
Jag har haft ett barn i ettan, där redan förskolan påtalade att de ansåg att han borde stannat kvar ett extra år på förskolan, men föräldrarna nekade. Det var stor skillnad på honom och de andra barnen då han inte ens kände igen hälften av bokstäverna i sitt eget namn (ca 8 totalt). I ettan fungerade det inte alls, så det blev en utredning då det heller inte fungerade socialt i gruppen eller på rasterna eller med koncentrationen. Till slut kom de fram till att han var halvspråkig, d v s varken hade bra svenska eller sitt eget modersmål. och han fick ett extra år i förskolan. Hur det sedan gick vet jag dock inte.
Din dotter verkar ju inte direkt ha de problemen. Visst jag vet att min mamma har sagt om det funnits skolmognadsprov hade jag fått vänta ett år, då jag är född 18/12, men det löste sig för mig med. Visst ljudningen var lite besvärlig, men det var nog mer att jag hade idén att behövde inte vuxna ljuda behövde inte jag det heller.
I din dotters fall är frågan vad det skulle göra med din dotters självkänsla om hon inte får börja ettan som hon längtar efter. Antagligen är hon mer motiverad redan nu till att börja lära sig saker när hon kommer till skolan, skulle jag gissa. Om inte annat får hon väl testa och fungerar det inte alls, får det väl ske en överflyttning till förskolan då. Nu har jag inte jobbat som lärare på några år, men jag antar att ettan och förskoleklass fortfarande har ett nära samarbete. Så tänker jag spontant efter din ts.