• Anonym (orolig)

Orolig för diskbråcksoperation

Hej alla familjelivareGlad jag har tre diskbråck i nacken och väldiga besvär. Har haft så här i ett år och nu har äntligen blivit dags för  operation, samtidigt som det känns väldigt skönt att få göra denna operation så känns det nervöst, har aldrig gjort någon operation, och den här är ju lite större.

Nu till min fråga; finns det nån därute som gjort diskbråcksoperation i halsryggen, och hur gick det efteråt ? Blev du bra? Blev det några komplikationer? Hur lång tid tog det innan du fungerade som "vanligt"?
    Jag är jättenervös inför det här, jag är så nervös att jag typ ska bli lam eller nåt=(

• Svar på tråden Orolig för diskbråcksoperation
  • Queenie70

Har gjort i ländryggen, visserligen. Två stora diskbråck, och jag var liksom du fullständigt skräckslagen för att både dö och bli förlamad. Men allt gick så bra så bra så. Smärtan som jag hade försvann direkt efter operationen, förutom att det givetvis gjorde ont i såret. Var ska du opereras? Jag var uppe å gick ca. 4 timmar efter OP.

• Anonym (diskbråck)

Hej TS,

Jag fick för ett år sen veta att jag har diskbråck i nacken. Jag har inte gjort någon operation, har inte tillräckliga besvär ännu.

Vad har du för besvär?

• Anonym (lycka till)

Hej,

jag har läst om flera som blivit opererade och som det gått bra för så säkert ordnar det sig. Lycka till med allting! När är operationen? Hur mår du idag? 

• Anonym (orolig)

Tack för svaren=) Jag har domningar och värk i armarna samt i nacken också, först var det bara i armarna men nu är det väldigt mycket i nacken också.. Vissa dagar kan jag inte röra vänster arm pga smärtan.  Allt började för ca ett år sedan, då med domningar i fingrar och lite i ena armen, sedan blev det värre och värre med smärtan. 

Har varit inlagd ett antal ggr för att smärtlindras då jag haft så ont att jag inte kunnat röra mig utan att kräkas.
    Bor  i jämtlands län och ska opereras i slutet av maj.

• Anonym (diskbråck)

Jag har också domningar i armar och fingrar, men än så länge bara lindrig värk då och då.

Lycka till med operationen, berätta gärna hur det går!

• Bchrisny

Hej !
    Jag brukar konsekvent avråda från diskbråcksoperation - framförallt i nacken. Nu vet jag ej var, hur och stora bråcken är, men oddsen är dåliga på lång sikt att det blir bättre. På kort sikt kan möjligen en OP göra det bättre, men det är mkt vanlig att problemen kommer tillbaka, vilket innebär att bråcken inte behöver vara grundorsaken. Diskbråck läker ut av sig själv efter tid. Har du dessutom 3 bråck gör det detta  extra komplicerat... Vilket eller vilka bråck skall man ta?...

Jag vet att detta är bekymrande info för dig, men jag går efter erfarenhet av vetenskap och  många tusen patienter... Jag skulle be om att skjuta upp OP, för extra eftertanke. Mängder av nack diskbråck patienter tillfrisknar spontant. (T,ex Annika Sörenstam..golf)
    Läs mer på
    http://www.diskbråck.info/2013/03/diskbrack-operation-hjalper-det.html
    MVH Christer

• Anonym (lycka till)

Meddela senare hur det gått! Hur mår du idag?

• Anonym (orolig)
    Bchrisny skrev 2013-04-18 05:12:09 följande:
    Hej !
    Jag brukar konsekvent avråda från diskbråcksoperation - framförallt i nacken. Nu vet jag ej var, hur och stora bråcken är, men oddsen är dåliga på lång sikt att det blir bättre. På kort sikt kan möjligen en OP göra det bättre, men det är mkt vanlig att problemen kommer tillbaka, vilket innebär att bråcken inte behöver vara grundorsaken. Diskbråck läker ut av sig själv efter tid. Har du dessutom 3 bråck gör det detta  extra komplicerat... Vilket eller vilka bråck skall man ta?...

Jag vet att detta är bekymrande info för dig, men jag går efter erfarenhet av vetenskap och  många tusen patienter... Jag skulle be om att skjuta upp OP, för extra eftertanke. Mängder av nack diskbråck patienter tillfrisknar spontant. (T,ex Annika Sörenstam..golf)
    Läs mer på
    www.diskbråck.info/2013/03/diskbrack-operatio...
    MVH Christer
    Tack för ditt svar, men tror att operation är det enda raka just nu. Har haft ett helvete i minst 1 års tid och det blir bara värre.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (lycka till) skrev 2013-05-10 19:26:48 följande:
    Meddela senare hur det gått! Hur mår du idag?
    Har inte opererat mig ännu men ska om 1 vecka, känns bara skönt just nu för det blir bara värre och värre, rapporterar sedan efter op hur det känns.
  • Anonym (orolig)

Hej alla omtänksamma, nu är operationen gjord. I 6 timmar låg jag i sträck under op. dom skruvade fast en hjärnställning i huvudet och sträckte det bakåt nedåt för att komma åt, allt gick väl enl. planerna förutom att dom råkade ta hål på ryggmärgen så att det sipprade ut, resulterade att jag fick ligga plant, alltså utan kudde i 12 h med smärtor ifrån helveteGråter
    Första fyra dagarna kommer jag inte ihåg, smärtorna var fruktansvärda, önskade att jag hade dött ist. Gick inte att ligga, fick inte sitta inte stå. nacken kändes som om någon höll på att slå sönder med en hammare.

Nu har det gått en vecka precis, är kvar på sjukhuset, smärtorna i armen försvann från början men nu kommit till baka, smärtan i nacken är fortfarande fruktansvärd, står på morfin dygnet runt. Det ska bli bättre, man måste tänka positivt säjer sjukvårdspersonalen men lätt att säja när dom inte gjort den själva.

Planen är kanske att jag ska kunna åka hem i morrn em, men måste vara fri från morfinsprutorna vilket jag inte vill vara utan, vet att tabletter sitter i längre men dom tar ju ett bra tag innan dom kickar in så att man inte har ont.

Känner mig dock lite besviken på vården här, dom säjer tabletter och jag säjer sprutor, jag måste väl ändå få välja själv vad jag vill ta i för form? Annars hinner helvetesmärtan komma, och tar jag sprutor  idag måste väl ändå dr kunna ha en plan hur jag ska klara att leva hemma, kan ju inte stanna här i 3 månader som dom säjer att smärtan ska sitta i??

Tack alla ni som svarat och gett råd, om jag skulle göra annorlunda skulle jag tänka efter en gång extra innan jag gör en sån här op. så känns det nu iaf. //kram till er alla

Svar på tråden Orolig för diskbråcksoperation