• LillaLinan80

Min dotter ska tydligen inte gå i F-klass

Precis fått domen av min dotters lärare att hon borde gå om F-klassen ett år. Bäst hade varit om hon gått ett extra år på dagis (!). Anledningen är att min dotter inte är speciellt intresserad av läsning och skrivning. Hon dagdrömde ofta och gärna när fröken läste bok. Då jag själv är lärare blev jag riktigt chockad då F-klassen är en förberedande klass, ett ställe där man ska väcka barns intresse! Jag vet att min dotter har flera i sin grupp som är väldigt (enligt mig ovanligt) duktiga...

Jag gick givetvis i taket när hon tog upp detta inför min dotter (som för övrigt är väldigt redig på lekar och har väl utvecklad motorik).

Min lilla flicka som längtar så efter att börja 1:an...

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden Min dotter ska tydligen inte gå i F-klass
  • Hannah76

De går inte  efter skriv- och räknekunskaper när de avgör om ett barn är skolmoget eller inte.

• Nyfikna72

I sambons dotters klass var det en som började som gått om förskolan och det var inget speciellt med det så alla funderingar och tankar man har om att det pekar på att barnet är onormalt kan man nog släppa helt. Alla är olika och är man född sent så kan det ju vara så att man passar in betydligt bättre i en yngre klass.

• LillaLinan80

Jobbar själv som lärare i en F-1:a och min dotter är skolmogen! Hon kan inte skriva eller läsa (lite medvetet har jag inte pressat henne med detta). Hon är annars väldigt duktig och redo! Dock tyckte hon mycket om att leka vilket jag inte ser dom ngt negativt hos en 6 åring född i december.

• Dr Mupp
    LillaLinan80 skrev 2013-04-11 18:22:21 följande:
    Jobbar själv som lärare i en F-1:a och min dotter är skolmogen! Hon kan inte skriva eller läsa (lite medvetet har jag inte pressat henne med detta). Hon är annars väldigt duktig och redo! Dock tyckte hon mycket om att leka vilket jag inte ser dom ngt negativt hos en 6 åring född i december.
    Fast att en ett decemberbarn kanske behöver ett år extra är inget konstigt eller negativt. Hade hon varit född ett par dagar senare så hade hon ju fortfarande gått i förskolan. Jag har en son som är jämngammal med din dotter sånär på några dagar. Han är född på "rätt" sida av nyåret och börjar inte förskoleklass förrän till hösten. Jag har även ett novemberbarn som går i skolan och ska jag vara ärlig så är det här extra året som min tidiga 07:a får på förskolan en stor fördel. Visst hade han fixat att börja förskoleklass nu till hösten, men han kommer vara så mycket mer mogen och redo för det nästa höst. 

Jag har också ett decemberbarn född 09 som kommer börja skolan med 10:orna. Jag ser ingen anledning att låta honom börja med 09:orna och ge honom de nackdelar som det ändå innebär att vara minst och senast.   
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • eldflugan

Om man inte är skolmogen handlar mycket om den sociala mognaden, att man har ro att sitta på lektioner och dyl. Man behöver bara kunna 6 bokstäver i förskoleklass. sä var de iaf i den skola Jag va vikarie i i Sthlm :)

• mammalovis

Usch, det låter som en fruktansvärt klumpig förskolepedagog. Att både ta upp det inför barnet och inte ens ha ordnat ett möte med er föräldrar först. Dessutom bara kommentaren om att hon borde stannat ett extra år på förskolan är väl så dags att komma med nu! Ytterst kränkande sätt att bete sig. Frågan är om personkemin stämmer mellan ditt barn och pedagogen? Jag hade bett specialpedagogen observera henne för att få en second opinion! Vad säger fritidspedagogen som jobbar i klassen?

Jag har haft ett barn i ettan, där redan förskolan påtalade att de ansåg att han borde stannat kvar ett extra år på förskolan, men föräldrarna nekade. Det var stor skillnad på honom och de andra barnen då han inte ens kände igen hälften av bokstäverna i sitt eget namn (ca 8 totalt). I ettan fungerade det inte alls, så det blev en utredning då det heller inte fungerade socialt i gruppen eller på rasterna eller med koncentrationen. Till slut kom de fram till att han var halvspråkig, d v s varken hade bra svenska eller sitt eget modersmål. och han fick ett extra år i förskolan. Hur det sedan gick vet jag dock inte.

Din dotter verkar ju inte direkt ha de problemen. Visst jag vet att min mamma har sagt om det funnits skolmognadsprov hade jag fått vänta ett år, då jag är född 18/12, men det löste sig för mig med. Visst ljudningen var lite besvärlig, men det var nog mer att jag hade idén att behövde inte vuxna ljuda behövde inte jag det heller.

I din dotters fall är frågan vad det skulle göra med din dotters självkänsla om hon inte får börja ettan som hon längtar efter. Antagligen är hon mer motiverad redan nu till att börja lära sig saker när hon kommer till skolan, skulle jag gissa. Om inte annat får hon väl testa och fungerar det inte alls, får det väl ske en överflyttning till förskolan då. Nu har jag inte jobbat som lärare på några år, men jag antar att ettan och förskoleklass fortfarande har ett nära samarbete. Så tänker jag spontant efter din ts.

• LillaLinan80

I målen för F-klass behöver man inte kunna några bokstäver eller läsa eller räkna. Social mognad måste man ha och det har min dotter, det är kanske därför jag blev sååå besviken. Men tyckte även det va väldigt klumpigt att henne att framför min dotter säga att hon borde ha ett år till på dagis Lite väl sent nu? Känner att lärarens förutfattade meningar med decemberbarn spelade in. Det är faktiskt ingen som säger att någon som är född i januari automatiskt är mer mogen socialt än någon som är född i december. På dagis sa de dessutom alltid att hon var mogen socialt för sin ålder...nej fy sjutton...tur att jag vet att allt är lugnt annars hade jag ju blivit jätteorolig...

• LillaLinan80

Mammalovis: Precis! De fåtal barn jag känner till som fått gå om F-klass eller någon annan åk har ju haft oerhörda problem! Jag är rädd att läraren iom hennes snedvridna syn på barns kunskap ska "sänka" mitt barn. Jag ringde upp läraren senare och förklarade att jag tagit illa vid mig och förklarade för henne att jag tyck att det va oproffsigt att uttrycka sig så inför min dotter. Dock kunde hon inte alls ta kritiken utan blev sur på mig! Att jag inte skulle ifrågasätta henne! Snacka om att jag blev paff!

• Fundersam mamma

Jag förstår dig. Är specialpedagog själv. Ett barn som gick ett extra år på förskolan och fick på våren i fskklassen höra att det borde gå ett ytterligare år i fskklass. Självklart ser jag barnets problematik men anser inte att hon borde uttalat sig så ändå. Hon visste ju barnets bakgrund isf borde hon sagt att de har svårt att möta barnets behov - så är det ff på den skolan. Hade jag vetat hur det skulle bli så hade jag sökt en annan skola med takk i undervisningen.

• Hannah76
    LillaLinan80 skrev 2013-04-11 20:23:25 följande:
    I målen för F-klass behöver man inte kunna några bokstäver eller läsa eller räkna. Social mognad måste man ha och det har min dotter, det är kanske därför jag blev sååå besviken. Men tyckte även det va väldigt klumpigt att henne att framför min dotter säga att hon borde ha ett år till på dagis Lite väl sent nu? Känner att lärarens förutfattade meningar med decemberbarn spelade in. Det är faktiskt ingen som säger att någon som är född i januari automatiskt är mer mogen socialt än någon som är född i december. På dagis sa de dessutom alltid att hon var mogen socialt för sin ålder...nej fy sjutton...tur att jag vet att allt är lugnt annars hade jag ju blivit jätteorolig...

Men vad var det som de tyckte gjorde att hn inte var skolmogen?
    Vet du hur hon fungerar på dagarna i förksoleklassen?
     Är det fler än en pedagog?
Svar på tråden Min dotter ska tydligen inte gå i F-klass