• Anonym

Samma efternamn??

Hej alla! Är nyfiken vad ni andra tycker om att ha samma efternamn som exet? Min sambo och hans föredetta var gifta och de har 2 barn tillsammans och de alla har samma efternamn. Om jag och min sambo gifter oss kan jag tycka det känns väldigt underligt att heta samma efternamn som exet. ( hon tog hans efternamn) förstår att pappan vill behålla sitt men vad tycker ni? Vi har ett gemensamt barn som just nu eftersom vi är ogifta har vi valt att ha dubbel namn på vårt barn. Jag själv hade nog bytt tillbaka till mitt ursprungsnamn om jag skilde mig, men vad tycker ni? Och hur brukar majoriteten göra? Att nämna är efternamnet inte så vanligt heller och det gör det hela att vi lätt skulle kopplas ihop med varandra , jag och exet.

• Svar på tråden Samma efternamn??
  • Anonym

Jag bytte tillbaka till mitt flicknamn när jag skiljde mig,mina barn har haft pappans namn hela tiden och det har inte känts konstigt för någon av oss även om pappan inte funnits med i bilden alls.

• Anonym (köpblåbär)
    aldrigmer skrev 2013-04-14 20:32:39 följande:
    Hon vill väl heta som sina barn, många vill ju det.
    En stilla undran (inte påhopp!), är man mindre mamma om man inte heter samma efternamn som sina barn? Stackars min mamma isf, som inte heter som något av sina barn. När hon skilde sig från pappa tog och tillbaka sitt flicknamn och mina syskon heter som deras pappa (mamma och han gifte sig aldrig) Flört
  • Anonym

För mig spelar sånt ingen roll. Det är ju ett namn bara. Mina barn har samma efternamn som min man, hans exfru och deras gemensamma barn. Jag ville inte byta efternamn när vi gifte oss och han ville att våra gemensamma barn skulle ha en koppling till sina syskon. Fine with me!

• h8him
    Anonym (köpblåbär) skrev 2013-04-14 21:35:18 följande:
    En stilla undran (inte påhopp!), är man mindre mamma om man inte heter samma efternamn som sina barn? Stackars min mamma isf, som inte heter som något av sina barn. När hon skilde sig från pappa tog och tillbaka sitt flicknamn och mina syskon heter som deras pappa (mamma och han gifte sig aldrig) Flört
    Klart man inte är. Men för vissa är namnet viktigt. Om det nu inte är viktigt för pappan kan han väl erbjuda mamman att barnen också får byta efternamn om hon byter? Fast, hon bestämmer för det är hennes namn.
  • Anonym (köpblåbär)
    h8him skrev 2013-04-14 21:46:31 följande:
    Klart man inte är. Men för vissa är namnet viktigt. Om det nu inte är viktigt för pappan kan han väl erbjuda mamman att barnen också får byta efternamn om hon byter? Fast, hon bestämmer för det är hennes namn.
    Men om man nu inte blir "mindre mamma", varför är det då viktigt?
  • h8him
    Anonym (köpblåbär) skrev 2013-04-14 21:49:09 följande:
    Av samma anledning som pappan inte accepterar att barnen byter kanske?
  • h8him
    Anonym (köpblåbär) skrev 2013-04-14 21:49:09 följande:
    Eller samma anledning att pappans nya vill att hon och hennes barn ska ha samma namn som pappan?
  • Anonym (köpblåbär)
    h8him skrev 2013-04-14 21:54:12 följande:
    Eller samma anledning att pappans nya vill att hon och hennes barn ska ha samma namn som pappan?
    Jag menar inte att vara besvärlig eller provocera men eftersom jag inte vet svaret på min egen fråga, hur ska jag då kunna veta svaret på dina följdfrågor? Jag frågar för att jag är nyfiken, inte för att jävlas. 

• Lenamt

Hmm, jag bytte tillbaks till mitt flicknamn när jag skilde mig men min önskan var då att mina barn skulle lägga till mitt efter namn som mellan namn ( så att de fick både mitt och mitt exs efternamn) detta sprack dock då exet vägrade skriva på papper för barnens namnändring ( att lägga till mitt efternamn) så nu heter vi olika. Jag väntar nu ett syskon till dem med en ny man och tänker att de nya barnet ska få både min sambos och mitt efternamn. Jag hoppas sen att exet senare ska går med på namn tillägget så att syskonen får heta samma. Tycker att det känns mysigt att det liksom hör i hop även via namnet. Och ja, ibland är jag lite ledsen över att de inte heter mitt efternamn också och tycker exet är en fjant som inte kan skriva på. Barnen vill heta nåda namnen, de är 6 och 8 år..

• BioBonus

Jag tog tillbaka mitt flicknamn när jag skilde mig. Det var en del i processen för mig att stå på egna ben. En nystart liksom.

Mina barn har exets efternamn, men min yngste tog mitt efternamn som mellannamn.
    Nu är jag omgift och vi har mitt flicknamn som mellannamn och makens som efternamn. Så jag heter lite lika och lite olika som barnen i familjen-

Makens ex har tagit bort hans efternamn, så nu är det bara jag, maken och bonusdotter som har makens efternamn.

Vaktmästaren suckade lite när han undrade vilket namn som skulle stå på dörren *skrattar* 

Svar på tråden Samma efternamn??