• Anonym

Samma efternamn??

Hej alla! Är nyfiken vad ni andra tycker om att ha samma efternamn som exet? Min sambo och hans föredetta var gifta och de har 2 barn tillsammans och de alla har samma efternamn. Om jag och min sambo gifter oss kan jag tycka det känns väldigt underligt att heta samma efternamn som exet. ( hon tog hans efternamn) förstår att pappan vill behålla sitt men vad tycker ni? Vi har ett gemensamt barn som just nu eftersom vi är ogifta har vi valt att ha dubbel namn på vårt barn. Jag själv hade nog bytt tillbaka till mitt ursprungsnamn om jag skilde mig, men vad tycker ni? Och hur brukar majoriteten göra? Att nämna är efternamnet inte så vanligt heller och det gör det hela att vi lätt skulle kopplas ihop med varandra , jag och exet.

• Svar på tråden Samma efternamn??
  • h8him
    Anonym (köpblåbär) skrev 2013-04-14 22:04:50 följande:
    Jag menar inte att vara besvärlig eller provocera men eftersom jag inte vet svaret på min egen fråga, hur ska jag då kunna veta svaret på dina följdfrågor? Jag frågar för att jag är nyfiken, inte för att jävlas. 

Det är olika för olika människor. Om namnet är så oviktigt, varför behöver då Ts ha mellannamn till sina barn? ( Ts kallar det dubbelnamn.)
  • BioBonus

Det finns en praktisk fördel att ha samma efternamn som barnen har jag upptäckt, då jag ju inte har det - och det är att det är lättare i kontakt med skola och omsorg etc, då man med namnet automatiskt kopplas ihop med barnet.

Min mamma och min bonusmamma har samma efternamn och jag tror inte ngn av dem har reflekterat över att det skulle kännas konstigt. Det är ett ovanligt efternamn dessutom, så vi är väl bara ett tiotal som heter det, så vi kopplas ju definitivt ihop genom namnet.

• Anonym (Samma sits)
    Lenamt skrev 2013-04-14 22:06:40 följande:
    Hmm, jag bytte tillbaks till mitt flicknamn när jag skilde mig men min önskan var då att mina barn skulle lägga till mitt efter namn som mellan namn ( så att de fick både mitt och mitt exs efternamn) detta sprack dock då exet vägrade skriva på papper för barnens namnändring ( att lägga till mitt efternamn) så nu heter vi olika. Jag väntar nu ett syskon till dem med en ny man och tänker att de nya barnet ska få både min sambos och mitt efternamn. Jag hoppas sen att exet senare ska går med på namn tillägget så att syskonen får heta samma. Tycker att det känns mysigt att det liksom hör i hop även via namnet. Och ja, ibland är jag lite ledsen över att de inte heter mitt efternamn också och tycker exet är en fjant som inte kan skriva på. Barnen vill heta nåda namnen, de är 6 och 8 år..

Jag är i precis samma sits som dig! Mitt ex vägrar skriva på enbart för att jävlas. Jag lämnade honom för en annan man som jag dessutom är gift med nu, och för det ska jag straffas till absurdum. När jag gifte mig med min "nya" man tog vi ett nytt efternamn som ingen annan heter i Sverige förutom vi. Vill så gärna att mina barn ska få ha mitt efternamn åtminstone som mellannamn, men icke. Hur kan man komma tillrätta med detta? Finns det inte några juridiska lagar som styr sånt här? Någon som vet? Jag och mitt ex har gemensam vårdnad och barnen är 3 och 6 år gamla. Och nej, han kommer aldrig någonsin att gå med på namntilläget av fri vilja.  
  • Lenamt

Jag har för mig att jag läst att när barnen är 12 får det bestämma själva men inte alls säker på det.
    Ja, det är så larvigt och jag försöker att inte lägga massor av energi på att tänka på det. Men det är ledsamt när barnen själva uttrycker att de vill ha båda namnen...
    Kanske någon som vet om deg går att lösa på något sätt?

• Iam

Min mamma behöll pappas efternamn när dom skildes. Varför vet jag inte, men jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara något konstigt. Och pappa hade oxå ett speciellt efternamn. 

• Anonym (Samma sits)
    Lenamt skrev 2013-04-15 13:24:11 följande:
    Jag har för mig att jag läst att när barnen är 12 får det bestämma själva men inte alls säker på det.
    Ja, det är så larvigt och jag försöker att inte lägga massor av energi på att tänka på det. Men det är ledsamt när barnen själva uttrycker att de vill ha båda namnen...
    Kanske någon som vet om deg går att lösa på något sätt?
    Nu fick jag lite ny kraft att ta tag i detta så jag ringde just till både Skatteverket och Tingsrätten. På Skatteverket sa dom att dom behöver båda föräldrarnas underskrift i alla lägen och jag fick rådet att höra av mig till Tingsrätten istället. När jag ringde till Tingsrätten fick jag inget riktigt besked. Jag slussades runt till flera personer eftersom ingen visste vad som gällde. Dom förklarade att det förekommer tvister där Tingsrätten beslutar om ett barns efternamn, men att Tingsrätten aldrig haft ett mål där tillägg av mellannamn har varit på tapeten. Detta antagligen eftersom det är en såpass banal och löjlig grej, varför skulle en förälder motsätta sig tillägg av den andre förälderns efternamn som mellannamn för barnet? Hur som helst, jag fick direktnumret till en av deras tingsnotarier. Jag ska ringa honom på onsdag då han åter är tillgänglig. Om det nu skulle vara så att tingsnotarien inte heller kan ge ett svar så fick jag rådet att kontakta jurist. 
  • Ess

Jag behöll min ex makes efternamn tills jag gifte om mig, orkade inte med jobbet att byta.

Min mans barn heter sin mammas efternamn. Jag och min man och våra barn heter min mans efternamn, vilket även är mitt flicknamn.

Jag skulle personligen inte hoppa på att ta mannens ex efternamn, speciellt inte om det var ovanligt. 

• Ess
    Ess skrev 2013-04-15 15:53:37 följande:
    Jag behöll min ex makes efternamn tills jag gifte om mig, orkade inte med jobbet att byta.

Min mans barn heter sin mammas efternamn. Jag och min man och våra barn heter min mans efternamn, vilket även är mitt flicknamn.

Jag skulle personligen inte hoppa på att ta mannens ex efternamn, speciellt inte om det var ovanligt. 
    Ett tillägg: Jag skulle heller aldrig gå med på att mina barn hade samma ovanliga efternamn som exet.
  • Brumma

Nu var inte min man o exet gifta, så de har inte samma namn, men jag hade nog tänkt likadant ändå...
    Pappan har kvar samma namn som dottern, som har dubbelnamn från mamma o pappa.
    Jag heter mitt gamla namn samt min mans o bonus ena namn.
    Bonus syskon (våra gemensamma) heter som pappan.
    Då heter vi alla iallafall ett av namnen samma.

Tyvärr visste jag inte att mina barn inte fick ta mitt gamla namn, som jag ju behållt, eftersom det räknas som mellannamn. Annars skulle även våra gemensamma heta dubbelnamn.
    Hade jag vetat det hade jag behållt enbart mitt gamla namn o lagt till min mans när vi var färdiga med barn..

Svar på tråden Samma efternamn??