• Anonym

Samma efternamn??

Hej alla! Är nyfiken vad ni andra tycker om att ha samma efternamn som exet? Min sambo och hans föredetta var gifta och de har 2 barn tillsammans och de alla har samma efternamn. Om jag och min sambo gifter oss kan jag tycka det känns väldigt underligt att heta samma efternamn som exet. ( hon tog hans efternamn) förstår att pappan vill behålla sitt men vad tycker ni? Vi har ett gemensamt barn som just nu eftersom vi är ogifta har vi valt att ha dubbel namn på vårt barn. Jag själv hade nog bytt tillbaka till mitt ursprungsnamn om jag skilde mig, men vad tycker ni? Och hur brukar majoriteten göra? Att nämna är efternamnet inte så vanligt heller och det gör det hela att vi lätt skulle kopplas ihop med varandra , jag och exet.

• Svar på tråden Samma efternamn??
  • Anonym

När mina föräldrar skilde sig så bytte min mor tillbaka till barndomsnamnet. Min fars nuvarande fru har tagit min fars efternamn. Så tycker också att man byter tillbaka efter skilsmässa. Sen tog jag själv min mors efternamn så fort jag blev myndig.

• Anonym

De flesta jag känner som har tagit sin partners efternamn och har barn behåller det även efter skilsmässan för de vill heta samma som sina barn, att exet heter det oxå är inte så kul men man vill heta samma som sina barn!

• nymedlem

Men exet kanske vill heta samma efternamn som sina barn och det kan man ju föstå isåfall.

Kan ni inte ha dubbelnamn på både dig, sambon och ert gemensamma barn? 

• h8him
    nymedlem skrev 2013-04-14 20:34:06 följande:
    Men exet kanske vill heta samma efternamn som sina barn och det kan man ju föstå isåfall.

Kan ni inte ha dubbelnamn på både dig, sambon och ert gemensamma barn? 
    Precis, och vill pappan då att exet byter tillbaks till namnet som ogift får han väl även gå med på att låta barnen byta efternamn?

Samtidigt, namnet är inte till låns, utan man får det, för resten av livet när man gifter sig. Så hon har all rätt att ha kvar sitt namn.
  • Fiaz

Min mamma har kvar pappas efternamn även om dom är skilda och pappas nya fru har tagit det hon med. Så hon har all rätt till det efternamnet.

• Anonym

Sambon och hans två barn heter samma. Våra gemensamma har mitt och sambons och jag mitt. Mamman till bonusbarnen har sitt för dom va aldrig gifta. Om vi gifter oss kommer jag, sambon och alla barnen få samma. Också konstigt för mamman kan jag tänka mig. Kommer heller inte byta i framtiden om vi skulle gå isär. Jag valde att ha dubbelt på våra för att det kändes konstigt att sambon och bonusbarnen hade samma som mina barn och inte jag. Så namn betyder olika mycket för olika människor. Så jag förstår hur du känner. Men anti gen får du, sambon och era ha dubbelt eller så får du försöka leva med att hon heter samma.

• Cecese

Jag separerade förra året och skilsmässan gick igenom i år. Jag kommer att behålla exets efternamn eftersom jag vill heta samma som mina barn. Vår dotter som föddes långt innan vi gifte oss hade mitt efternamn från början men fick byta till pappans när vi gifte oss. Jag har även en dotter med en annan pappa som inte finns med utan mitt ex har fått papparollen till henne, även hon bytte till exets efternamn samtidigt som vi gifte oss. 

• Dixie

OM jag skulle skilja mig kommer jag inte att byta namn, jag vill ha samma namn som mina barn - det var ju en av anledningarna till att vi gifte oss!

• Anonym

Det beror väl på, bor man i en storstad spelar det väl ingen roll om man har samma som exfrun, men bor man i en liten håla där alla känner alla och alla känner exfrun så skulle jag inte vilja ha hennes namn. Då hade jag nog velat att vi tog ett eget nytt efternamn eller mitt namn. 

Svar på tråden Samma efternamn??